[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?! : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 12:35

Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 08 apr 2010, 16:15

Beste mede-W123 rijders,

Mijn Benz is eind vorig jaar geheel overgespoten. Het spuitwerk is heel mooi gedaan. Hij staat echt strak in de lak. Om de lak optimaal te beschermen, heeft hij onlangs een teflon-behandeling gekregen bij "bedrijf x". Na zo'n behandeling is de lak voor enkele jaren "verzegeld", althans de garantie is 3 jaar. Waxen zou niet meer nodig zijn, en poetsen ook niet, want de lak is immers verzegeld door de teflon. Ik zou hem alleen nog met water hoeven wassen, en gebruik daarvoor een microvezel handschoen om krassen en swirls te voorkomen.

Nu heb ik mijn auto vandaag opgehaald, en dat was even schrikken! Over het resultaat ben ik zwaar teleurgesteld, ook al geeft het bedrijf aan dat ze hun uiterste best hebben gedaan. Ik vermeld hier expres geen bedrijfsnaam, omdat ze mij hebben aangeboden om naar een oplossing te zoeken. Als het straks netjes is opgelost, vind ik het niet fair om hun naam hier op het forum negatief in het nieuws te brengen.

Ten eerste: de hele auto zit onder de ronde krassen, de zogenaamde "swirls". Deze waren er vlak na het overspuiten nog niet, en dat is natuurlijk logisch want er is na het spuiten niet gepoetst. Ik heb de auto sinds het overspuiten expres niet gewassen of gepoetst, om te voorkomen dat er swirls of krassen zouden ontstaan. Hij ging dus zonder swirls of krassen de behandeling in.

Ten tweede: de hele auto zit onder de kringen van opgedroogde druppels water. Deze zitten helemaal in de lak (of in de teflon laag, ik weet het niet) ingevreten, en zijn niet meer af te spoelen.

Ik heb mijn klachten meteen laten zien aan degene van "bedrijf x" die het heeft uitgevoerd. Hij was het met mij eens dat er swirls te zien zijn. Hij zou alleen niet weten waardoor deze zijn ontstaan. Ik houd het er op dat dit komt door het polijsten of naderhand poetsen met een doek. De lak is, voordat de teflonlaag er op is aangebracht, door "bedrijf x" geheel gepolijst om hem glad te maken. Bedrijf x vermoedt dat de zichtbare swirls worden veroorzaakt door de teflon zelf, dat het gewoon in dat spul zit. Dat lijkt mij vreemd, want die teflon laag zou er volgens mij juist voor moeten zorgen dat er een super strak resultaat ontstaat, zonder krassen, swirls of ingevreten waterdruppels. Of zie ik dit verkeerd?

De opgedroogde druppels kon "bedrijf x" nauwelijks zien, zei hij, maar ik zie ze overduidelijk over de hele auto.

Ik vind dit zo ontzettend jammer! Ik zou zo graag willen dat dit wordt opgelost, en dat ik straks mijn 280CE met super strakke lak (ZONDER swirls, vlekken en andere narigheid!) netjes kan houden en "met het handje" kan gaan wassen. Want een wasstraat daar zal je mijn Benz NOOIT in zien, dat doe ik mijn auto niet aan!

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met teflonbehandelingen, en die bovenstaande zaken herkennen? En bovenal, die een oplossing weten om dit te herstellen?
Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Roel280€ » 08 apr 2010, 16:41

Geen herkenning, wel heel ellendig voor je. Goed om geen bedrijfsnaam te noemen, dan is er nog volop ruimte voor een schappelijke oplossing. Auto nog een keer (maar goed) doen? Hou ons op de hoogte!
Roel280€
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 08 apr 2010, 16:58

Hallo Roel280€,

Nog een keer laten doen, daar dacht ik ook aan. Maar als ze nu al niet weten hoe die swirls en druppels zijn ontstaan, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat het de tweede keer wel goed zal gaan.
Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Roel280€ » 08 apr 2010, 17:09

Toch wel storend. Ik zou ook erg schrikken als ik mijn nieuw gespoten trots zo zou zien. Natuurlijk zie je zelf alles iets beter dan een ander, maar je hebt recht op een zeer goed resultaat. Je geeft een opdracht en gaat daar (goed) voor betalen. Zij zullen er dus voor moeten zorgen dat je tevreden bent, dat is de overeenkomst. Eventueel extern doen met de factuur voor bedrijf x ?
Roel280€
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Citrobenz » 08 apr 2010, 17:35

Neem eens contact op met het bedrijf dat je auto onlangs gespoten heeft.

Ik ben bang dat de auto te snel gepolijst is.

Het ligt er namelijk aan wat voor lak de spuiter gebruikt heeft.

Het hoeft dus niet de schuld van bedrijf x (poetsbedrijf) te zijn, kan ook aan het spuitbedrijf liggen.

Ja altijd vervelend zulke dingen, hoop dat er een goeie oplossing komt.

succes er mee
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Leon » 08 apr 2010, 18:44

Post anders even je vraag (en wat foto's) op het forum van carclean.nl, daar zitten de kenners mbt poetsen en produkten.
Leon
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Trouwkoets » 08 apr 2010, 19:42

Ik ben bang dat Citrobenz wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Ik stap overigens niet (maar dat kan zeker aan mij liggen) dat ze nieuw gespoten lak gaan polijsten.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Patman » 08 apr 2010, 20:29

Pas ook mijn Benz laten polijsten en daarna een teflon behandeling,nou hij lijkt wel nieuw en is zo glad als een aal.
Ik denk ook dat het te snel na het overspuiten is gebeurd,daar komt bij dat de lakken van weleer veel beter en harder zijn,tegenwoordig is het veel op waterbasis en moet het allemaal milieuvriendelijk en dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede!

Groet,Patrick
Patman
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Langeberg » 08 apr 2010, 21:01

Wanneer er een teflon laag gelegd wordt op een auto, moet je er zeker van zijn dat de verf is uitgehard, alleen een "oude verflaag" van een auto wordt eerst gepolijst en dan de wax-gard of teflon laag erop.

Mijn gevoel zegt dat er een polijstbeurt heeft plaats gevonden en daarna een teflon laag erop, wanneer dit rap achter elkaar uitgevoerd wordt op,zeg maar, kamer temperatuur vallen de swirls/krassen niet op pas wanneer je de auto bloot stelt aan stijklicht zie de gevolgen van de behandeling.

Wanneer de auto de laag heeft gekregen wordt deze afgespoelt, ik denk dat de auto niet is nagedroogt en binnen is weggezet, te warm en dus water verdampt en de kristallen blijven achter.

Je kunt, om dit te testen een heel klein stukje met een wc reiniger schoon te maken, je neemt één deel wc eend en vijf delen water, een microvezeldoek en zonder noemenswaardige druk met de hand een stukje wassen. Neem wel een proef op een minder opvallend gedeelte van de auto.

Ook kan de toegepaste methode niet juist zijn, denk hierbij aan een verkeerde poetspad, het onjuiste polijst middel of een te hoog toerental van de poetsmachine.

Het is heel lastig om de teflon laag te verwijderen, wat ik kan doen is bij mijn toeleveranciers de vraag toe te spelen hoe dit op te lossen.

Succes met de onderhandelingen.

NB Mocht je nog verdere info willen, dan een pm ofzo.
Langeberg
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor wimada » 08 apr 2010, 21:49

Helemaal met Henk en Caspar eens!!!!!

Eind vorig jaar gespoten en nu al gepolijst,dat kan nooit goed gaan
maar waarom werd hij gepolijst zaten er dan stofdeeltjes in de lak???

en wat is de kleur van je auto?
heb 2 jaar terug onze zwarte 206 GTI laten poetsen
wat een drama blij dat hij in de schaduw stond toen de
mensen die hem kochten kwamen kijken!

En Patrick jou auto zal geheid ook swirls hebben maar je hebt geluk
dat je die niet ziet door je kleur.

Wij hebben een winterautootje gekocht een donker groen metallic
Suzuki Swift GS ook vol met swirls <nu pas zichtbaar als de zon erop staat!

Hoop dat er voor je een passende oplossing voor handen ligt

suc6 Gr.wimada
wimada
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 08 apr 2010, 23:25

Bedankt voor jullie reacties. Ik schreef "eind vorig jaar", maar het was augustus dat ie is gespoten. Da's inmiddels ruim 7 maanden geleden. Volgens "bedrijf x" (dat overigens het spuitwerk heeft uitbesteed aan een ander bedrijf dat ik niet ken) moest de lak inderdaad enige tijd uitharden voordat hij kon worden gepolijst. We hadden afgesproken dat ik in december, na 3 a 4 maanden dus, terug zou komen voor de nazorg aan de lak. Door de langdurige vorstperiode hebben wij dit uitgesteld tot een paar weken geleden, half maart 2010 dus.

Wimada: de kleur is antraciet grijs, zoals bij mijn forum-afbeelding. Er zaten inderdaad meerdere stofdeeltjes in de lak, vandaar dat polijsten nodig was.

Langeberg: Op welke manier de laag is aangebracht, is mij niet bekend. Ik was er niet bij. Wel weet ik dat het stralend mooi weer was, dat is mij verteld. als je bij je leverancier meer info zou kunnen krijgen, dan houd ik mij aanbevolen. Heel graag.

Patman: Zo had ik mijn Benz ook graag weer in ontvangst willen nemen: als nieuw. Helaas was dat niet het geval. Sterker nog, het lijkt nergens op. De teflon-meuk zit nog overal op en tussen, slecht schoongemaakt, en de auto zit dus onder de krassen en ingedroogde vlekken...

Leon: dank voor de tip, ik ga daar eens kijken op dat forum.

Citrobenz: ik weet niet waar de auto is gespoten, dat heeft "bedrijf x" uitbesteed. Ze hebben alleen het polijsten en de teflonbehandeling gedaan.
Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 08 apr 2010, 23:38

Langeberg: nog een aanvulling, je noemde als mogelijke oorzaak een onjuist toerental van de poetsmachine. Er is mij verteld dat ze hem met de hand hebben gepoetst, en dat er geen machine aan te pas is gekomen.
Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor janbenz1 » 08 apr 2010, 23:50

Polijsten is mooi, maar als het fout gaat gaat het goed de mist in.
Ik vind het heel jammer voor je, heb je de Benz net mooi in de lak wordt ie toch nog verprutst.
Hopelijk is het op te lossen, succes toegewenst.

Overigens poets ik mijn auto altijd met Plastico, dit is een poetsmiddel op teflon basis, werd vroeger op de markt verkocht, maar nu op een paar adressen nog te verkrijgen.
Werkt perfect, je poetst de hele auto in een keer in, en uitpoetsen is een fluitje van een cent.
Het stuift er gewoon af, en je hebt een perfecte beschermlaag op je auto.
Het water loopt er gewoon af, ook te gebruiken op de ramen.
haalt teer resten zo van de lak af.
Ook om vliegen te verwijderen gaat prima.
Te bestellen via de site van plastico in Belgie.
www.plastico.be

veel poetsplezier, Jan.
janbenz1
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 09 apr 2010, 00:26

Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Jeroen » 09 apr 2010, 03:53

Mijn klassieke Alfa Spider heeft ook zo'n teflon behandeling ondergaan. Kost een paar centen, maar ik kan niet anders zeggen dat ik er zeer tevreden over ben!

het resultaat was ongeloofelijk mooi. Jarenlang niet meer hoeven poetsen alleen maar afspuiten met een hoge druk spuit. Om de 3-4 jaar beetje onderhoud.

Het is jammer om te horen dat het bij jou zo is misgegaan.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Hans230CE » 09 apr 2010, 14:56

Idd Jan, plastico, gebruikte mijn vader ook altijd. Tip is nog te krijgen bij AUTO5
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor janbenz1 » 09 apr 2010, 15:17

Ook te krijgen cq kopen bij autoshop Van der Laan in Drachten.
Een heel geschikt adres, goede servive.
janbenz1
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 09 apr 2010, 21:12

Vandaag heb ik foto's gemaakt. Kijk en oordeel zelf.

Allereerst was de auto echt te smerig voor woorden. Dit zijn foto's van NADAT ik hem zelf bij bedrijf x met de tuinslang en een zachte borstel heb schoongemaakt.

De kofferbak:



Het luchtrooster bij de voorruit:



De koplamp en de rand daar onder:



De stootrand van het linker portier:



Toen ik hem redelijk schoon had gespoten, ontdekte ik dat de hele auto onder de swirls zit.


De motorkap:



De kofferbak:





Het dak:







Daarna zag ik behalve de swirls ook dat de hele auto onder de ingedroogde druppels zit:


Tot overmaat van ramp ontdekte ik vandaag dat de verf begint te bladderen bij de motorkap. En laat dit nou uitgerekend de plek zijn die aanleiding gaf om de motorkap destijds over te spuiten. Er zat een steenslagplek, die is blijkbaar niet goed behandeld, want nu, na een half jaar, begint het al weer te bladderen. Dit lijkt mij garantiewerk.


Tot zover de foto's. Nogmaals, oordeel zelf. Ik denk dat ik er weinig meer aan hoef toe te voegen.
Zweiachtziger
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Langeberg » 09 apr 2010, 21:30

Te triest voor woorden, ik heb je een pm gestuurd met daarin wat info.

Nadat ik dit heb gezien denk ik dat je een afspraak gaat maken met de man die je auto heeft overgespoten,
Doe er verstandig aan om een dossier op te bouwen met al je bevindingen, laat dit ook weten aan de personen met wie je in gesprek gaat. En/of neem een persoon mee, twee onthouden meer dan één.

Succes.
Langeberg
 


Re:Swirls in de lak NA een Teflon behandeling?!

Berichtdoor Zweiachtziger » 09 apr 2010, 21:52

Zweiachtziger
 

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten