Ik zat vanmiddag de auto en vroeg mij het volgende af: is er een evenredig verband tussen het toerental van de motor en het brandstofverbruik, of is het toch zuiniger om de motor te laten draaien op het toerental waarbij de beste cilindervulling tot stand komt (max. koppel) - en dus in theorie de motor het ´zuinigst´ rijdt? Ik ben daarbij vooral geinteresseerd in de dieseltechniek.
In mijn 300D rij ik netjes op toeren zoals het hoort bij de oude diesel (50 in de 3, niet in de 4 - ik lees dat de oude Benz-diesels hun max. koppel vrij laat afgeven, bij zo´n 3000 toeren) maar mijn Fordje 1.8D rijdt prima 50 in de 4. Maar ook in de 3, dus wat zou het beste zijn qua brandstofverbruik? En qua duurzaamheid voor de motor?
Bijvoorbeeld: als ik 50 rij en tot 70 km/u wil accelereren, is het dan zuiniger om in de 4 gas te geven (weinig toeren, maar ik moet het gaspedaal wel aardig diep indrukken om een beetje snelheid te winnen) of kan ik beter terugschakelen naar de 3 (misschien gaspedaal minder diep indrukken, maar motor maakt wel meer toeren).
Volgens (tip 1) zou de 1e optie de zuinigste zijn, maar dit klinkt nogal amateuristisch.
Op het Mazda-forum zegt iemand dit: "Je max. koppel ligt bij 2000 omw/min [bij die motor blijkbaar]. Je motor is daar op zijn sterkste punt. Je maakt dan nog wel geen gebruik van je max. pk's, maar alles boven je max. koppel is brandstofverbruik. Dit is het beste te zien in een koppelkromme"
Komt op hetzelfde neer toch?
wordt dezelfde vraag gesteld maar dit antwoord heeft iets teveel jargon voor mij.
En hoe bepaal je het max. koppel zonder toerenteller? OK, instructieboekje lezen of op het forum vragen, maar hoe weet ik welk toerental ik draai als ik in de auto zit?
Bvd voor de info.
PS Als ik zuinig wilde rijden had ik geen 300D moeten kopen maar ´t is maar uit interesse