[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Stuur staat scheef : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:01

Stuur staat scheef

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuur staat scheef

Berichtdoor rudiman » 30 okt 2009, 18:20

Onlangs mijn auto laten uitlijnen, de monteur heeft alles weer binnen de critische waarden gestelt alleen zei hij dat het stuurwiel nu wel iets scheef staat, maar dat dat waarschijnlijk simpel weer recht gezet kan worden.

vraag: Zit het stuur op een gekartelde as en kan ik deze dus verwijderen en twee karteljes terug draaien en weer monteren of werkt het allemaal net iets anders?<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/10/30 17:30
rudiman

Re:Stuur staat scheef

Berichtdoor Tinus60 » 30 okt 2009, 19:11

Gewoon even het middenplaatje er uit wippen en de bout los draaien.
Dan kan je het stuur eraf trekken en een paar tandjes verzetten.

groeten,
tinus60
Tinus60

Berichtdoor Weizengelb » 30 okt 2009, 19:42

ja dat kun je zo doen maar dat is niet de manier.
Je stuurhuis heeft een middelpunt. Bovenop het stuurhuis zit een gat (met schroef) waardoor je een fixeerbout kunt draaien. het stuurhuis staat dat precies in het midden.

Als je het stuur gewoon anders zet dan krijg je problemen met je knipperlicht wat niet terugspringt na een bocht.

Bij het sppor instellen moet je aan beide kanten stellen en dus het stuur recht houden, niet alles aan een kant en dan het stuur even verzetten.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor drieske » 30 okt 2009, 19:52

Dat uitlijnen hebben ze dus niet goed gedaan !! Het stuurhuis moet in de 0 stand staan, hier hebben ze bij de dealer een fixeer bout voor; vanuit de 0 stand moeten de stuurstangen gesteld worden. Dacht dat de fixeer bout er aan de onderkant van het stuurhuis in moest, in ieder geval zeker bij het type 1('77-'80). Ik zou zeker terug gaan naar de uitlijner want dit klopt niet.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Moop » 30 okt 2009, 20:04

Waar moet die fixeerbout nu in, boven of onder en moet er eerst een bout uitgedraaid worden?
Moop

Berichtdoor bertjebenz » 30 okt 2009, 20:27

aan de onderzijde van het stuurhuis zit een boutje, als je die verwijdert (let op de olie die uit je stuurhuis loopt!!!) zie je het centreerpunt zitten. met het stuurhuis in de middenstand zul je een blokje zien met een putje in het midden, dit is waar de fixeerbout in moet. succes!!
bertjebenz

Berichtdoor Mart Gloudemans » 30 okt 2009, 21:52

hoi Rudiman,
Ik werk zelf bij een taxi en bandenbedrijf waar men ook auto's uitlijnd, naar mijn mening hoeft je je stuurhuis niet in het midden te zetten als je het stuurhuis niet hebt vervangen want als je het stuur en het stuurhuis niet los hebt gehad kunnen deze ook niet verlopen, wat men bij jou verkeerd heeft gedaan is het volgende, je moet voordat je gaat stellen aan de uitlijning je stuur precies in de rechtuit stand fixeren en dan aan twee kanten de wielen in de juiste waardes afstellen, jouw uitlijning zal nu wel kloppen maar je stuur staat scheef dus nu moet men opnieuw uitlijnen en het ene wiel bv meer naar binnen stellen en het andere wiel precies hetzelfde naar buiten.
conclusie gewoon terug gaan en eisen dar men het opnieuw doet met het stuur in de rechtuitstand.
succes Mart.
Mart Gloudemans
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 30 okt 2009, 21:57

Nee de fixeerbout moet door de deksel in de bovenkant
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor rudiman » 31 okt 2009, 09:46

Het was niet mogelijk om het stuur recht te houden bij het uitlijnen.
Bij het afstellen van een van de punten (de excentrieken die het wiel om hoog of laag laten bewegen. A op de tekening) bleek dat de maximale uitslag bereikt was. Dus aan de ene kant stond op z'n hoogst, aan de andere kant op zijn laagst. Waarom was niet duidelijk, de monteur dacht dat er ooit een draagarm vervangen was.?
Enfin doordat de maximale uitslag was bereikt heeft hij dus ergens anders aan gedraaid om toch binnen de juiste waarden te komen. Daardoor is dus mijn stuur op 5 over twaalf komen te staan.

Natuurlijk zou ik graag weten waardoor het komt dat deze maximale uitslag al bereikt is, zou een van veren wellicht afwijkend zijn of een van de schokbrekers?

Het stuur draai ik maar even een slagje terug dan staat het weer recht. De echte oorzaak pakken we laters wel eens aan. (als die ooit bekend word)

rudiman

Berichtdoor drieske » 31 okt 2009, 22:37

Dan gaan de richtingaanwijzers wel anders reageren............
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Hans230CE » 01 nov 2009, 14:12

Bij het uitlijnen van je spoor fixeren ze je stuur toch met zo'n stuurklem en de remmen ook. Zo hebben ze het in ieder geval vorige week nog gedaan bij mijn Trollebak.

Ergens iets goed fout gegaan hier. Nu als je zou besluiten om je stuur zelf te verstellen 1 goede tip:

bout in de stuurnaaf niet volledig losdraaien voor je de het stuur los hebt. Lat hem een paar toeren inzitten, want anders zou het kunnen dat je een dure tandartserekening krijgt!!!!!!!!!!!!!!!! Ze willen na 25/32jaar wel eens goed vastzitten die dingen!

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rene 115 » 01 nov 2009, 16:09

mijn 230TE is ook eens zo uitgelijnd,maar stuurde daarna voor geen meter.de auto trok naar rechts.dat kwam na mijn mening doordat je stuurhuis als je het stuur loslaat weer naar zijn middenpunt wil.ook had ik problemen met mijn richting aanwijzer. ben terug gegaan naar de uitlijner ,deze raade me aan om eens de voorbanden te verwisselen.... heb toen zelf mijn stuur weer correct in het midden gezet en ben naar een ander gegaan.gevolg;stuurt als een nieuwe.
rene 115

Berichtdoor rudiman » 02 nov 2009, 11:02

Hmm, ik word er momenteel een beetje moedeloos van. Heb gisteren de stuurspeling afgesteld, maar lekker sturen is er maar niet bij. Als ik rechtdoor rij wijkt de auto langzaam uit naar rechts, dan moet ik bij sturen waarna de auto langzaam naar links gaat zodat ik weer moet sturen. Je bent dus constant bezig met corrigeren. Ik ga straks maar even terug naar de uitlijnboer maar vrees dat deze weinig meer kan verbeteren. Ik zou het dus heel erg fijn vinden als iemand in de buurt van alkmaar eens zou willen kijken. Ik vind het niet erg iets te vervangen als ik maar weet wat :-)
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 02 nov 2009, 12:39

Als je auto niet goed stuurt is ie niet goed uitgelijnd (caster en toespoor), ook al staat je stuur op de kop, moet de wagen goed sturen. Zoek een andere uitlijnboer! (en vraag je geld terug)
Als ergens de maximale uitslag is bereikt valt de auto dus niet uit te lijnen, dat moet de boodschap zijn, men had je naar huis moeten sturen met de opdracht het probleem op te lossen. Eenmaal opgelost opnieuw uitlijnen.
In mijn optiek moet je wel degelijk beginnen om je stuurhuis in het midden te zetten (je weet immers niet of men in het verleden het stuur heeft verdraaid tov het stuurhuis)vervolgens zet je het stuur recht en laat je de auto uitlijnen als dit lukt, én ze doen het goed, staat alles recht en rijdt de auto goed.

Het uitlijnen van een W123 heeft wat meer voeten in de aarde dan de gemiddelde auto, daar is al veel over geschreven.
bartolo66

Berichtdoor MBvO » 02 nov 2009, 13:11

Het is ook maar wat je wilt denk ik. Ik kwam ook met een hoop leeskennis van het forum bij mijn uitlijner aan (geen W123-expert helaas) over de wielen uit elkaar drukken, eerst op hoogte zetten, het stuurhuis fixeren enzo, en hij zei ik er ook rekening mee moest houden dat de uitlijnwaarden gelden voor een nieuwe auto, maar dat met de jaren de rubbers ook iets inklinken waardoor het lastig is om alle waarden perfect te krijgen, en dat de ophanging in al die jaren ook niet meer zo zal zijn zoals de eerste dag. Zijn richtlijnen zijn goed stuur- en remgedrag en goede bandenafslijting eigenlijk. Hij zocht bij het uitlijnen naar een goed spoor en vond het rechtstaan van het stuur daarbij van ondergeschikt belang, te meer omdat ik wat speling op het stuurhuis heb was dat volgens hem toch nooit perfect te krijgen.
Ik liet de auto uitlijnen omdat de voorbanden aan de binnenzijde harder afsleten dan aan de buitenzijde. Dat heeft hij weggesteld, rekening houdende met de overige marges, en ik ben er verder wel tevreden mee.
Ik denk ook wel dat het beter kan als ik de auto naar de dealer breng (die dan hopelijk een W123-ervaren monteur heeft) en alle rubbers laat nakijken, vervangen etc. en dan laat uitlijnen, maar zolang die nog niet zo slecht zijn dat het moet, doe ik het maar zoals het kan om (voorlopig) de kosten in de hand te houden. Het stuur- en remgedrag is prima.
Wat hij ook opmerkte, en waar mij als leek ook wel wat waarheid in leek te zitten: hij zei dat auto's in het algemeen hier in het noorden van spanje (bergachtig, veel scherpe bochten en weinig snelweg) anders worden uitgelijnd dan in bijv. Sevilla, waar alles plat is.
Bij het remmen bijvoorbeeld, openen de wielen iets aan de voorzijde en bij het optrekken, als de neus omhoog komt, zullen de wielen iets meer camber krijgen. Daardoor, zegt hij, zoekt hij in dit gebied andere marges dan bijv. in het zuiden van Spanje of in NL. Tja. Lijkt toch best wat in te zitten... wel eens de camber van een Renault Alpine bekeken? ;-)
MBvO

Berichtdoor drieske » 02 nov 2009, 13:21

Bijzonder vervelend zoiets, ook al eens meegemaakt. Je kan natuurlijk naar de Mercedes-Benz dealer op de Beverkoog gaan in Alkmaar, naar Erik Breed in Schagen of Jaap Havik in Purmerend. Ook kun je naar de MB dealer in Beverwijk gaan, daar hebben ze een afdeling voor de oudere Benzen, echt aan te raden ! Het stuurhuis moet echt eerst in de 0 stand gezet, dan het stuur recht erop en dan pas de stuurstangen afstellen
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor jan280CE » 02 nov 2009, 14:18

Het is al zo vaak op dit forum gezegd, ga niet zonder kennis van zaken aan je stuurhuis klooien in een poging speling weg te stellen. Zonder voldoende gereedschap en de juiste kennis van zaken creëer je in het gunstigste geval teveel wrijving en dus slijtage en kan het stuurhuis met een jaar op de bult. In het ongunstigste geval gaat het stuurhuis te zwaar en kan vast slaan. Levensgevaarlijk. Kijk voor de juiste procedure even op de WIS
jan280CE

Berichtdoor rudiman » 02 nov 2009, 16:16

Ben net van de uitlijner terug. Er zijn twee dingen die niet correct zijn.

1: Er zitten 2 verschillende schokrekers voor en de veer karakteristiek is zeer verschillend.

2: Bij sturen met maximale uitslag loopt de band tegen de stuurstang aan!
dit gebeurd aleen bij het linkerwiel. Er zit een 'stop' op het chassis maar de draagarm komt er linksvoor 1 centimeter van af (dan zit het wiel dus tegen de stuurstang) Rechtsvoor komt het er wel tegen aan.

Ik zou dus denken dat het stuurhuis niet in het midden staat??
Horen er overigens geen rubber stootdopjes te zitten op die draagarm? (welke dus tegen de "stop" op het chassis aan komen?)

enfin ik moet sowieso de schokbrekers vervangen. Deze kosten bij de uitlijn boer 170 per set(monroe).

update:

Heb inmiddels even contact gehad met eric breed in schagen. Schrokbrekers kosten 100 ex dus dat lijkt me heel redelijk.
Zodra die er onder zitten ga ik bij erik langs en kijkt hij wat er nu eigenlijk mis is..word vervolgd.<br><br>Post edited by: rudiman, at: 2009/11/02 15:32
rudiman

Berichtdoor rene 115 » 02 nov 2009, 18:17

waarom laat je schokdempers er dan niet bij eric breed onderzetten??een ander geld laten verdienen en hij mag dan de kut klusjes doen,toch?
rene 115

Berichtdoor rudiman » 02 nov 2009, 19:40

rudiman

Volgende

Keer terug naar Techniek