[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
LED's in instrumentenpaneel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:29

LED's in instrumentenpaneel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

LED's in instrumentenpaneel

Berichtdoor Limpsalot » 26 jul 2009, 12:24

Hallo allemaal,

Als onderdeel van de renovatie van mijn instrumentenpaneel wil ik alle gloeilampjes vervangen door LED's

Ik krijg dan eindelijk een mooi helder verlicht paneel, wat door middel van pulsbreedtemodulatie ook mooi te regelen is.
Bovendien hoeven de lampjes nooit meer vervangen te worden en worden ze niet meer zwart. (maar vooral: ik vind het leuk!)

In mijn geen-verstand-van-auto's zienswijze is een lampje een lampje en dat dient gewoon om te laten zien of er iets wel of niet gebeurt.

Maar gelukkig kwam ik in ander topic deze gedachtenwisseling tegen tussen Boy en HenkLith:

Het lampje (3 watt) staat de boordspanning op na aanzetten contact (klem 15) De andere kant van het lampje zit aan de D+ v/d dynamo
Als de dynamo spanning gaat leveren heb je aan beide zijden van het lampje ca 12 v en lampje gaat uit. De lampstroom word alleen gebruikt voor een begin magnetisme optewekken om de dynamo te doen "starten". Dit hulpstroompje is in de practijk alleen nodig als de motor lang stilgestaan heeft of de dynamo uit elkaar geweest is. (het remanent of achterblijvend magnetisme is dan verdwenen en moet om op te starten even door dat lampstroompje opgewekt worden.
Voor de afgeregelde spanning doet dit verder niets.
Dit lampje moet daarvoor ook 3 watt en niet minder zijn omdat anders dat startstroompje te gering is en omdat het lampje anders door een gering spanningsverschil tussen D+ en de boordspanning flauw kan gaan opgloeien wat zeer hinderlijk is.

Hieruit blijkt dat het acculampje niet zomaar te vervangen is door een LED.
Mijn idee is nu om parallel aan de LED+voorschakelweerstand een weerstand van 48 ohm te zetten waardoor tijdens het starten dus 250 mA gaat lopen en er 3 W. wordt gedissipeerd in de weerstand. Met de stroom door LED meegerekend is dat 270 mA = 3,24 W.

Gaat dat op deze manier werken? Moet ik, om het gedrag van een gloeilamp enigszins na te bootsen, een PTC weerstand gebruiken?

De controlelampjes voor de richtingaanwijzers zijn ook 3 W. Geldt hiervoor een dergelijk verhaal of is hier gewoon voor 3 W. gekozen i.v.m. de helderheid?

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Groeten, Roel
Limpsalot

Re:LED's in instrumentenpaneel

Berichtdoor JaapW114 » 26 jul 2009, 13:03

Roel,

3 Watt lampjes zijn gekozen omdat als je deze vervangt door 5 Watt je brandplekken in je klokkenspel krijgt. Wat je schrijft over het dynamolampje, dat klopt. Ik zou zelf het originele lampje ergens "los" achter je klokkenspel leggen en parallel daaraan een led met voorschakelweerstand plaatsen.

Dat is volgens mij de makkelijkste oplossing, ik zou het wel meteen op een schema aanpassen, handig voor de volgende eigenaar.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Citrobenz » 26 jul 2009, 13:43

Even Bob vragen, die is expert hierin.

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 26 jul 2009, 19:33

Alle lampjes met uitzondering van de Dynamo/Accu, kan je direct vervangen door LED's. Ik ken echter niet zomaar 2 Volt LED's dus als je daar ee nummer van hebt is die bij mij welkom. Door gebruik te maken van een weerstand kan je prima de Dynamo/Accu lamp vervangen, Hogere weerstand is niet bezwaarlijk maar ga zeker niet te hoog zitten, 48 Ohm is dat een standaard weerstand, ik zou standaard waarden nemen.

Led's kan je via PWM dimmen, maar dit kan ook door gebruik te maken van een regelbare weerstand, eenvoudiger en goedkoper denk ik.

Ben benieuwd naar het resultaat.
alex240diesel

Berichtdoor Martin123T » 26 jul 2009, 19:40

Martin123T

Berichtdoor Limpsalot » 26 jul 2009, 20:13

Hahaha ja dat lijkt me ook niet lekker..ZEKER geen 5W lampjes dus!
Limpsalot

Berichtdoor JaapW114 » 26 jul 2009, 20:23

Martin,

Tja, mijn vriendin leest ook vaak mee en snapt ook niet alles. Maar stel haar maar gerust, geen brandplekken op mijn klokkenspel!
Wat zal ze zich wel niet hebben afgevraagd bij een "chique" klokkenspel?

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/07/26 20:31
JaapW114

Berichtdoor Limpsalot » 26 jul 2009, 20:39

Alex,
48 Ohm zit gewoon in de E12 reeks. Ik kies 48 ohm omdat er dan 3W verbruikt wordt, precies als in de originele toestand met lampje.

Het dimmen met PWM gaat toch wel iets mooier vind ik. Bovendien ben ik van plan op per lichtgeleider 3 x 3 mm leds in serie te gebruiken, dus dan gaat er aardig wat stroom lopen. Dus heb je weer zo'n onbetrouwbare draadgewonden potmeter nodig die er nu ook in zit. Dan grijp je al gauw naar een regelbaar voedinkje. En als je dan ziet dat bij leds-buy.nl een complete pwm voor 5 A. E 12,95 kost, dan is het prijsverschil ook niet groot.

Op dezelfde site worden ook LED's aangeboden die zo op 12 V aan te sluiten zijn. Die ga ik overigens niet gebruiken want ik vind ze behoorlijk duur. Ik wil per geleider 3 LED's van 5000 mcd in serie zetten met 3 2A diodes. Dan is het allemaal lekker overgedemensioneerd en heb je bijna geen warmteontwikkeling. Voor de controlelampjes soldeer ik er gewoon LED's in met voorschakelweerstand.

@JaapE114

Afgezien van de brandplekken ;-) heeft een los lamje niet mijn voorkeur. Je zit dan toch weer met een kwetsbaar lampje met als bijkomend nadeel dat je dan ook nog geeneens kan zien of tie kapot is.

Groeten, Roel
Limpsalot

Berichtdoor 2m1300TDT » 26 jul 2009, 20:41

2m1300TDT

Berichtdoor Tinus60 » 26 jul 2009, 20:42

Ik zou er dan gelijk een trilfunctie bij doen. hahaha
Tinus60

Berichtdoor Limpsalot » 26 jul 2009, 23:22

Alex,
48 Ohm zit gewoon in de E12 reeks. Ik kies 48 ohm omdat er dan 3W verbruikt wordt, precies als in de originele toestand met lampje.

Het dimmen met PWM gaat toch wel iets mooier vind ik. Bovendien ben ik van plan op per lichtgeleider 3 x 3 mm leds in serie te gebruiken, dus dan gaat er aardig wat stroom lopen. Dus heb je weer zo'n onbetrouwbare draadgewonden potmeter nodig die er nu ook in zit. Dan grijp je al gauw naar een regelbaar voedinkje. En als je dan ziet dat bij leds-buy.nl een complete pwm voor 5 A. E 12,95 kost, dan is het prijsverschil ook niet groot.

Op dezelfde site worden ook LED's aangeboden die zo op 12 V aan te sluiten zijn. Die ga ik overigens niet gebruiken want ik vind ze behoorlijk duur. Ik wil per geleider 3 LED's van 5000 mcd in serie zetten met 3 2A diodes. Dan is het allemaal lekker overgedemensioneerd en heb je bijna geen warmteontwikkeling. Voor de controlelampjes soldeer ik er gewoon LED's in met voorschakelweerstand.

@JaapE114

Afgezien van de brandplekken ;-) heeft een los lamje niet mijn voorkeur. Je zit dan toch weer met een kwetsbaar lampje met als bijkomend nadeel dat je dan ook nog geeneens kan zien of tie kapot is.

Groeten, Roel
Limpsalot

Berichtdoor RenK » 27 jul 2009, 16:02

RenK

Berichtdoor alex240diesel » 27 jul 2009, 17:16

Kees,

Heb ik weer eens wat geleerd, werk persoonlijk niet snel met LED's, hou van ouderwetse gloeilampen, zelfs in huis geef ik de voorkeur aan een gloeilamp/halogeenlamp, boven spaarlampen.
alex240diesel

Berichtdoor Limpsalot » 27 jul 2009, 21:19

@Kees:
Een led kun je NIET dimmen met een regelbare spanning !!!

Een LED onsteekt pas bij een speciefieke spanning en dooft zodra die te laag wordt. De stroom heeft vaste waarde bij "brandende" spanning, loopt die stroom te hoog op gaat de led stuk.Maar is de stroom te laag doet de led niets.

Ten dele ben ik het hiermee eens, zij het dat je een LED wel degelijk enigszins kan regelen met een stroom. Op het moment dat de P-N overgang net gaat geleiden zullen er naar verhouding weinig electronen aan het feest deelnemen waardoor de LED zwak zal branden. Bij groter wordende stroom slaat de overgang helemaal door en zal de LED bij nominale stroom normaal branden. Dit is het zogenaamde lawine-effect. Maar het regelgebied is wel heel erg klein.

PWM wil niets anders zeggen dan dat je de led snel achtereen aan- of uitzet. Dit doet een schakeling voor je en die stel je dan ook in op het lengte van de puls waar de led op brand. Hoe groter die puls hoe langer de led oplicht dus voor je gevoel meer licht geeft.

Het gaat bij PWM niet om de grootte van de puls, maar om de duty cycle. Als in de tijd gezien de puls even lang negatief (of nul) is als positief, zal op het oog de LED op halve sterkte branden. En overigens ook het halve vermogen opnemen.

het is goedkoper de kant en klaar versie te nemen dan al die leds te gaan onbouwen en voorzien van pwm. Je kan overigens de bestaande regelaar eruit halen en daar een pwm regelaar voor inbouwen. Dan alle lampvoetjes voorzien van eigen led met weerstand.

De toepassing die hier aan de orde is gaat natuurlijk niet over "al die leds". Niemand wil denk ik de helderheid van de controlelampjes kunnen regelen. Daar kies je gewoon een LED met juiste helderheid voor. Het betreft hier de lampjes die via de lichtgeleiders de klokken verlichten. De bedoeling is deze te vervangen door LED's en de draadgewonden potmeter te vervangen door een PWM regelaar.

Ja mee, eens een led geeft gericht licht. Hij straalt uit haaks op het kathode vlakje dat je kan zien. Je kan het licht wel richten door de kop at te vijlen in de gewenste richting maar dan moet je hem ook weer polijsten tot hij helder is. Het werkt dan als een "richtspiegel" dat vlak. Maar wederom 1 kant op. Eigenlijk zou je er een minitrechtertje in moeten maken , goed glad maken en vullen met een glimmende kern.

Wederom is het hier de toepassing die bepaalt hoe je omgaat met de stralingshoek. Zoals gezegd moet het licht worden doorgegeven door een lichtgeleider. Als je hier in de juiste hoek de kopjes van 3 stuks 3 mm LED's met een stalingshoek van 25 graden op zet (secondenlijm, beugeltje, etc.) krijg je een heel mooi resultaat.

Overigens zijn er ook LED's te koop met een stralingshoek van 180 graden, waardoor de oefening met het trechtertje enz. overbodig
wordt :-)

@Alex:
Helemaal mee eens Alex! Thuis heb ik niet 1 spaarlamp maar we zullen toch op niet al te lange termijn iets anders moeten verzinnen want gloeilampen worden verboden.

Groeten, Roel
Limpsalot

Berichtdoor Holysmoke » 27 jul 2009, 23:34

eh is het niet zo dat het remanent magnetisme verhaal alleen geldt voor een gelijkstroomdynamo.
en die worden volgens mij al heel lang niet meer toegepast ook niet in een W123 (gelukkig want het waren rotdingen)
Door de stroom te regelen zijn led's prima te regelen standaard tot max 20 mA.

Geert
Holysmoke

Keer terug naar Techniek