door Liefhebber » 18 mei 2009, 01:45
hoi,
nog even dit,ik heb volgens mij nog niet een duidelijk antwoord gehad op mijn vraag, of de OM dieselmotoren goed bestand zijn tegen de moderne dieselbrandstof? ik ga er van uit,dat er constructief hoogwaardige materialen(o.a kleppen)zijn gebruikt,zodat dit geen probleem is.
verder qwa vermenging van gasolie, gaf Mercedes aan(zie handleiding)om bij dieselbrandstof die minder bestand is tegen lage temperaturen bijv (-15gr)afhankelijk van de buiten temperatuur,petroleum(kerosine) toe te voegen.maximaal 50% bij(-22gr)geen superbenzine toevoegen,door het lagere vlampunt van de bijmengsels bestaat er meer gevaar voor explosie's (straal-aandrijving).
ook heb ik gelezen dat in landen met extreme kou bijv noorwegen,dat ze daar de diesels niet volledig laten afkoelen(bevriezen).en om de zoveel tijd stationair laten draaien.(of binnen stallen in een verwarmde ruimte).
ps flash lube heeft ook een mooi systeem bedacht,om oudere motoren(benzine)extra smering,koeling(kleppen)te geven.dit werkt middels een olie potje,hier zit een infuus op waar je de hoeveelheid olie(druppeltjes)mee regelt,dit sluit je aan op je vacuum van je carburateur beneden de gasklep.en op deze wijze vermengt het zich met de brandstof.uitermate geschikt als je op LPG rijdt,geeft extra smering,koeling.werkt perfect,simpel maar goed.voordeel het werkt zowel op LPG,als op benzine.makkelijker dan dat je loodvervanger moet toevoegen aan de benzine,met een tankbeurt.
gr hans