Hoi,
zoals jullie misschien gelezen hebben heb ik nu 2 300TD's in de garage staan.
Nr1 is uit '85, 300kkm goede motor 88pk, 4-handbak, slecht chassis.
Nr2 is uit '79, 400kkm, slecht motor 80pk, automaat, redelijk goed chassis.
Mijn duidelijke voorkeur is nr2 te restaureren en nr1 als donor te gebruiken.
De motor van nr2 schijnt veel olie te verbruiken. De zuigerveren zouden versleten zijn en een klep lekt. Ik heb de kop nog niet geligt om de cilinders en zuigers te bekijken.
Voor de hand ligt de 88pk motor in te bouwen. Het liefst wil ik de automaat behouden. Dan moet ik dus de 88pk ombouwen van handbak naar automaat. Ik moet dus ook het vliegwiel van voor op de motor
overzetten. Ik heb gelezen dat er dan onbalans kan ontstaan in de hele aandrijflijn om dat de krukas en vliegwiel samen gebalanceerd worden. Nu komen de vragen:
Weet iemand uit eerste hand of dit inderdaad zo is?
Zou de combinatie na ombouw gebalanceerd kunnen worden? Of moet dan de krukas eruit?
En is er iemand die dit al vaker gedaan heeft?
Zijn er nog andere problemen die ik kan verwachten door het ombouwen van 80pk naar 88pk?
Kan ik de idee beter opgeven en de 80pk reviseren?
Komende week ga ik proberen de versleten motor te starten om een rondje te kunnen rijden om de automaat te testen. Daarna gaat de kop eraf.
Alvast bedankt voor de info!
Roel