[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Nog wat puzzeltjes.. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:33

Nog wat puzzeltjes..

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Nog wat puzzeltjes..

Berichtdoor De Boskabouter » 27 jul 2010, 00:19

De eerste 1000 km zitten erop met de nieuwe aanwinst. De zandbeige 230E uit juli 1984 is niet tegengevallen. Toch moeten er wel wat zaken worden aangepakt.

Prima:
- Smetteloos koetswerk, totaal geen deuken, roest of andere ongein. Werkelijk als nieuw!
- Op toeren loopt de motor prachtig; de automaat schakelt perfect.
- Onderstel prima, ligt strakker dan de Groene Tractor.
- M.u.v. de dashboardverlichting werken alle elektrische zaken uitstekend.

Nog niet 100%
- Gammele dimmer dashboardverlichting. Uitbouwen en reinigen lees ik op het forum.

- Stationairloop niet helemaal lekker bij koude motor. Zet ik hem sneller, dan loopt de motor warm weer te snel. Niet prettig want dat geeft een weinig subtiele schok in de automaat als je in de achteruit schakelt. Heb ik nog geen echt helder antwoord over gevonden op het forum. De koude start gaat overigens voortreffelijk.

- Met ingeschakelde automaat is er bij de stationairloop ook een krakend bijgeluid. Dit wordt veroorzaakt door het licht schudden van de motor. Laat ik de motor stationair sneller draaien, dan is het weg. (maar dan gaat het inschakelen van vooral de achteruit weer grofstoffelijk) Motorsteun of baksteun niet lekker?

- Gaspedaal gaat stroef en schokkerig waardoor het gas lastig te doseren is. Hierover staat weliswaar wat op het forum, maar ik mis een bruikbare oplossing.

- Sluiting dashboardkastje is gammel.

Wellicht kan iemand me nog verblijden met tips!

De Boskabouter
De Boskabouter

Re:Nog wat puzzeltjes..

Berichtdoor MBvO » 27 jul 2010, 13:45

Hallo Boskabouter,
Voor wat betreft het schudden bij stationair: je kunt of zoeken naar de reden voor het schudden (meestal ongelijke inspuiting/ verbranding tussen de verschillende cilinders - bij de diesels in ieder geval). Als het niet veel is, kun je eens een reinigingsmiddeltje bij de brandstof doen, zien of dat wat helpt.
Mocht je dat verder zo willen laten dan kan je inderdaad eens de motorophangingsrubbers bekijken of de motordempertjes (of hebben de benzinemodellen die niet?).

Voor wat betreft het gaspedaal, volgens mij moet je gewoon alle mogelijke scharnierpunten smeren vanaf pedaal tot aan het kleppendeksel. In het gasstangenstelsel (bij de diesels...) zit ook een palletje wat in een ander stangetje valt. Hiertussen zit een plastic dopje, wat verslijt met de jaren en daardoor speling geeft. Is op te lossen met een stukje tuinslang oid.

Sluiting dashboardkastje: hangt het deurtje los of is de schuifknop gammel? Als het deurtje loshangt moet je gewoon de plastic dopjes in de rand van het dashboardkastje wat verder uitdraaien, zodat het deurtje daar tegenaan gedrukt zit als het dicht zit. Let er wel op dat het lichtje uitgaat (kun je in het donker zien uitgaan net voordat het deurtje sluit).
MBvO

Berichtdoor Herobert » 27 jul 2010, 17:13

Hallo Boskabouter,
Het schudden van de motor kan liggen aan klepspeling en/of Co gehalte te krap.
Mijn M102 carb.motor met automaat erachter had hetzelfde na dit gedaan te hebben
liep hij zoooooo mooi en zijdezacht, schokken met inschakelen van de drive nihil.
In het gaspedaal scharnier verzameld zich ook vaak vuil en zand kun je schoonmaken.

Succes met je nieuwe aanwinst.
Groet,
Robert.
Herobert

Berichtdoor Migiel_B_230E » 27 jul 2010, 22:17

Ha Boskabouter,
ook ik heb sinds kort een 84-er 230E.
Ik heb hetzelfde probleem met de sluiting van het dashboardkastje en een stroef lopend gaspedaal.
bovendien lekt zij iets water in de kofferbak. Moet ook naar gekeken worden. Verder moet de linkervoorportiersnor vervangen.
Heb jij er al gas laten inbouwen?
Migiel_B_230E

Berichtdoor De Boskabouter » 28 jul 2010, 00:07

Dank voor de reacties,

De klepspeling is recent gesteld. De Mercedesdealer hier (Stern) is gecertificeerd Classic-partner en hebben een paar Oude rotten rondlopen, die deze wagen als hun broekzak (zouden moeten) kennen. Ik laat ze even naar de probleempjes kijken in de veronderstelling dat het typisch 230E-kwaaltjes zijn, die zij in een vloek en een zucht kunnen oplossen, waarmee zij het hoge werkplaatstarief van €89 ex. kunnen compenseren.

Vanwege de uitstekende algehele conditie van de wagen wil ik hem perfect hebben.

@Migiel: ik was wel van plan gas te laten inbouwen, maar gezien de uitzonderlijk fraaie staat van de auto aarzel ik nog een beetje. 't Doet toch een beetje afbreuk.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor 250petrolgrun » 28 jul 2010, 01:51

Beste Boskabouter,

Als ik je mag adviseren blijf lekker op Benzine rijden als je het je kunt verorloven.
Ze boren gaten in je wagen voor de gas leidingen en verdamper, ik heb het nog nooit mooi gezien en zie al bij meerdere W123's dat ze daar al snel gaan roesten. Het luchtfilterhuiswordt verziekt door er maar een gat in te maken om het gas door een dikke slang in de inlaat te krijgen.

Als je een mooie W123 hebt moet je 'm naar mijn mening origineel laten. Met zo'n kookstel instalatie is ie gelijk minderwaard. Afgezien van minder bagageruimte of het missen van een reserve wiel.

Ik zeg nee tegen LPG!

Groet, Arno

<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/07/28 01:53

250petrolgrun

Berichtdoor Luigi » 28 jul 2010, 10:27

Beste Boskabouter

Arno heeft wel gelijk met het boren van gaten e.d. bij het inbouwen van een gas installatie en de bagage ruimte wordt kleiner.
Mijn ervaring is verder wel dat je door de lagere km prijs veel meer gaat genieten van je Benz.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor De Boskabouter » 28 jul 2010, 18:50

Jaja, onze Arno is van de principes! Wees gerust, koken doen wij ook op gas. Bovendien ben ik er nog niet uit. De wagen is zo gaaf dat het inderdaad zonde is. Bovendien is het een K-Jetronic en geen wagen met carburateur, zodat het toch een iets riskantere ingreep is.

Aan de andere kant mis ik nou de brede grijns bij het tanken.................

Hm!

Wordt vervolgd....

De Bsokabouter
De Boskabouter

Berichtdoor RenK » 28 jul 2010, 19:38

Hoi,

Vraag me af of je LPG terug gaat verdienen. Vering moet zwaarder ivm tank. Kleppen branden eerder in dus preventief aanpassen of later reviseren. Weegt dat op tegen de besparing??

Benzine is hier € 1,45 , LPG € 0,59. Verbruik LPG iets hoger dan Benzine dus daar verlies je wat. Installatie kost € XXX .
moet je zeker 10.000km per jaar maken om eraan te verdienen. Met wegenbelasting is dit zeker 15.000 km per jaar.
Mijn broer heeft rijschool maar alles loopt weer op benzine, LPG is te duur (leeftijd auto's max 4 jaar door lease)
Diesel haal je geen voordeel uit ivm meer onderhoud ,duurdere lease en hogere belasting. Ook milleu telt, diesel in de stad is niet erg welkom tegenwoordig.
Via berekenings tabellen van bovag bleek benzine de voordeligste keuze voor de rijschool. Diesels zijn perfect voor lange afstanden maar een rijles bestaat uit stadsverkeer en veel start en stops maken. Rij je dus veel lange afstanden verdien ja aan LPG of Diesel anders kost het je geld.

Vr.groet
Kees
RenK

Berichtdoor Makel230E » 14 aug 2010, 17:43

Mbt stroef lopend gaspedaal.
Had hier ook last van en dat het pedaal een krakend geluid veroorzaakte.
Heb vandaag aan de achterkant van het pedaal het (nylon)busje met wat teflon ingespoten:
- pedaal werkt weer licht (!) en soepel en het gekraak is weg.
5 minuten werk.
Makel230E

Berichtdoor Nolletje » 06 okt 2010, 10:38

hee boskabouter

aangezien ik ook een 230E heb met dezelfde kwalen als jij vroeg ik me af of het verholpen is
en wat ze er aan gedaan hebben

alvast bedankt
arnold
Nolletje
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor De Boskabouter » 06 okt 2010, 11:07

Ha Arnold,

Nog niet alles is helemaal verholpen, en ook wat nieuwe kwaaltjes ontdekt, maar we zijn op weg.

- Gaspedaal: zie reactie van Makel. Is nu wat soepeler, maar nog niet top. Wellicht nogmaals sprayen.

- Dimmer dashboard: heb het maar zo gelaten. De tip van 5 minuten draaien aan het dimmerknopje heeft wel gewerkt. Ik heb licht en blijf er voorlopig vanaf tot het paneel eruit gaat voor het plaatsen van een gerepareerd klokje.

- Koude start en stationairloop is nu een stuk beter: kwestie van nieuwe rotor en verdelerkap en goed afstellen. De klap bij het inschakelen van de automaat in achteruit is verdwenen. Toch is het nog niet helemaal 100%. De koudstartinrichting moet ook zorgen voor een iets versnelde stationaire loop. Dat gebeurt niet, maar dat levert weinig hinder op.

- Kraken is verdwenen: motor- en baksteunen zijn vervangen.

- Lekkage in kofferbak: n.a.v. een tip op het forum een flinke lading tectyl gespoten onder het rubber van het achterruit. Lekkage lijkt inderdaad te zijn gestopt. Zonodig herhaal ik de behandeling nog een keer.

- Sluiting dashboardkastje moet nog.

Het lijkt heel wat, maar de auto is verder prima. 't Zijn meer de puntjes op de i.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor Nolletje » 06 okt 2010, 13:08

hee boskabouter

je bent nooit helemaal klaar
maar in ieder geval bedankt voor de snelle reactie ga mijn motor ook maar af laten stellen en die steunen zouden
ook geen kwaad kunnen denk ik

mvg
arnold
Nolletje
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek