[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lascursus : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:45

lascursus

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

lascursus

Berichtdoor RenK » 07 mei 2009, 14:13

Benzers,

Gisteren naar Veenendaal gegaan voor de lascursus voor beginners.
Ik las (nou ja bakken) reeds aan mijn Bens maar krijg nu zicht werk dus dat moet netter dan onzichtbare delen.
Bovendien moet de APK het ook nog accepteren dus dan wil je meer weten of het goed is ja of nee.
Dus maar op deze las-cursus gegaan.
Ja, het was de moeite waard en ook die €125. Veel dingen geleerd en veel uitleg gekregen.
In een groep van 9 man ochtendje theorie en toen de werkplaats in.
Plaatje met verzet en proplasjes aanelkaar gezet en lasrupsjes leren maken.
Dan leer je ook dat je veeeeeeel te snel wil werken en de machine juist in te stellen.
Als laatste onderdeel moet je een stukje kokerbalk maken. Met 3 kleine stroken een balkje leren maken.
Dus lassen, zetten, buigen met wals en dan vlak slijpen en voorbewerken voor de spuiter.
Zelfs mensen die nog nooit een toorts in de hand hadden gehad leerden snel hoe e.e.a. werkt.
Zeker aan te bevelen dus voor ons als kleinschalige roestorateurs.

Bijgaande de foto van het stukje dat je moet maken.
Één deel alleen gelast, één deel vlak geslepen, één deel lead-loading (vertinnen) en een deel in de grondverf.

Post edited by: RenK, at: 2009/05/07 14:17<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/07 14:18

RenK
 


Re:lascursus

Berichtdoor Gert250 » 07 mei 2009, 16:55

Hoi, ziet er goed uit.
Deze cursus heb ik zelf vorig jaar ook gevolgd, maar het vertinnen hebben we destijds niet gedaan. Cursus is blijkbaar uitgebreid sindsdien.
Altijd nuttig zo'n cursus, ook al heb je zelf geen lasappparaat.

Groet,
Gert
Gert250
 


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2009, 17:21

Ronduit heel erg leuk om dit te zien.

Toch meen ik een kritische kanttekening te maken:
Met zo'n werkstuk kun je de ideale werkmethode simuleren, lekker op een werkbank onder de hand lassen. Aan een auto zal dat niet snel zo gebeuren, vaak juist op z'n kop of in nissen waar je amper bij kunt, of je ontneemt met je lastoorts volledig het zicht.
Ook zie ik aan de verbindingen dat dat de meest ideale lasverbindingen zijn, metaal op metaal. Deze methode komt in je auto ook relatief erg weinig voor.
Neem een wielrand, wil je dat goed doen op de meest duurzame methode, dan kom je voor 1/3 een dubbele metaalrand tegen, die je ziet van buiten af en daar kun je proplassen toepassen. Maar de rest van de contour moet je stuik een naad van 2 dunne platen dichtlassen, en dat is ff andere koek.
Nog een heel belangrijk fenomeen, probeer maar eens in de ronde of hoekige autovormen een nieuw gemaakt blikje keurig evenwijdig aan het weggeslepene op elkaar pas te maken zodat je een mooie naad krijgt om goed te lassen.

Zie dit niet als negatief!!! Tuurlijk snap ik dat het met basiskennis begint, niet alles is te leren in een cursusdag, dat doe je met ervaring door het veel te doen. Vallen en opstaan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor JaapW114 » 07 mei 2009, 18:26

Jan,

Dat ben ik helemaal met je eens. Kees waar je voor moet waken dat je nu niet overmoedig gaat worden en dingen gaat aanpakken waarbij je halverwege geen uitweg meer ziet.
Jan, ik denk wel, nu spreek ik uit ervaring, dat als je eenmaal begint je weer vrij snel met beide voeten op de grond staat. Net wat je zegt, nu geen lekkere laspositie, geen nieuw materiaal,maar op je knietjes, half leunend tegen de auto, slecht licht, en dan merk je meteen dat je een hand tekort komt.

Kees, zie het als opbouwend commentaar en veel succes.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:lascursus

Berichtdoor Toontje » 07 mei 2009, 19:16

hoi hoi
Das mooi stukje zo vooral dat vertinnen .
Maar mocht je vervolg cursus willen doen zaterdag ben ik aan de td bezig ow en je hoeft niet op je knietjes.
groetjes toontje
trouwens morgen ook bezig
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2009, 23:45

Ik ken het Toon!, heb juist weer een zijkant dicht voor een clubgenoot.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor Markparket » 07 mei 2009, 23:53

Tja jongens,

We zijn allemaal bij nul begonnen.

Ik ben heel erg blij dat mensen de moeite nemen om de kunst onder de knie te krijgen.
Ik zie dat ook weer als een investering in de toekomst.
Net als met Sleutelclub Blesdijke: er zijn leden die nooit gesleuteld hebben, maar ik weet zeker dat ze dat in no time zelf kunnen.

Kennisoverdracht is de toverformule om onze fraaie auto's te bewaren voor de toekomst en ook op de weg te houden.

Ikzelf kan best aardig sleutelen, maar aan lassen bv heb ik me nog nooit gewaagd.

Dat ga ik zo in Blesdijke met hulp van deskundigen zeker aanleren.
Markparket
 


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2009, 23:54

De naden en vormen ook weer op de juiste plek. Fijne hoekjes om in te werken.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 07 mei 2009, 23:55

Daar hoeft niet veel plamuur op.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor Markparket » 07 mei 2009, 23:58

Mooi gedaan Jan!

Kom jij ook eens een lasworkshop in de sleutelclub geven?

En uiteraard alle andere laskunstenaars van de club erbij;-)
Markparket
 


Re:lascursus

Berichtdoor Weizengelb » 08 mei 2009, 08:52

Mooi hoor!

Ik heb vorige week ook eindelijk zelf een lasapparaat gekocht.

Een lincoln electric Powertec 161 c 220 volt 150A

gasfles erbij van 20 liter (eigendom, 2e hands)

al met al een hoop geld kwijt, maar nu kan ik wel zelf bv die gescheurde dynamosteun lassen (nieuw 95 euro bij MB!) en hoef ik niet meer naar mijn pa voor laswerk.

Een groot nadeel is wel dat ik geen put of brug heb......

maar ik denk dat ik wel een goed apparaat gekocht heb, hoop dat het duurzaam is!

iemand ervaring met zulk een machine?

Groetjes,
Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:lascursus

Berichtdoor MajikSimon » 08 mei 2009, 15:17

Ik ken het niet maar lincoln schijnt een heel goed merk te zijn. Wat ik ervan lees.

Die lascursus heb ik een 5 jaar terug ook gedaan, ik vind het wel ok maar ze leren je er niet ontzettend veel..elk lasapparaat is anders qua instellen, en dat er nu ook vertinnen bijzit komt ook mede omdat ie nu ook smeertin verkoopt.

Wat ik me verder afvraag: Jan, ik zie je zo nu en dan verzinkte plaat lassen. Dacht altijd dat dat giftige dampen afgeeft bij lassen? Waarschijnlijk slijp je de zink eraf bij de las? Neem aan dat je goed oppast voor jezelf.

En nog iets. Hoe ver moet je gaan met het verwijderen van brandstofleidingen enzo? Met name bij benzines. Volstaat het bij aan de bodem lassen die te beschermen, of opzij te leggen, of in te wikkelen in een brandvrij doek, of moet je de boel helemaal demonteren? Lijkt me ook niet optimaal want dan heb je een leiding met een dopje erop, tenzij je ook de tank eruit haalt natuurlijk

Zoals bij het inlassen van een achterscherm/wielrand , bij een diesel kun je de tank en alles gewoon laten zitten lijkt me, maar bij een benzine?

Verder nog iets, je kunt er dat min of meer weervaste staal in lassen corten of cor-ten staal, maar zijn er nog betere alternatieven? Zijn er (nog) meer rvs achtige legeringen? Voor lasdraad idem dito, hier op het forum had iemand het eerder over koper silicium draad, zou beter zijn. zijn er geen lasdraden te koop die ook min of meer roestvast zijn?<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/05/08 15:18
MajikSimon
 


Re:lascursus

Berichtdoor RenK » 08 mei 2009, 16:26

Hallo Jaap,

Ben het helemaal met je eens. Maar als je een huis gaat bouwen doe je dat ook niet op drijfzand.
Mij viel op dat de instructeur (lasser van zijn vak) zelfs bij de dingen die hij fout wilde laten gaan, toch een goede las kreeg. Simpel weg ervaring die ons nog ver ontbreekt.
Als je basis goed is kun je pas beginnen te leren lassen, ook die goede basis ontbrak mij.
Ben zelf gaan proberen met een oud MAG machine en ontdekt dat het wel ging maar zeker niet eenvoudig was.
Dus onder de schermen aan de onderkant bij de rubberdoppen begonnen, dat was een hele klus om te beginnen.
Met vallen en opstaan toch voor elkaar gekregen. Nu moet ik binnenscherm rechtsvoor vervangen en dat blijf je zien.
Dus eerst maar een basis geleerd en de rest lukt wel maar net als je zegt beide voetjes op de grond houden :-)
Ik durfde het niet aan om zo'n groot gat te dichten, nu ik weet hoe het moet durf ik het wel aan maar het blijft toch voorzichtig zijn. Ervaring doe je alleen op door oefenen.
Ga nu als het weer het toelaat de rotte delen eruit slijpen en dan de randen goed schoonmaken. Dan het nieuwe deel pas maken en met proplassen vast zetten. Daarna de zijkant (verticale deel) maken en erin maken. Beschermen met coating en dan de auto op de kantelbrug zetten. Vervolgens het echte zichtwerk........ de dorpel deels vervangen.
Door die brug kan ik dat gewoon op een krukje doen en hoef dus niet onder de auto te kruipen.
Ben dus nog wel ff bezig.:-)

Die hand tekort hoeft niet. Een automatische laskap kost ca €50,-- daar heb ik dan een hand bij over dus :-)
Die truuk had ik ook al snel gevonden want bij electrodelassen kom je ook altijd een hand tekort en binnen de kortste keren heb je lasoogjes. je ziet nl niet wanneer de electrode de plaat raakt en iets bibberen is rampzalig. :-)
Die automatische kappen kun je zien wat je doet en worden vanzelf donker als de vlamboog ontstaat.
(0,001 sec reactietijd) Heb een voordelige kap gekocht die tot shade 12 gaat, alleen TIG is die te licht voor maar dat heb ik toch niet. www.tools.vocor.nl heeft een goede voordelige.

vr.groetend
Kees

Post edited by: RenK, at: 2009/05/08 16:28<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/05/08 16:35
RenK
 


Re:lascursus

Berichtdoor MajikSimon » 08 mei 2009, 17:01

Weet iemand waar ik corten staal kan kopen?Of een andere weervaste staalsoort. En cusi- lasdraad?
Overal waar ik ernaar vraag wordt er bijzonder glazig teruggekeken hahaha.

Liefst omgeving rotterdam
MajikSimon
 


Re:lascursus

Berichtdoor JaapW114 » 08 mei 2009, 17:01

Hallo Kees,

Juist bij elektrode lassen hoef je niet te kijken, je maakt een strijkende beweging met de elektrode, zodra die ontsteekt heb je licht en loop je de elektrode naar de lasnaad toe. Met MIG/MAG moet je de toorts al in de goede positie houden. Zoals bekent blijf ik een groot voorstander van het elektrode lassen, prachtig om te doen en de sterkste lasverbindng!
Ik gebruik ook altijd een automatische laskap, maar dan nog mis je die hand, een hand om je toorts te bediening en een hand om de toorts te sturen, dan mis je de hand om een stukje ijzer vast te houden.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:lascursus

Berichtdoor JaapW114 » 08 mei 2009, 17:15

Majiksimon,



Heb je deze al eens gebeld? Die moeten het wel hebben, ze adverteren er zelfs mee, als MIG-Lasdraad Carrost en CUSI-3

Lascare Carrosserie BV
Leeghwaterstraat 23
3364 AE Sliedrecht

Postbus 300
3370 AH Hardinxveld-Giessendam

E info@lascare.nl
T 0184 - 430044
F 0184 - 430045

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 08 mei 2009, 17:26

Ik gebruik inderdaad meestal verzinkte plaat.
Je moet de randen er zeker van blank slijpen, anders last het voor geen meter. De las spettert dan om je oren, je brand nauwlijks in, er komt groene giftige damp vanaf en er vliegen vlokjes 'watten' door de lucht. Als je de randen blank maakt, werkt het zoals gewone staalplaat.
Het blank maken doe ik met een lamellenschijfje op de slijptol, ongeveer een centimeter breed en aan beide zijden. Anders komt vanaf de achterzijde alsnog een hoop vuiligheid vrij.
Ter plaatse van de las doet de zink bescherming dan niks meer, maar midden op de vlakken en van binnenuit bied het nogal licht wel wat bescherming.

Brandstofleidingen:
Als ik er te dicht bij in de buurt kom dat de warmte of vonken er invloed op kunnen hebben probeer ik ze in te pakken. Dat kan met oude stukken leer van een oude jas of lashandschoenen o.i.d. Maar je kunt ook even een stuk staalplaat knippen en vouwen wat als scherm er voor gezet wordt op welke manier dan ook. Leidingen afdoppen zou ik zo veel mogelijk beperken omdat dan de kans op brandstof dampen veel groter wordt en dat is nog gevaarlijker dan gewoon een gesloten leiding. Wel speciale aandacht als je dicht bij de aansluitingen aan het werk bent, dus waar stalen leidingen overgaat in rubber slangen!!

Staal en lasdraad soorten:
Ik gebruik gewone standaard lasdraad, ken de legering niet uit m'n bol, maar koper is er wel een bestandsdeel in. Er is ook gewoon rvs lasdraad verkrijgbaar, daar kun je gewoon staal mee lassen. Andersom ook, rvs kun je gewoon lassen met 'staaldraad'. Probleem is dat je las dan niet roest vast is. Wil je rvs na laswerk roestvast krijgen, moet je het toch beitsen en passiveren. De hitte van het lassen en het stollen van het smeltbad tast het oppervlak van rvs op en rondom de las aan waardoor invloed van buitenaf het rvs aan kan tasten, oxideren (vocht en zuurstof) dus. Met het beitsen en passiveren sluit je eigenlijk als het ware de oppervlakte laag van het rvs weer af, de porien stop je dicht.

Corten staal kraakt heel erg als je het knipt, er komen meestal behoorlijke bramen aan. Het buigt vrij makkelijk dus voor moeilijke vormen kun je het goed gebruiken. Het is een taaie staalsoort. Het last prachtig, heel eenvoudig. De oxidelaag als de lak het laat afweten beschermd het materiaal waardoor het niet zomaar door rot. Bij dunne plaat is het effect echter wel beperkt.

Wat je ook toepast, conserveren moet je het altijd. Na het lassen met een zachte staalborstel de las schoonmaken is net zo belangrijk. Kijk wat wil je. Als je corten hebt gebruikt, en de oxidelaag is zichtbaar rot hij niet verder door, maar je ergert je toch aan die roestvlek. Op die plek heeft de hechtprimer niet goed dienst gedaan. Je gaat dan toch weer opnieuw spuiten. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt, het is altijd goed. Het belangrijkste zit in de afwerking die na het lassen komt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 08 mei 2009, 17:31

Ik zie nu Jaap z'n inbreng pas, maar inderdaad nogallicht een hand te kort. Het werkt erg goed als je 1 hand gebruikt om de toorts te ondersteunen en te sturen in de lasrichting. Met de andere houd je de vlamboog op z'n plek en heb je al moeite zat om het slangenpakket goed mee te laten gaan en vaak moet je nog wat aan je werkstuk trekken of duwen ook...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lascursus

Berichtdoor MajikSimon » 08 mei 2009, 17:38

@jaap en jan..thnx voor de antwoorden!

Ja, uiteraard is de afwerking heel belangrijk, die zal ik ook wel toepassen hoor. Maar als ik toch bezig ben, doe ik het liever goed. Veel laswerk zit uit het zicht natuurlijk. Mercedes heeft ook heel veel punten ook zo'n coating erop zitten, die krimpt en dan gaat er vocht onder zitten wat heel veel verwoest, o.a daar bij de voorwielophanging, onder de rembekrachtiger, dat gebied.

Nu nog een leverancier vinden voor dat corten staal.
MajikSimon
 


Re:lascursus

Berichtdoor JantjeV8 » 08 mei 2009, 19:26

CorTen staal bestellen wij bij MCB in Valkenswaard of bij Mutisteel in Maastricht, particulier zal dat niet meevallen.

Het wordt gebruikt door kachel bouwers, containerbouwers, architecten en kunstenaars. Dan heb je een wat bredere doelgroep om te zoeken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten