[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
MB W123 club -> Visie op gas : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 18:19

MB W123 club -> Visie op gas

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Limpsalot » 10 jul 2009, 15:15

Bijgaand een artikel van Arjan van Santen (techniek mb W123 club), geplaatst in de Koerier 2-2009 en met zijn welwillende toestemming overgenomen.

Ben benieuwd naar de reacties van onze Benzers!

Groeten, Roel


Post edited by: Limpsalot, at: 2009/07/10 15:15<br><br>Post edited by: Limpsalot, at: 2009/07/10 15:17

Limpsalot
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Citrobenz » 10 jul 2009, 15:34

Hier zullen vast wel de nodige reacties op komen :)

Persoonlijk vind ik het een erg negatief stuk, als dit werkelijk zo zou zijn zou er niemand meer op LPG gaan rijden.
Ik ken ook voorbeelden van mensen die probleemloos op LPG rijden, en wel aardig meer voordat er een kop revisie nodig is dan de genoemde 20.000/30.000 km

Ach de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij opgediend wordt,
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor FrankG » 10 jul 2009, 15:49

Nog één keer dan... En dan hou ik er over op.

De auteur heeft op een paar punten gelijk (ontsteking komt kritischer). Prima om daar voor te waarschuwen.

Het reken werk is echter echt "ergens naar toe gerekend". Mijn installatie was 1000 euro, gewoon bij een goeie, lokale inbouwer. (Inderdaad, op de elekctra was bezuinigd).

Verder het verbruik. Een 200 gaat van 1:10 naar 1:7? Mijn 250 ging van 1:7 naar 1:6. Dan krijg je toch andere cijfers.

Dan de koprevisie, nog maar es zien. In mijn geval (300.000 gelopen) moet dat misschien toch een keer. Bovendien laat je dan harde zittingen monteren, dus ben je van het probleem af.

En dan hebben we het nog niet over een auto waar de LPG al in zit...
FrankG
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor alex240diesel » 10 jul 2009, 20:59

Ik bouw het direct uit ;)

Maar zonder gekheid, Ik vind het stuk echt vervelend. Rij nu zelf al 60dkm zonder enig probleem. En een hoop punten zijn zwaar overtrokken.
alex240diesel
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Gert250 » 10 jul 2009, 21:25

Hoi,

Ben toevallig ook (nog, ik kap ermee einde dit jaar) lid van de andere W123 club en vindt het stukje ook erg negatief en doemdenkend.
Mijn ervaringen met LPG tot nu toe zijn goed. Verbruik is nauwelijks gestegen en heb tot nu toe geen enkel probleem met rijden op gas gehad.
Slechts af en toe even de stationairregeling iets bijstellen.

Inderdaad is een goed werkende onstekingsinstallatie zeer belangrijk zoals al vaker opgemerkt op dit forum, maar bij normaal onderhoud lijkt me dat geen probleem.

Ergo; ik kan me niet vinden in het stukje in de koerier.
Gert250
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor henklith » 10 jul 2009, 23:56

Mijn 200 (W115) rijdt gewoon prima op gas, niks geen bijzondere dingen gedaan, alleen koni schokbrekeres met hulpveer achter, maar dat had ik anders misschien ook wel gedaan, is gewoon een stukje reserve.
Breng hem wel naar een goed LPG inbouw station (understatement :o)).
kost ongeveer 900 euro (naar boven afgerond)
Standaard bougies, standaard elektrode afstand, eigenlijk alles standaard!
geen geharde klepzittingen (nog niet).
verbruik 1 op 7,5 op gas, op benzine?? 1 op 8,5 ???
ik rij 5000 Km per jaar, winst, 500 euro per jaar.
Nadeel is dat het vermogen wat is afgenomen, maar dat merk je eigenlijk alleen door dat de motor wat minder soepel is geworden, power in het lage toeren gebied is goeddeels weg, en daar moet je toch wel rekening mee houden.
stel je rijdt 30 in 3, en je wil dan ineens vooruit, forget it!!
beetje gas bij geven, en genoegen nemen met geringe versnelling.
als je gas ineens helemaal intrapt is de motor niet thuis, en lijkt het meer of ie stikt!
Je moet dus heel goed aanvoelen wat de motor kan hebben!!
Een beetje op toeren blijven rijden bedoel ik dus.
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/07/10 23:57
henklith
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Roel280€ » 11 jul 2009, 00:45

Als benzinerijder herken ik mij hier toch wel wat in.... Daarom rijd ik ook op echte peut, geen gas..
Roel280€
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Spooky280CE » 11 jul 2009, 00:54

Ik heb het al eens eerder aangegeven.
Rij al heel wat jaartjes zowel in de oudere auto`s als tegenwoordig in de modernere aùto`s naar volle tevredenheid op LPG.
De laatste 5-6 jaar ook met een diesel auto erbij.
Van beide is er wat te zeggen, hebben allebei hun voor en nadelen en daar hou je dan ook rekening mee.
Maar dit verhaal lijkt wel van iemand die zich verkeken heeft op het LPG gebeuren of een beetje pech gehad heeft en daardoor zijn objectiviteit een beetje kwijtgeraakt is.
Erg negatief en zomber bijna verbittert.

Groet,
Eric.
Spooky280CE
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Toontje » 11 jul 2009, 07:01

hoi hoi
de gasinstalatie moet goed zijn ingebouwd en alles goed afgesteld en die onzin van luisterd nauwkeuriger naar de afstelling van de auto pffffffffffffff ding moet tenalletijden goed zijn afgesteld en onderhouden.
ja je kleppenzitingen zullen vergaan maar heb je het toch al over 150000 km en wat zitten we toch altijd te mekkeren over vermogen verlies.
als je veel vermogen wil moet je een ander soort auto nemen en als je snel wil zijn een sportwagen en als je gewoon wil rijden dan zit je met je wat mindere vermogen prima en wil je dan toch dat laatste beetje vermogen als je met iets zwaars rijd dan kan die gewoon op benzine (wat we dan niet doen das dan te duur )
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor bass blom » 11 jul 2009, 07:50

bij mij was gas voorwaarde om weer W123 te gaan rijden.
heb hem nu een half jaar, 20000 KM.
van de week wegens kapot relais een keer op benzine naar hilversum gereden.
kost me 28 in plaats van 11 euro, moet er niet aan denken dat 3,3 keer per week te doen.
het stuk is vooral voor oudere autos geschreven die geen harde klepzetels hebben. en voor mensen die minder dan 15000 per jaar rijden.
LPG had altijd al een grens van 20000 toch?
bass blom
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Citrobenz » 11 jul 2009, 09:35

Bass het omslag punt voor LPG is per auto verschillend.
Ook de wegenbelasting heeft daar grote invloed op, omdat de wegenbelasting bij de oldtimers weg valt is het omslagpunt voor LPG ook veel lager.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Jaap 230E » 11 jul 2009, 10:00

Goede morgen mede Benzers/sters,

Naar mijn idee is hier sprake van de Studeer kamer theorie, destijds uitgevonden door de politiek, voorbeeld:

Kostenplaatje Betuwelijn d.w.z.
voor de realisatie is er sprake
van de kosten volgens de studeer kamer
theorie,middels dit soort berekeningen
neemt men de beslissing, om tot uitvoer
over te gaan.

Doch na realisatie is het uit eindelijke
kosten plaatje vele malen hoger.

Daarom verwijs ik bij deze het verhaal van de Heer van Santen gezien het hoge Studeer kamer gehalte en verdere onjuiste aaname s naar de prullen bak.

Het enige positieve van het verhaal zijn de onjuiste kosten van het vervangen van de achterveren als wel de koprevisie want dat is achteraf een meevaller kwa prijsstelling, dit tot tegenstelling met de Betuwelijn, maar des al niet te min blijft het een:Studeer kamer theorie!
Jaap 230E
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor kuipertje » 11 jul 2009, 10:55

Grappig... rij nu 60000 km op gas. Ruime 6500 euro bespaard op brandstof.

Kan me voorstellen dat een complete koprevisie 2500 euro kost, maar waarom zou hij compleet gereviseerd moeten worden? Nokkenas, tuimelaars, kogelbouten etc slijten echt niet harder op gas. Ik laat er deze winter alleen geharde zetels en kleppen in zetten. Kom je op een heel ander bedrag...
kuipertje
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor siko13 » 11 jul 2009, 11:43

wat is het bedrag als ik vragen mag ?? weet ik wat ik moet gaan begroten als het zover is ..
siko13
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Toontje » 11 jul 2009, 12:26

zie topic van solo m110 reviseren
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor brianm » 11 jul 2009, 14:00

erg negatief stuk
ik heb zelf laatst een LPG installatie ingebouwd in mijn volvo
deze kwam bij de LPG professor vandaan
het is een eenvoudige installatie
elektrisch is het een makkie en overschakelen op bezine bij een defect kan gewoon door een hendeltje om te zetten onder de motorkap
het verhaal van de bezine meter ipv de leds is duur is ook onzin
gewoon draad naar je benzinemeter doorknippen en die van de gastank aansluiten dmv wipschakelaar
voor je gastank kun je verschillende signaalgevers kopen om de juiste meteruitslag te krijgen
deze zit wel met 2 schroefjes vast op de buitenzijde van de tank en werkt magnetisch voor de vlotter in de tank
en afstellen is erg simpel
motor warmrijden overschakelen op gas , motor afstellen op goed draaien op de verdamper
dan gas geven en de afstelschroef in de gasslang afstellen tot hij goed op toeren komt
stukje rijden en voelen of hij goed trekt , zoniet de afstelschroef in de slang verder opendraaien
staat hij helemaal open , dan heb je teveel luchttoevoer via je luchtinlaat en moet je die een beetje dichtplakken oid
bij mij gaat alle lucht door vier gaatjes van 12 mm
voor een curus kan je bj me langskomen
groeten
brian
brianm
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor MajikSimon » 11 jul 2009, 14:19

Wat een onzin.

Erg negatief inderdaad. Voor de zoveelste keer heeft hij het over de klepsmering. En dat LPG niet smeert.
Dat is zo'n onzin. De kleppen worden helemaal niet gesmeerd door benzine.
Vroeger zat er lood in wat een laagje achterliet op de kleppen om zo de hitte beter af te kunnen voeren.
Niks smering, betere warmtegeleiding en daardoor minder snel verbranden.

Die misverstanden zijn wijdverbreid, er zijn volksstammen monteurs die dit verhaal ook aanhangen en dat ook zullen blijven doen tot in de lengte van dagen.


De klppen worden heter op gas, en verbranden daardoor sneller. Rustige rijders hebben daardoor
veel minder problemen. Mensen die lekker hoog in de toeren doortrekken en nergens rekening mee houden veel meer.
Wat een onzin dat een kop binnen 30.000 km aan revisie toe zou zijn. Misschien had ie een wagen die veel meer km dan op de teller stond...vergis je niett dat komt erg veel voor in mb land, pas sinds 10 jaar is er een NAP label en handel in boekjes etc is er al 10-tallen jaren.


Het is inderdaad heel erg theoretisch....
MajikSimon
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor broker » 14 jul 2009, 00:55

Ook ik heb het verhaal met verbazing gelezen. Kennelijk iemand die zijn frustraties even van zich af moet schrijven.
Ik heb jaren met een 230 uit 1979 op gas gereden. Nooit een probleem gehad. Mijn 280SE/W116 uit 1974 rijdt al ruim 8,5 jaar zonder één enkel probleem op gas. Gouden regel is wel dat je iedere 15000 km je kleppen stelt en als je een keertje flink wilt blazen, zet hem dan gewoon op benzine.
In de zojuist aangeschafte 230E/W123 uit 1980 (één van de eerste met de nieuwe 136 pk motor) gaat eind juli ook weer gas.
Geen wegenbelasting en 20000 km per jaar: het eerste jaar is de installatie al terugverdiend en nog een overschot in de portemonnee van ca. 500 euro.
Natuurlijk een goede gasinbouwer: voor mij de gebr. van Orsouw uit Eindhoven. Dit wordt de 4de keer dat ze een gasinstallatie inbouwen.( bij mij dan, ze bouwen er meer dan 200 per jaar in) En ook mijn 6 cilinder Volvo S90 loopt al vele kilometers probleemloos met een OMVL dampgas installatie.
Ik rijd al vanaf 1979 in diverse auto's op gas, voor mij geen andere brandstof. Hoewel ik met mijn oude dieseltje (200D/W123 aut.) ook heel plezierig rijd. Onthaastend en leuk om af en toe mee te rijden maar te traag in mijn beleving voor dagelijks gebruik.

Groeten, Jan.<br><br>Post edited by: broker, at: 2009/07/14 00:57
broker
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor Markparket » 14 jul 2009, 01:40

Toen dit stukje op het forum verscheen dacht ik; Oh, Oh, nu krijgen we het weer!

En wat is de conclusie na een aantal dagen?

Alleen maar positieve reacties en genuanceerde opmerkingen/kritiek t.a.v. het gepubliceerde stuk;-)

Ik ben trots op jullie, hahahaha!

En ik denk dat jullie idd de juiste kanttekeningen bij gas rijden plaatsen, zoals we het al een poos op het forum bespreken.

Als ik alleen naar het kostenplaatje zou kijken, had er al lang een LPG installatie in mijn auto gezeten;-)
Markparket
 


Re:MB W123 club -> Visie op gas

Berichtdoor SgtPeppers » 14 jul 2009, 13:33

Lijkt er sterk op dat de auteur van het stuk ontzettend veel problemen met LPG heeft gehad en daarom nu even zijn gal erover wil spuwen, prima, maar niet echt een goede maatstaf lijkt me.

Met een oude auto (of zelfs: met zowat elke auto) zijn er nou eenmaal problemen: diesel, benzine, LPG etc. Met diesel W123's zijn er misschien minder dingen of zijn ze gemakkelijker op te lossen, maar oke. Zelfs al zou je je klassieker puur en alleen op benzine rijden moet je ook verwachten dat er na een x aantal kilometers duurder onderhoud aan zit te komen, is het net zo belangrijk dat hij goed staat afgesteld, wil je ook dat hij zo zuinig mogelijk rijdt, enzovoorts.

Iedereen moet het voor zichzelf beslissen maar ik vind het toch wel prettig dat ik nu voor €0,50 per liter tank in plaats van voor €1,50… en dan te bedenken dat ik sinds de inbouw van mijn gasinstallatie geen problemen heb gehad, hij doet het altijd, start ook koud goed, loopt vrij zuinig (1 op 7,8 voor een 230E), en ik heb, buiten het iets strakker stellen van de uitlaatkleppen, nog geen aanpassingen of vernieuwingen gedaan.

En er word gezegd: een klassieker rij je niet omdat het goedkoop is, en dat klopt zeker, vandaar dat ik de besparing die ik heb van LPG t.o.v. benzine stop in beter onderhoud :-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast