door Govert » 24 nov 2010, 22:52
De trekstarter werd tot 1978/79 gemonteerd op de vier cylinder diesels. De trekknop zat links naast het stuur en daarmee bediende je het gloeien, starten en stoppen van de motor. Er was ook een contactslot, daarmee werd het contactslot en de electriciteit geregeld. Als je wilde starten draaide je de sleutel in stand 2, je trok de knop in gloeistand en als er genoeg was gegloeid, trok je de knop nog verder uit om te starten. Het stoppen van de motor deed je door indrukken van de knop. Dan pas kon de sleutel weer teruggedraaid worden.
De trekknop had electrische contacten (voor gloeien en starten) en een kabelaansluiting (naar de dieselpomp) om de pomp in de start- of stopstand te zetten. Verder hebben trekstarters altijd een pneumatische regelaar op de dieselpomp.
Hieronder zie je een foto van de trekknop bij een W115:
Bij de sleutelstarters werd alles bediend door de sleutel en het contactslot. Sleutel in stand 2 betekende voorgloeien, iets verder draaien en de motor wordt gestart. Sleutel terugdraaien is motor uit. Uitzetten van de motor gaat met vacuum, de regelaar op de dieselpomp zorgt voor de startstand van de dieselpomp. Sleutelstarters hebben een mechanische regelaars op de pomp.