door JantjeV8 » 08 sep 2009, 07:29
Gisteravond kwam er iemand langs met een 190, eigenlijk om gewoon maar eens te laten zien, maar het werd al gauw een compleet servicebeurtje... Ik kan het ook niet laten, als een blok ligt te springen voor je neus moet dat verholpen worden.
Hij bezit de m102 2.0liter motor, exact als de W123 2.3 en 2.0. Ik kon in eerste instantie geen verschillen ontdekken, maar later kwam ik er achter dat je het ontstekingstijdstip niet hoeft in te stellen. Hij bezit een krukas sensor en daarmee bepaald een electronisch kastje zelf het vonkmoment.
Een jaar of 2 geleden zou dat Etna kooktoestel ingebouwd zijn. De eigenaar was er helemaal weg van en riep continu hoe mooi dat wel niet liep. Ik heb maar even geluisterd en gekeken, maar het ding hokketorde als een oude T-Ford. Ik had hem al eerder opgedragen een setje Beru's en bougietjes te plaatsen, maar hij bracht ze mee.
Eerst maar even het kleppendeksel gelicht. 2 inlaatkleppen te los, 2 uitlaatkleppen te strak. Bougies, rotor, verdeelkap en kabels vervangen en starten maar.
Wauw, wat een verschil. Nu liep dat blokkie ineens 1550 toeren stationair, kun je nagaan wat er al regelmatig aan bijgedraaid is. Stroboscoop er op en een warm stationair toerental van 800 ingesteld. Volgens mij, maar weet het niet zeker, moet hij eigenlijk 720omw lopen?? Dat deed hij niet zo netjes, dan kwam er een onbalansje in. Bij 800 snorde hij keurig en het blok lag keurig stil. Die kerel stond in z'n handen te klappen, wel begrijpelijk want ik denk dat 'de baas thuis' redelijk duidelijk haar mening over z'n aankoop heeft gegeven en hij nu met 'zie je nu wel schatje?' weer thuis durfde te komen.
Maar goed, ik ben niet zo bekend met de benzine motoren, vandaar wat vragen mijnerzijds:
Ik merkte wel dat de distributieketting flink ligt te ratelen. De ketting en het bovenste wiel zien er goed uit, maar de spanner en geleiders zullen wel aan het einde van hun latijn zijn.
Nu weet ik dat de spanner vrij eenvoudig van buitenaf te vervangen is. Maar die geleiders niet.
Zit er bij de m102 een soort carterdeksel voor tegen het blok geschroefd waarmee het distributiehuis wordt afgedekt of moet je het er van bovenaf in gepield zien te krijgen? In geval van een deksel, wat voor pakking zit daar tussen?
Het viel mij van bovenaf op, dat de ketting van voren af bekeken, erg los lag. En dan bedoel ik het eindje ketting wat je kunt voelen wat rechts voorbij het nokkenaswiel weer naar beneden het blok in gaat. Ruim een centimeter slag, en dat vind ik vreemd want de spanner zit aan de dynamokant van het blok. Anderzijds kan het wel verklaren waarom het blokje niet lekker op lage toeren wilde lopen, als de ketting niet gespannen wordt, staat de nokkenas niet helemaal juist op tijd ten opzichte van de krukas, en gooit hij zijn vrije slag net naar die kant van de ketting door.
Iemand ervaring, prijzen van de onderdelen, tips, adviezen etc etc. Schroom niet om te reageren, al is het geen W123, de technische bouw van de W201 wijkt nauwelijks af van onze W123's...