Dat viel inderdaad mee, de radiateur is er uit! Oliekoeler blijft zitten bij deze 300D, zit inderdaad slechts met twee klemmetjes vast. Aan bovenzijde eraf gehaald en aan de onderzijde hoefde alleen het boutje een beetje los om de (water)radiateur er uit te tillen. Het aftap-dopje deed nog even moeilijk maar bleek ook makkelijk te verwijderen uiteindelijk.
Werkwijze:
1) Verwarmingsknoppen op warm
2) Radiateur aftappen via aftapdopje (of onderste slang if you like)
(Waterstroom tijdens het aftappen kun je regelen met het meer/ minder openen van de radiateurdop)
4) Bak onder de onderste radiateurslang (lekt nog wat na), slangklem losdraaien en onderste slang loswrikken, beetje laten uitlekken
5) Bovenste radiateurslang: slangklem losdraaien, slang loswrikken (pas op met oud plastic van radiateuraansluiting, kan afbreken)
6) Boutje bovenkant oliekoeler losdraaien met dopje 10 (moertje zit vast aan klemmetje)
7) Idem aan onderzijde, hoeft alleen los, niet eraf
8) Aftapdopje onderuit radiateur verwijderen, anders krijg je hem niet door de rubberen manchet die door de keienvanger steekt
9) Klemmetjes los van plastic windscherm om ventilator, iets omhoog tillen zodat onderzijde van radiateur los komt en dan zo ver mogelijk naar achter hangen op de ventilator
10) Klemmetjes los waarmee radiateur aan chassis vast zit (let op: kan je aan de voorzijde met je hand bij om beetje open te trekken, anders sloop je de klemmetjes)
11) Radiateur naar boven er uit tillen
12) Onderste waterslang iets omhoog buigen zodat hij niet blijft lekken, en afdekken, en ook bovenste slang afdekken zodat er geen zooi in komt.
13) Iets op je stuur hangen dat jij of een andere gebruiker niet toch per ongeluk de auto start voor de boel weer is teruggebouwd
Gelukkig ook slechts een klein roestplekje gevonden onder de radiateur, de rest is (voor zover zichtbaar) allemaal puntgaaf.
Ik hem al een keer of 5 met verschillende waterdrukken afgespoeld aan de buitenkant(langs en door) en er blijft maar zwarte zooi afkomen! En dat zelfs ondanks dat ik de nog ingebouwde radiateur een tijd geleden ook al had gewassen (voor zover dat ging). Ik denk dat die 36-jaar-gebakken-ongedierte-koek de koelcapaciteit ook best kan benadelen.
Vanavond maar eens in de weer met een Wynn's middeltje voor de binnenzijde (omgekeerd doorspoelen gaf wel wat rommel, maar zit toch veel vaste aanslag in) en dan een nachtje de buitenzijde weken om het laatste ongedierte eraf te krijgen.
Volgend probleem: gister ook meteen m'n douchekraan gesloopt tijdens het afspoelen (flatje he) dus daar kan ik ook mee aan het klussen... :-/