Mercedes vrienden,
Ik heb mijn 280E (M110.98x) met LPG nu net één week. Vanochtend kreeg ik het lumineuze idee de olie te checken. Wat denk je, pijlstok brandschoon! Geen spatje roest, super dacht ik meteen!! (O nee, ik haal twee dingen door elkaar ) Geen spatje olie bedoel ik, Oeps!! O nee, helemaal onderaan de pijlstok zat een hardnekkig druppeltje dat maar niet los wou laten . Dat was even schrikken mag je best weten. Echter, als ik de dop voor "olie bijvullen" opendraai ziet het blok (althans de kop) door de opening gezien er goed ge-olied uit. Ik denk dat ik nog mooi op tijd was. Overigens is er tijdens het rijden altijd oliedruk, het wijzertje staat continu op drie. dus volgens mij op tijd een ramp voorkomen. Ik heb er 3,5 ~4 liter ingeplempt (excusez le mot), nu zit ie weer vol. Toch maar goed in de gaten blijven houden.
Enfin, mijn vraag aan jullie. Mijns inziens zijn er drie opties:
- Mijn voorganger heeft heel lang geen olie gecheckt. Langszaam is de olievoorraad verbruikt.
- De auto gebruikt olie, en misschien wel in grote hoeveelheden (op LPG?). Mijns inziens zou je dat moeten kunnen zien?
- De auto lekt olie (als een tierelier). Dat laatste kan bijna niet, er ligt nooit olie onder (ja, zouden jullie zeggen, er zat ook niks meer in, haha). Het blok en het carter zweten wel wat. Maar zweten kan nooit significant olieverlies betekenen, lijkt me. Wat jullie?
Wat denken jullie dat het meest waarschijnlijk is, welke ervaringen hebben jullie met olie versus de M110.98x? Geen ervaring met olie gebruik, of juist wel. Olie lekkage? Ik ben heel benieuwd. Het is een lekker gevoel dat er weer verse olie in de motor zit maar echt vrolijk word ik er eigenlijk niet van.
Heeft de 280E eigenlijk een waarschuwingslampje voor oliedruk? Tijdens het starten zie ik alleen maar rem, handrem en accu lampjes.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
groet,
Vincent.