door MajikSimon » 16 aug 2009, 15:36
Forte is een heel goede producente van brandstofreinigings producten. Ze worden veel in gagages gebruikt. ik heb hun motorolie flush en brandstof flush gebruikt en het werkt prima.Dit middel ken ik nog niet. ik weet ook niet wat het voornaaamste bestanddeel is.
Wa tik wel weet is dat je met de nieuwste olie normen problemen kunt krijgen. De recente api SM norm, -die wat eerder in de VS inging en nu hier ook al zichtbaar zijn op menige olie, bevat heel weinig anti- slijtage additieven. Is geschikt voor moderne motoren maar veel minder voor de oudere types motoren. Daarom zijn ze in de vs al wat langer bezig met additieven in de vorm van vnl zddp/ molybdeen in een 50w olie opgelost.Probleem is alleen dat teveel zddp/ zink etc ook weer MEER slijtage geven.
Beste is dus een niet al te nieuwe olie te kiezen.. relatief lage API klasse.Dan heb je al die additieven niet nodig. Dat deden al niet veel mensen hier denk ik, maar bedenk wel dat over een paar jaar de nieuwere olie al gemeengoed is. Ik zi ehet nu op wat 5w-40 olie her en der.. straks wellicht ook op de 10w40.
In the years previous to 1997, zinc levels between 1,200 and 1,400 ppm could be found in all brands of high-performance motor oils. In 2001, API category SL was introduced with 1,000 ppm maximum phosphorus/zinc content; this was a mandatory 18 percent reduction. In 2005, the API SM category was introduced and "phosphorus/zinc" level was reduced again to a maximum 800 ppm (an additional 20 percent reduction, total 34 percent reduction from API SJ rating); this reduces the phosphorus/zinc to an inadequate level of protection for high-performance engines.
Met andere woorden: niet al te nieuwe olie inkieperen, evt diesel motorolie
Post edited by: majiksimon, at: 2009/08/16 15:57<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/08/16 15:59