[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
onderdruk te hoog bij een 300D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 21:04

onderdruk te hoog bij een 300D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

onderdruk te hoog bij een 300D

Berichtdoor bluemoon me » 27 feb 2010, 18:56

Dag beste mensen,
Het is weer eens nodig dat ik met raad en daad bijgestaan moet worden denk ik.

Wat is er aan de hand. een TD 300 uit spanje gehaald en helemaal technisch opgeknapt. nu blijkt achteraf dat er te veel onderdruk is wat te wijten zou zijn aan slijtage zuigerveren etc.( de auto trekt van geen kant)dus heb ik zou iets van nou als dat het geval is zou je dan niet het beste er nieuwe zuigers in zetten met nieuwe zuigerveren dan heb je dat probleem opgelost? En wat komt er dan nog meer bij kijken? Ik denk ook dat dit juist een vraag is voor onze wiebren. dus Wiebren ga je gang en ventileer je mening maar. Een tweedehands blok heeft wellicht het zelfde euver en kost ook niet weinig.
gooi het maar in de groep.
groetjes

Bram ut Limburg.
bluemoon me

Re:onderdruk te hoog bij een 300D

Berichtdoor 300TD W123 » 27 feb 2010, 20:06

Hallo Bram

Heb je de compressie van het blok al laten meten. Slecht trekken hoeft niet perse aan versleten zuiger(veren) te liggen. Zijn de kleppen gesteld, luchtfilter zuiver, dieselfilters/leidingen niet verstopt en hoe zijn de verstuivers en het olieverbruik ?
Als je het nog niet gedaan hebt zou ik deze punten eerst nakijken/oplossen en daarna pas aan de zuigerveren gaan beginnen.

Succes en groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Toontje » 27 feb 2010, 20:22

hoi hoi
waaruit blijkt dat de motor versleten zou zijn heb je alles gemeten e.d of is het je verteld
groetjes toontje
een 300D blok kun je al verkrijgen van af 4/5 honderd euro en een goed blok in lokeren voor rond de duizend groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 27 feb 2010, 22:20

Simpelste test is de olie peijlstok er even uit trekken terwijl de motor draai uiteraard, dan mag er maar een kleinbeetje "damp" uit komen, liefst niets naruurlijk.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor MajikSimon » 27 feb 2010, 22:32

Da's bij de 115 zo maar bij de 123's loopt de peilbuishouder dieper.
Hoe kom je erbij dat ie teveel onderduk heeft? Locomotiefje als je de oliedop eraf haalt?
Of omdat ie helemaal niet trekt bij optrekken? Dat kan ook nog aan verlopen klepspeling liggen, vuile filters, slechte verstuivers, verstopt tanktfilter etc....vanalles. Trouwens carterontluchting gecheckt op verstoppen?

Als ie puft als een locomotief, voor geen meter optrekt en slecht start is het een ander verhaal natuurlijk dan geloof ik inderdaad dat je een katsversleten exemplaar hebt. Dan best de bussen vervangen en de zuigers en de olieschraap/compressieveren, en de ketting en de spanner en de geleiders; revisie.

bij een beetje twijfel zou ik compressie meten<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/02/27 21:34
MajikSimon

Berichtdoor JantjeV8 » 27 feb 2010, 23:00

En die twijfel lijkt er te zijn.

Dus als je overtuigd bent dat de brandstof zonder problemen bij de verstuivers komt, de kleppen gesteld staan en de auto de puf niet heeft moet je compressie testen, van alle cilinders dus.

Eerst droog, daarna nat. Droog is gewoon de compressiemeter in de verstuiveropening draaien, nat is een flinke scheut olie door die opening gooien zodat die olie goed tussen zuiger en cilinder gaat zitten.

Kan ook zijn dat door lang stil te staan, een zuigerveer vast is gaan zitten. Door goeie filters, een reinigingstoevoeging in de diesel en goed op temperatuur brengen kan die weer los komen.

Doorgaans gaan versleten zuigerveren gepaard met hoog olieverbruik. Weet je daar iets van?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor henklith » 27 feb 2010, 23:03

Klopt Simon, ik had dat "puffen" inderdaad bij mijn 200D W115, maar uiteraard je kan ook de olie vuldop er even voorzichtig vanaf halen.
Mijn 200D W115 had ook veel onderdruk (lees overdruk van onderen :o))
En vooral bij lage temperaturen moeizaam starten.
Dus daarom eerst nog maar even wat nadere testen uitvoeren!!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor bluemoon me » 28 feb 2010, 13:26

alvast bedankt voor jullie reakties en adviezen.

Allereerst is me dat verteld dat de motor te veel onderdruk had. en werd ook aantoonbaar gemaakt doordat de olievuldop er eventjes eraf werd genomen en er de oliedamp eruitgeblazen werd. (alle onderhoud en afstellingen zijn voor de rest doorgevoerd, dus kleppenstellen,nieuwe filters enz. (automaat)dus geen koppelingsplaat.De monteur zegt dat het niet trekken niet kan liggen aan de verstuivers.

Hij heeft er nu een toevoeging in de olie gedaan met de hoop dat het mogelijk vuil tussen de zuigerveren en wand zich op lost en daarna meer power krijgt bij het optrekken.
Daarnaast zal ik hem eens vragen om de compressie te meten.de monteur is wel een oude rot zo gezegd.

gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor bluemoon me » 28 feb 2010, 13:29

beste toontje,
ik geloof ik moet toch eens op bezoek komen. Verder voor duizend euro heb ik toch ook mijn motor gerevisierd met nieuwe loopbusen en alles wat erbij hoort.zuigers ,schraapringen, nieuwe ketting en kettingspanner?( als je het zelf doet en alleen de onderdelen koopt?

gr Bram
bluemoon me

Berichtdoor bluemoon me » 28 feb 2010, 13:32

beste jan,

de auto is uit spanje in gereden en ik heb op de hele rit ongeveel twee en een half litter olie verbruikt.( vanuit centrum madrid.)
gr Bram
bluemoon me

Berichtdoor MajikSimon » 28 feb 2010, 14:21

Tsja wat rot voor je joh.

De testjes met oliedop eraf etc zijn maar van beperkte waarde.
Wat mij ook opvalt is dat dat vrijwel elke 200D en 240D fors puft uit de olievuldop en dus redelijk wat blow-by heeft.Bij de 300D's is het vrij zeldzaam dat ze echt veel /fors puffen.Dat heb ik alleen gezien bij wagens met ca 6-7ton. Ik heb dit testje (waarvan ik niet een al te hoge hoed op heb) de laatste jaren gedaan bij vrijwel alle auto's die ik draaiend zag..van iedereen en overal, bij elkaar een heleboel. Dus ik denk wel dat het iets zegt.

De toevoegingen van Forte bijvoorbeeld zijn erg goed maar ook link. Als er altijd 15.000 km of meer gereden is met minerale olie kun je ook teveel oplossen in 1 keer.Men name bij niet goed bijgehouden auto's die de laatste 5 jaar maar 2 x een oliewissel hebben gehad.Dat soort werk.
Die wagens zijn er vrij veel. Daardoor kunnen olietoevoerleidingen verstoppen door brokken sludge en afzettingen. Bovendien zijn deze toevoegingen bedoelt om ca 10 a 20 min stationair te laten lopen en dan de olie te wiseelen. ik weet ook niet wat de monteur er bij jou ingekieperd heeft.Misschien iets heel anders. Denk niet dat je heel erg veel te verliezen hebt als ik het zo inschat. Wagens uit spanje en andere zuidelijke oorden hebben natuurlijk ook weinig last van minder compressie, want het is er vnl warm...

Tsja
madrid-nederland is 1700 a 2100 km, dus het olieverbruik is wel fors. Weet niet hoe je gereden hebt,als je heel erg hard hebt gereden is het niet raar. Het klinkt wel naar versleten/klevende zuigerveren, volgens mij kun je niet zoveel olie langs je klepstelrubbers krijgen. Het is geen turbo he? Want die kunnen als het erg tegenzit om (nog) meer redenen ontzettend traag zijn.
MajikSimon

Berichtdoor JantjeV8 » 28 feb 2010, 14:42

Compressie meten, verstuivers testen. Als de verstuivers goed zijn, maar de compressie blijft bagger, pas dan het blok open gooien.

Of je begroting een beetje klopt? Ik weet het niet. Gewoon even rondbellen voor prijzen van de onderdelen.

De om617 heeft geen losse voeringen, dus kotteren en honen voor een overmaat. Daar wordt je niet vrolijk van als je dat niet zelf kan. Nieuwe zuigerveren kan al heel veel schelen.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2010/02/28 13:44
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MajikSimon » 28 feb 2010, 15:38

Volgens mij hebben ze wel losse clinderbussen/voeringen.
:)

Maar idd kan losse zuigerveren al heel veel schelen..
Alleen staat in mijn geheugen gegrift dat als gehoond hebt, en je dan een lek waterpompje oid hebt, de zaak zo heet wordt dat de dunnere gehoonde bussen in elkaar kunnen frommelen als een colablikje.
haha 3 x raden van welke goeroe deze raad komt.
MajikSimon

Berichtdoor JantjeV8 » 28 feb 2010, 15:44

Voeringen of niet, kotteren en honen dan wel voeringen vervangen, dan weet ik met zekerheid te zeggen dat je begroting niet klopt.

Of het zo ver zal komen dat ze in elkaar frommelen weet ik niet. Die goeroe spreek ik niet tegen, immers hij weet op basis van een kreten de vinger op de zere plek te leggen.
Maar het honen naar een 1e overmaat is ook maar 0,25mm of zoiets. Zo heel veel is dat ook niet. Bij de vrachtauto's hebben we het dikwijls genoeg gedaan, maarja, daar zijn de wanddiktes wat ruimer.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor bluemoon me » 03 maart 2010, 22:46

beste mensen,

Naar aanleiding van mijn vraag omtrent onderdruk is het volgende geschied. De monteur heeft verdere pogingen ondernomen om te kijken wat er aan de hand is en kwam ook tot de konklusie bij de test dat 2 verstuivers niet meer werkten. Daarnaast was het vervroegingselement ook stuk. Na alles gereaprrwet te hebben blijkt evenwel nog dat 2 cylinders minder druk hebben . Maar de motor ronkt tevreden en trek nu ook goed op. ik ben weer dolblij natuurlijk. Mijn beurs waarschijnlijk minder. oook nog niuwe veerbollen moeten inbouwen ,maar hij veert als nieuw.

wilde ik effe laten weten.

Groetjes Bram ut limburg.
bluemoon me

Berichtdoor JantjeV8 » 04 maart 2010, 08:38

Altijd fijn om te horen.

Ik ben wel nog benieuwd naar de compressie-waarden die gemeten zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MajikSimon » 04 maart 2010, 14:00

Ja mooi dat ie weer ok rond loopt
ik ben ook erg benieuwd naar je waardes vd compressie:)

..en het 'vervroegingselement'? waar zit dat dan precies op de pomp?
Laat ook weten hoe het olieverbruik zich ontwikkelt.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/03/04 14:16
MajikSimon

Berichtdoor Antoontje » 05 maart 2010, 10:37

Ik heb op dit moment het zelfde probleem met mijn W115 220D.
Hij loopt maximaal 90Km/u.
stationair loopt hij slechts op 2 cilinders en soms springt een 3e bij.
Ik ga eerst de verstuivers vervangen. Omdat de motor ook ontzettend rook als hij nog niet op temperatuur is vervang ik ook de klepseals.
tijdens het optrekken merk ik dat de prestataties erg toerental afhankelijk zijn. Ik denk dat dit de bijspringende cilinders zijn.

Ik heb zelf een compressie test set dus die ga ik nog eens uit voeren. De motor heeft een jaar stil gestaan. en twee verstuivers zijn al vervangen.
Ik hoop maar dat de zuigerveren nog aardig zijn anders dan word de klus ingrijpender dan ik had gehoopt.
Antoontje

Berichtdoor bluemoon me » 05 maart 2010, 22:07

bluemoon me

Berichtdoor bluemoon me » 05 maart 2010, 22:07

bluemoon me

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek