Het vacuum systeem bij een diesel is eigenlijk een best simpel systeem. Het bestaat uit een vacuumpomp aan je motorblok waarop 1 of 2 aansluitingen zitten voor de slangen. Bij mijn W124 gaat een aansluiting direct naar de rembekrachtiger en de andere begint met een slang en splits zicht verder op met meerdere slangen voor de rest van de componenten.
Simpel gevat: het is een systeem met een pomp die zuigt ipv blaast en op de andere zijnde zitten de verschillende componenten welke werken mbv vacuum (onderdruk). Denk aan je rembekrachtiger, c.v., lampverstelling, automaatbak, stopzetter van de motor, neerklapbare hoofdsteunen op de achterbank, etc..
Als je onder de motorkap kijkt en de pomp vindt kan je de slangetjes verder volgen.
Hieronder een vacuumschema van een W124 200D als voorbeeld. De cirkels zijn de componenten en de lijnen er tussen zijn de slangetjes:
- vacuum schema 200d.pdf
- (219.04 KiB)
En een fototje van net na de vacuumpomp, de pomp zelf is helaas niet zichtbaar maar even voor het idee.
Groeten, S.