door MarceldB » 25 maart 2006, 20:04
Ik heb onlangs zelf een airco van een sloop Benz ingebouwd. Wanneer de compressor niet inschakelt kunnen de volgende oorzaken spelen:
1. zekering kapot
2. bedrading kapot
3. onvoldoende druk in het systeem
4. schakelaar kapot
5. relais kapot
6. drukschakelaar kapot
Wanneer de compressor wel inschakelt kan het volgende aan de hand zijn:
1. expansieventiel kapot
2. filterdroger aan vervanging toe
Om er achter te komen wat er aan de hand is, zal je dus eerst moeten kijken of de cmpressor inschakelt. En dan kan je het elektrische circuit testen en de druk laten meten.
Bij te weinig druk hoeft het niet zo te zijn dat er een te grote lekkage is. Een airco verliest altijd langzaam druk, dus na verloop van tijd zal de druk vanzelf te laag zijn.
Je kunt de airco echter niet meer legaal laten bijvullen. Je zult hem dan moeten (laten) ombouwen naar R134a. Als je dat zelf niet kunt, is dat een duur grapje. De volgende onderdelen moete namelijk vervangen worden:
1. alle afdichtingsringen (9 stuks a 3 euro)
2. afdichtingsringen compressor (2 stuks a 5 euro)
3. expansieventiel (ca. 50 euro)
4. filterdroger (ca. 30 euro)
5. keerring uitgaande as compressor (ca. 50 euro)
6. opnieuw afvullen en nieuwe vulnippels (ca. 150 euro)
7. nieuwe compressorolie (ca. 20 euro)
Alle bedragen zonder montage!
Er zijn ook spuitbussen te koop waarmee de olie omgezet wordt enz. Die kosten ca. 100 euro, waarna de zaak nog afgevuld moet worden. Ik heb daar bewust niet voor gekozen omdat ik dat een lapmiddel vind.
De klus is op zich zelf te doen, zelfs zonder dat het dashboard gedemonteerd hoeft te worden, alleen de kunststof plaat bij de passagier. Afvullen moet wel professioneel gebeuren.<br><br>Bericht gewijzigd door: marcel den butter, op: 2006/03/25 20:06