Maandag 8 november ging om 04.15u in de nacht de wekker. Om 04.30u zat ik in mijn 230E op weg naar Heinkenszand.
Ik had afgesproken met Toontje dat ik om 06.00u bij hem zou zijn.
We hadden namelijk een hele dagtaak voor de boeg.....beter gezegd: Toon had een hele dagtaak. De werkzaamheden bestonden uit:
- vervangen automaatbak olie + filter
- vervangen stuurbekrachtiging olie + filter
- voorzijde nieuwe remschijven + remblokken + indicatoren
- vervangen remvloeistof + remleidingen voor- en achterzijde
- draagarmen + fuseekogels + stuurdemper + spoorstang
De werkzaamheden heb ik met mijn fotocamera vastgelegd.
Foto om te bewijzen het echt vroeg was toen ik in mijn auto stapte....oeps, vergeten mijn klok nog een uur terug te zetten.
Voor de goede orde het was dus 04.30u toen ik in de auto zat.
1.jpg
Zo daar gaat onze vakman aan de slag met mijn bolide
6.jpg
7.jpg
Zo eerst beginnen met de voorste draagarmen vervangen
11.jpg
Zo die is los...
12.jpg
nu je er toch bij bent,... wat roestwerend spul in
13.jpg
Dit zelfde hebben we (=lees Toontje) uiteraard ook aan de ander kant gedaan.
Hier de nieuwe draagarmen
14.jpg
15.jpg
Vanuit het motorruim de draagarmen losmaken.
16.jpg
En hier zit ie erin...
17.jpg
18.jpg
Hier nog het verschil tussen nieuw en oud
20.jpg
23.jpg
24.jpg
Hier de nieuwe stuurdemper
25.jpg
Hier een nieuwe spoorstang
26.jpg
de chirurg in actie
27.jpg
30.jpg
29.jpg
31.jpg
Hier gemonteerd:
32.jpg
33.jpg
Eind resultaat:
34.jpg
Zo nu de remmen aan de beurt.
Toon had meteen 's ochtends al de aansluitingen bij de remleidingen ingespoten, zodat later op de dag de leidingen eenvoudig te verwijderen zijn.
8.jpg
9.jpg
Remklauw los maken:
35.jpg
Hier de nieuwe remschijven en de oude. Deze remschijven zijn van eerste productie. Dus die bij nieuwe verkoop van Mercedes destijds gemonteerd werden.
36.jpg
40.jpg
even invetten:
41.jpg
42.jpg
nieuwe en oude remblokken. Zo te zien waren de oude blokken originele Mercedes blokken. Ik verwacht dat Bosch remblokken ook prima zijn.
43.jpg
Nieuwe remindicatoren gemonteerd:
44.jpg
45.jpg
De indicatoren zijn nog een keer goed aangeduwd door Toontje.
Vier nieuwe remleiding. Twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
46.jpg
Voordeel van 's ochtends vroeg al het inspuiten van de aansluitingen van de remleidingen,..ze gingen makkelijk los.
Nieuwe remleidingen monteren
47.jpg
48.jpg
49.jpg
Uiteraard het zelfde kunstje aan de andere zijde:
50.jpg
51.jpg
Nu is de achterkant aan de beurt.
52.jpg
53.jpg
links:
54.jpg
en rechts:
55.jpg
Het verversen van de remvloeistof.
Eerste de oude vloeistof uit het reservoir pompen en vullen met nieuwe vloeistof.
57.jpg
58.jpg
Nieuwe vloeistof erin:
59.jpg
Nu per remklauw de oude vloeistof eruit pompen. Na het pompen van iedere remklauw werd nieuwe vloeistof vanaf het reservoir bij gevuld.
60.jpg
61.jpg
62.jpg
64.jpg
Het is moeilijk op de foto te zien, maar hier liet Toontje zien dat er vocht en troebel in oude remvloeistof zat.
65.jpg
Zo deze klus ook weer geklaard.
Nu het verversen van de stuurbekrachtiging olie en filter.
66.jpg
Het is te zien dat deze olie er niet bepaald fris uitziet:
67.jpg
Oude olie eruit pompen:
68.jpg
69.jpg
Verwijderen filter.
69.jpg
Het was nog een "stenen" filter:
71.jpg
70.jpg
Nieuwe filter:
73.jpg
74.jpg
Zo nieuwe olie erin. Motor starten en paar keer aan het stuur draaien zodat alle olie wordt opgenomen. Vervolgens weer bijvullen.
75.jpg
Deze klus is ook gedaan.
Nu is de automaat aan de beurt.
Oude olie aftappen:
DSC06523.jpg
DSC06524.jpg
Uiteraard ook bij de koppelomvormer:
DSC06526.jpg
DSC06527.jpg
Carterpan eraf:
DSC06529.jpg
DSC06530.jpg
DSC06531.jpg
Carterpan goed schoonmaken van binnen- als buitenzijde:
DSC06533.jpg
DSC06534.jpg
DSC06535.jpg
Na reinigen:
DSC06537.jpg
Ook de aansluiting van de pakking op de automaatbak wordt grondig gereinigd:
DSC06536.jpg
Nieuwe pakking:
DSC06539.jpg
DSC06538.jpg
Nieuwe filter:
DSC06515.jpg
Nieuwe filter monteren:
DSC06540.jpg
Carterpan erop:
DSC06542.jpg
Nieuwe olie in de automaatbak:
DSC06607.jpg
DSC06608.jpg
Zo, dat was het weer. Om 18.15u was Toon klaar. Nog even testritje en dan krijg ik mijn 230E weer mee.
76.jpg
De auto wordt komende week nog uitgelijnd en dan ben ik weer tevreden. Het was een interessante dag bij Toontje.
Ik vond het leuk dat ik de hele dag met mijn camera over de schouder van Toontje heb mogen kijken. Kost je wel een vakantiedag van je werk en wat centjes, maar dat was het zeker waard.
Tom.
(forumlid: Mercedes 230E)