door Vinnievw » 27 maart 2010, 00:57
Ook ik stond vorig jaar voor de keuze en ben gevallen voor een 250D uit 1986. Kocht de auto van de tweede eigenaar (voormalig 'jahreswagen'), volledig gedocumenteerd met een kilometerstand van 219.000km. Altijd binnen gestaan in de garage en 22 jaar van dezelfde eigenaar geweest.. De beste man was 82 en reed niet veel meer auto. Inmiddels toch al 10 maanden in bezit en ik moet zeggen: geweldige auto. Comfortabel, snel (90 pk!) en zuinig (1 op 15, ook met gemiddeld 150 op de teller).
Technisch gezien is er wel het een en ander waar je rekening mee moet houden: de interieurtjes zijn niet zo degelijk als bij de W123. De wang van de bestuurdersstoel is vaak doorgesleten door het vele in en uit stappen na 20 jaar (bij mijn auto niet door het gebruik van stoelhoezen), bekleding van de deurpanelen laat los aan de bovenkant, lichte bekleding wordt sneller vies dan bij de 123. De klepstoters zijn al genoemd hierboven: na 200.000km zijn die gewoon versleten en tikken ze te pas en te onpas. Dat is tijdelijk op te vangen door dunnere olie te gebruiken, bijvoorbeeld een 5W30, maar op den duur ontkom je niet aan vervanging (recentelijk zelf gedaan: 20,00 per klepstoter, klepdekselpakking kost 18,00, ring voor de distributiekettingspanner kost 0,70). Ook de koppakking wil nog wel eens de geest geven (doorslaan bij de klepstoters: die kunnen dan geen druk meer opbouwen waardoor de motor ook bij warme motor gaat tikken) Handgeschakelde (altijd 5-bak) modellen hebben vaak last van versleten rubbers van de achterwielophanging waardoor de auto resoneert bij een laag toerental: een te laag toerental resulteert dan in een gegons van heb-ik-jouw-daar in de cabine. Dat vereist enig gewenning bij het schakelen.
De vroegere modellen hebben last van overmatige slijtage aan de remmerij: met een automaat kan je verwachten dat je elke 20.000km blokken moet vervangen. Stuurspeling hebben ze praktisch geen last van. Roest: krikpunten, wielkastranden, achterwielophanging. Ruitenwisser wil nog wel eens de geest geven doordat het knik-knak systeem (enkele ruitenwisser voor 100m2 ruit) nog wel eens droogloopt. De sleutelruimte onder de motorkap is beduidend minder dan bij de W123: een filtertje vervangen kost meer tijd en uitbouwwerk dan bij de W123.
Voor de rest: het blijft een geweldige auto om in te rijden. Ook op hogere snelheden stuurt de auto nog fantastisch en wat vooral een verademing is, is het lage geluidsniveau op de snelweg.
Dan nog een fotootje van mijn (net gepoetste en van putdeksel voorziene..) W124: