door janbenz1 » 15 mei 2010, 22:39
Weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar normaal moet de oliedruk meter toch wel op 3bar blijven staan.
De werkelijke druk is bij 3500 toeren veel hoger, en zal dan tegen de 5 a 6 bar zitten volgens mij.
Dus houd wel goed in de gaten of de druk niet verder wegzakt, want dat gaat ten koste van je smering.
Belangrijk is, ververs de motorolie en filter.
Nu is de volgende vraag, wat voor olie gooi je er in, heeft er altijd minerale olie in gezeten, en doe je er nu halfsynthetische of volsynthetische olie in, dan zal de aangehechte oliehuid die in de loop der jaren is gaan hechten aan de binnenzijde van de motor, loslaten en de oliekanaaltjes gaan verstoppen.
Hierdoor valt de smering weg, en gaat ten koste van je motor.
Ook zal hierdoor eerder het oliefilter gaan verstoppen, en daardoor zal dan ook de druk afnemen, omdat het er niet snel genoeg meer doorheen wil stromen.
Dus dat kan een reden zijn, en als je er half of volsynthetische olie in hebt is deze kans wel groot.
Vooral de motoren voor 1980 reden eigenlijk meestal op minerale olie.
Dus niet onbelangrijk om even over na te denken.
Mocht het wel zo zijn, spoel dan de motor als volgt, doe er een nieuw filter op nieuwe motorolie in(mineraal) en rijd daar 300km mee, tap de olie af, en vervang het filter, doe dit desnoods nog een keer maar dan na 1000km, en dan regulier om de 5000 km olie en filter vervangen.
daardoor spoel je de meeste loszittende troep uit de motor, en valt het hopelijk mee.
Veel succes, Groetnis fan Jan.