door Mercedennys » 23 aug 2006, 19:45
Marcel,
Je hebt het (wat mij betreft) over het mooiste stukje van het T-model!
Het is m.i. een ingenieus systeem dat met oliedruk je achterkant omhoog brengt.
Op mijn 300TDT heb ik de beide veerbollen laatst laten vervangen (300€!) en daarna de niveau regelaar iets hoger laten afstellen (2cm) om de auto niet zo achterover te laten hangen. De schokdempers zijn nog goed (als die lekken is het systeem natuurlijk ook niet meer goed)
Ik had laatst een optreden en dus veel zware apparatuur achterin geladen. Daarna de motor gestart en dan duurt het inderdaad wel even voordat de niveauregelingspomp op het blok voldoende zijn werk heeft gedaan. Met stationair laten draaien kan dit wel een minuut of 2 -3 duren. Toen ik gas gaf kwam de auto netjes omhoog.
Daarnaast zakt ook mijn auto weer iets in zodra ik hem een nacht heb geparkeerd, hij staat dan weer horizontaal. Dus ja, hij zakt weer iets in.
Als je scheef op een heuvel staat heeft de niveau regeling daar soms ook moeite mee om dan de juiste hoogte te bepalen. (staat dan overedreven laag of hoog of zelfs scheef zoals Harrie beschrijft)
Als je geen lekkage hebt en het systeem waarschijnlijk wel werkt kun je dit eenvoudig testen. Ga bij een garage op een brug staan met draaiende motor en druk op de niveauregelaar stang(etje) op de achteras. Als het goed is springt dan je auto omhoog achter omdat het systeem zijn werking dan doet. Zoniet dan is er iets mis. Als je geen lekkage hebt van de veerbollen of schokdempers, kunnen de gasgevulde veerbol membranen kapot zijn, of de niveau pomp kapot zijn.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
succes,
Dennis