Het is ook maar wat je wilt denk ik. Ik kwam ook met een hoop leeskennis van het forum bij mijn uitlijner aan (geen W123-expert helaas) over de wielen uit elkaar drukken, eerst op hoogte zetten, het stuurhuis fixeren enzo, en hij zei ik er ook rekening mee moest houden dat de uitlijnwaarden gelden voor een nieuwe auto, maar dat met de jaren de rubbers ook iets inklinken waardoor het lastig is om alle waarden perfect te krijgen, en dat de ophanging in al die jaren ook niet meer zo zal zijn zoals de eerste dag. Zijn richtlijnen zijn goed stuur- en remgedrag en goede bandenafslijting eigenlijk. Hij zocht bij het uitlijnen naar een goed spoor en vond het rechtstaan van het stuur daarbij van ondergeschikt belang, te meer omdat ik wat speling op het stuurhuis heb was dat volgens hem toch nooit perfect te krijgen.
Ik liet de auto uitlijnen omdat de voorbanden aan de binnenzijde harder afsleten dan aan de buitenzijde. Dat heeft hij weggesteld, rekening houdende met de overige marges, en ik ben er verder wel tevreden mee.
Ik denk ook wel dat het beter kan als ik de auto naar de dealer breng (die dan hopelijk een W123-ervaren monteur heeft) en alle rubbers laat nakijken, vervangen etc. en dan laat uitlijnen, maar zolang die nog niet zo slecht zijn dat het moet, doe ik het maar zoals het kan om (voorlopig) de kosten in de hand te houden. Het stuur- en remgedrag is prima.
Wat hij ook opmerkte, en waar mij als leek ook wel wat waarheid in leek te zitten: hij zei dat auto's in het algemeen hier in het noorden van spanje (bergachtig, veel scherpe bochten en weinig snelweg) anders worden uitgelijnd dan in bijv. Sevilla, waar alles plat is.
Bij het remmen bijvoorbeeld, openen de wielen iets aan de voorzijde en bij het optrekken, als de neus omhoog komt, zullen de wielen iets meer camber krijgen. Daardoor, zegt hij, zoekt hij in dit gebied andere marges dan bijv. in het zuiden van Spanje of in NL. Tja. Lijkt toch best wat in te zitten... wel eens de camber van een Renault Alpine bekeken?