door alex240diesel » 09 aug 2009, 11:06
Alle motoren lopen bij doorrijden op in hun temperatuur, das logisch want er wordt meer van ze gevraagd en produceren ze meer warmte. De koeler is goed ontworpen en zorgt bij normaal rijden, boven de 40 km/h en onder de 120 km/h voor een constante temperatuur die gemiddeld bij iedereen rond de 85 graden zal liggen.
Ga je nu hard rijden dan loopt deze op tot boven de 90 graden tot soms 100 graden. ook nog geen rede tot zorg omdat het helemaal geen kookpunt is.
Wanneer wordt het zorgwekkend? Dat licht er aan wat je zorgwekkend vind. De meeste rubbers die worden toegepast hebben een maximale temperatuur index van rond de 125 graden Celsius. Dit houd in dat wanneer de temperatuur hier boven komt het rubber versneld verouderd. Het kookpunt van het glycool lich volgens mij, wanneer het druksysteem goed werkt, tegen de 130 graden aan. Als het druk systeem niet goed werkt begint het echter al rond de 100 graden te koken. Dit kan je zien als je de motor stationair laat draaien en de radiator dop er af haalt.
Nu ben ik pas op onderzoek uit geweest bij mijn motor waarom de thermoschakelaar niet schakelde, conclusie die ik toen trok. De thermometer in de auto geeft een andere temperatuur aan dan ik op het blok zelf meten, scheelde bij mij wel 10 graden. Ik ga het onderzoek nogmaals starten omdat ik zeker wel zijn dat mijn fan wordt ingeschakeld als dat echt nodig wordt, hier komt dus nog een vervolg op.