[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Makita,, bij de Praxis : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:07

Makita,, bij de Praxis

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Makita,, bij de Praxis

Berichtdoor henklith » 22 dec 2009, 01:04

Bij de Praxis staat een 6281 BWPE accu boormaschine in de reclame twee mechanische snelheden 2 accu's voor de prijs van 125 euro
Dat is echt niet duur voor een profie!
Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met een nickel accu?
als dat een nickel cadnium is dan hoef ik hem niet, van deze accu's heb ik mijn bekomst, is na een jaartje of eerder helemaal futloos, hoe secuur je er ook mee om gaat.
Groet, henk
henklith

Re:Makita,, bij de Praxis

Berichtdoor Leon » 22 dec 2009, 02:02

Idd zijn dit ni cad accu's.

Ben er ook van teruggekomen, en heb een makita met lithium accu's gekocht :)
Leon

Berichtdoor cabletalk » 22 dec 2009, 02:29

Laat ik nou toevallig in een dhz zaak werken, dus geen bouwmarkt. Groot verschil, maar dat terzijde.
De machine is idd met ni-cad accu's. Makita, en vele anderen, moeten daar van af. Dus ze worden werkelijk gedumpt. Daar komt nog bij dat de dhz machines van Makita met een ni-cad accu niet zo geweldig (krachtig) zijn als wel door heel veel mensen wordt gedacht. Dit is geen verkooppraatje, want ik verkoop ze zelf ook, maar wanneer je er geld voor over hebt, ga dan voor een machine met li-ion accu's. Alleen maar voordelen. Maar let wel op wanneer je een li-ion machine koopt: koop een fatsoenlijke. Bv. Makita, Hitachi, Panasonic of blauwe Bosch. Bespaar je de ellende van een goedkope Li-ion machine (tot 250 euro). Dan kun je beter een jaartje wachten tot het allemaal weer wat goedkoper is geworden.

En ik lever ze ook graag hoor :)

Ook met gereedschap is het net als met auto's: goedkoop is duurkoop. Daarom rijden we toch ook in een Mercedes?
cabletalk

Berichtdoor Monteur Jan. » 22 dec 2009, 03:19

250 euro goedkoop reken even terug das meer dan 550 gulden!
Tis niet te filmen hoe snel men de oude vertrouwde gulden en bovenal de waarde vergeet tegenwoordig.
Vroeger was je gulden op de markt een daalder waard tegenwoordig is je euro ( 2,23 hfl) 0,80 hfl waard op diezelfde markt.

Lang leve de euro.
Monteur Jan.

Berichtdoor Toontje » 22 dec 2009, 06:57

hoi hoi
Zal wel persoonlijk zijn maar ik ben niet zo weg van makita ik heb 2 maal een makita slijper gehad en die waren dus beiden slecht maar wel heel duur ow ja en dan de garantie word op gestuurd he weken weg terwijl je dat ding nodig hebt dus koop je tijdelijk maar een andere van de praxis of zo en die overleeft die makita ook weer maakt wel meer herrie
1 ste was na 30 draai minuten in de brand
2 de heeft het wel langer gedaan
maar ik heb ook een bosch al jaren en die heeft toch wel wat afgezien heb daar ook de sleuven mee in de muren gedaan en die doet het nog steeds
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 22 dec 2009, 10:44

Een boormachine moet voor mij ook 2 mechanische standen (vertragingen) hebben.
Ik heb een skil gekocht een paar jaar geleden, de accus zijn intussen volledig onbruikbaar geworden.
Ik heb nu voor nood een hulpstkje "gefreubeld) van hout met koperbanen voor de voeding, die steek ik op de plaats van de accu, en sluit hem dan aan op een auto 12V accu.
Ja je moet wat :o)

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2009, 10:57

Ik gebruik veel accu gereedschap, of het nu om Hitachi, Makita, Metabo of blauwe Bosch gaat, de accu's blijven het zwakke punt, ook bij de Li-ion en lithium. Heb eens een Panasonic gekocht met Lithium accu, 15,6 volt en 3,5 amp. Deze accu's gaan nu al langer dan een jaar mee, worden intensief gebruikt en zijn binnen een half uur weer vol. In de bouw zie je de Panasonics steeds meer, heb nog geen negatieve berichten daarover gehoord. Alleen ze zijn niet goedkoop, maar wel goed. Aangezien ik mijn brood ermee moet verdienen, koop ik liever iets duurders, maar goeds.

DeWalt is inmiddels in de bouw weer helemaal op zijn retour, zeer zwakke accu's zeker de Li-ion's, machines zijn te zwaar, te lomp en gaan wel erg vaak stuk.

Maar over de aangeboden Makita, zeker geen slechte machine. Het is net waar en hoe vaak je zo'n machine gebruikt, alle waar naar zijn geld. Voor een beetje hobby en huis- tuin- en keuken gebruik is het een prima machine.
Voor dagelijks gebruik in de bouw, zou ik wat beters kopen.

Alleen snap ik niet waarom de accu's van al die machines zo schreeuwend duur moeten zijn, het is voordeliger een nieuwe machine met accu's, lader en koffer te kopen dan twee nieuwe accu's. Dat in een tijd waar "duurzaamheid" het magische woord is. Kartelvorming??

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/12/22 10:04
JaapW114

Berichtdoor wwwW123 » 22 dec 2009, 12:25

ander idee: waarom zul je per se een machine met een accu nemen? :-)...ik wil juist liever niks op accu, dan kan ie ook niet leeg en daarnaast is een nw. accu vaak net zo duur als een nw. machine....
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 22 dec 2009, 14:42

Ja, dat een heel legale vraag tripple dubbel u one twoo three,
IK heb ook nog eengewone 220 boormachine schier onverwoestbaar van skil!!
Maar ik ben ban dat ik daar niet voldoende kracht uit kanhalen bij het schroeven van heel grote schroeven, omdat die dingen op toeren zijn ontworpen, en in midere mate op kracht bij lage omwentelings snelheid.
Maar ik kan dat zeker eerst evn proberen begint de boor te roken, dan is het gewoon even pauzeren :o) ?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2009, 22:02

Hanco,

Het werkt sneller, in plaats van steeds eerst een 230 volt haspel uit te moeten rollen en dan maar hopen dat als je op de plaats van bestemming bent, jouw stekker er nog in zit. Vaak als een nieuwe bouwput opgestart wordt er nog helemaal geen stroom is. Normaal sleep ik altijd een dieselaggregaat mee, maar een beetje in stilte werken is ook wel eens lekker. Maar zelfs in de werkplaats grijp ik eigenlijk altijd naar accu gereedschap, terwijl ik alles ook op 230 volt heb. Geen snoeren achter je aan te slepen en niets in de knoop.

Henk,

Metabo heeft hele mooie boormachines op 230 volt, welke juist bij een laag toerental een heel hoog koppel hebben, om te schroeven.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 22 dec 2009, 22:11

Ik gaat eve googele Jaap op metabo (lijkt wel een vakbond)
Groet, henk

NB: Jaap weet je misschien welk type (nummer)
henklith

Berichtdoor Bob250stijn » 22 dec 2009, 22:22

hallo allen

Gebruik voor mijn werk almeer als 9 jaar dezelfde makita 9,6 V schroeftol ( met ni-cad accu's dus) naar volle tevredenheid , dit zijn ook nog steeds dezelfde accu's van nieuw af. Misschien geluk gehad maar uitermate tevreden over mijn Makita.

Gtoet Bob
Bob250stijn
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2009, 22:56

JaapW114

Berichtdoor henklith » 22 dec 2009, 23:03

Jaap ik zoek wel even op dat vermogen, het kost ook een vermogen dus :o))
Ik heb ook even op de site van houkema gekeken, en die hebben daar een Ferm accu machine met 2 mechanische snelheden,
en li ionaccu (2x) voor nog geen 60 euro!?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor cabletalk » 24 dec 2009, 00:34

Begrijp me niet verkeerd, Makita is een goed merk met als enige van alle merken betaalbare accu's.
En nog steeds zijn de beste machines van Makita, met staafaccu dus die oude modellen. Zijn trouwens nog steeds nieuw te koop en "slechts" 250 euro zonder accu's... Maar dan heb je ook wat, net een W123 ook onverwoestbaar.
Hoe dan ook, het is maar net wat je kan en wilt betalen voor je gereedschap.
cabletalk

Berichtdoor Limpsalot » 24 dec 2009, 01:39

Ik vind de accu's van Makita helemaal niet zo betaalbaar, behalve de 1,3 AH uitvoering dan, maarja.
Een groot nadeel is ook dat je die accupacks niet open kunt maken. Ik heb nu een Metabo en die heeft een accupack dat gewoon in elkaar is geschroefd dus daar kun je losse cellen in solderen. NiCad, NiMh, LiOn, wat je maar wilt en voor heel betaalbare prijzen.
Limpsalot

Berichtdoor Leon » 24 dec 2009, 01:46

Ik heb dus de DF330DWE gekocht. Prima voor lichte tot middelzware klussen in en om het huis.

10.8 volt Lithium. 2 standen, klein, licht, comapact (erachter staat een "standaard" makita). Accutjes laden in no time op en er zit meer pit in dan je zou denken.

Mijn oude bosch schroeftollen staan nu op marktplaats :)<br><br>Post edited by: leon, at: 2009/12/24 00:47
Leon

Berichtdoor henklith » 24 dec 2009, 13:27

Wat jij zegt Roel,, ik heb daar ook aan zitten denken, er is best wat te freubelen om de boormaschiene te voeden vanuit een set AA accu's.
met tien van die dingen zit ja al een 12 volt.
Ze moeten alleen in een houder komen, maar dat is nu juist weer het leuke frutselwerk.
Je koopt die cellen tegenwoordig al van ca. 3000 mAH!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Limpsalot » 24 dec 2009, 16:06

Ja psies Henk. En als je een tol hebt met een accupack dat je zo open kan schroeven, hoef je geen houder te maken. De maat is trouwens niet AA hoor, ze zijn aardig wat groter/dikker met soldeerlippen eraan die je zo in je accupack soldeert.

Ik heb het gedaan met m'n AEG tol, 10 stuks Metaalhybride van 2,5 Ah en gaan met die banaan..iets van 30 euries. Mijn Makita en Dewalt staan met kapotte accu's in de schuur, ik verrek het echt om die dure batterijen te kopen.
Heb wel pas een Metabo gekocht. Kun je ook zo open maken en als de accu's kapot gaan zet ik daar ook ff een setje losse NiMh in. Pas de problem!
Limpsalot

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto