Vrouwen kunnen niet autorijden is de opmerkelijke kop van een column geschreven door
een vrouw notabene (!) op de website van het Algemeen Dagblad.
Het blijft een column en vertegenwoordigt ook niet helemaal mijn mening, maar daarom niet minder aardig om te lezen
Vrouwen kunnen niet autorijden. Zo, dat is eruit. En ja, ik ben ook een vrouw. Maar dan wel een vrouw die rijdt als een man.
Ik heb dus niets met andere vrouwelijke weggebruikers. Wat mij betreft zijn er, naast het type ‘vrouw met ballen’ (waar ik natuurlijk bij hoor), drie andere typen.
Het onzekere type. Zij durft eigenlijk niet te rijden, maar doet het, na meerdere staatsexamens, helaas toch. Dit zijn de vrouwen die met 60 km/u de snelweg op gaan. Altijd in kleine, meestal snoepkleurige autootjes met knuffels op de hoedenplank. Inhalen doen zij met 90 km/u en helaas gaan ze daarna ook niet meer naar rechts. Een typische uitlokker dus van bumperkleven en rechts inhalen.
Het compensatie-type. Zij rijdt ook in een kleine auto en is het zat dat andere weggebruikers haar daarom niet voor ‘vol’ aanzien. Daarom bivakkeert ze steevast op de linkerbaan, rijdt altijd veel harder dan de auto aan kan, is ze non-stop aan het schelden en is ze constant aan het bumperkleven. Natuurlijk herken ik dit, ik was ooit ook zo’n type…
Het multitasking-type. Rijdt meestal in een grote auto en ziet haar voertuig als rijdende beautycase of mobiel kantoor. Zij is van mening dat multitasking ook prima tijdens het autorijden kan. Dus doet ze een make-upje, kletst ze lekker met haar vriendinnen, is ze uitgebreid aan het sms-en en is ze ook nog aan het flirten. Uiteraard is de belijning voor haar slechts een richtlijn en de richtingaanwijzer een optie.
Voor alle dames die zich nu aangesproken voelen, hieronder wat tips.
Voor het onzekere type. Blijf gewoon lekker thuis of ga met het OV. Autorijden is niet je ding en jij in een auto is al helemaal niet andermans ding. Verkoop je snoepkleurige auto en ga van het geld lekker shoppen. Dat is toch wat je het liefste doet.
Voor het compensatie-type. Stop met dat agressieve gedrag. Je kunt heus niet meekomen met de grote jongens. Je remweg is langer, je kreukelzone korter. Blijf lekker op die rechterbaan. Scheelt ook nog brandstof waardoor je kunt sparen voor een echte auto.
En voor het multitasking-type. Ga carpoolen. Rij met iemand mee die wel oplet. Zodat jij ondertussen kunt rommelen in je tas en je lippenstift op kunt doen. Mocht je per se zelf willen rijden, doe dat dan buiten de spits, en buiten de Randstad, en ga een uur eerder weg dan normaal.
Maar dames, niet getreurd! Hoe irritant jullie weggedrag ook mag zijn, jullie veroorzaken toch nog steeds de minste ongevallen. Zo slecht doen jullie het dus ook weer niet. <br><br>Post edited by: Motormongool, at: 2009/05/21 14:01