door Govert » 29 sep 2010, 12:18
Heb wel eens meegeholpen bij het vervangen van een ketting. Het viel me mee.
Eerst moet een schakel van de oude ketting worden opgeslepen. Dek de open motor goed af met doeken, voor het ijzervijlsel. Bind de ketting aan twee kanten van het nokkenastandwiel met tie-raps of iets dergelijks. Verwijder de kettingspanner.
De klink doorslijpen:
Dan kan je de verbinding eruit halen en de ketting openmaken
Bij een nieuwe ketting krijg je een nieuw verbindingsstukje. Met dat stukje verbind je de nieuwe ketting met de oude ketting.
Vervolgens hebben we met drie man de nieuwe ketting er doorheen geleid. Eerst de bevestigingen aan het nokkenastandwiel losmaken. Eentje hield de nieuwe ketting strak, de ander voerde de oude ketting eruit, de laatste draaide de motor rond via de krukasbout. Verwijder de bougies, dat draait makkelijker. Gebruik een verlenging om de krukas rond te draaien, dat draait gelijkmatiger.
Uiteindelijk heb je alleen nog maar nieuwe ketting, die leg je bij elkaar op het nokkenastandwiel en dan zet je het plaatje erop
De twee pootjes van de verbinding moeten geklonken worden. Daarvoor is een hulpmiddel beschikbaar, wij hebben een hamer en een beitel gebruikt. De hamer wordt achter de klink gezet. Met het hulpstuk gaat het veel beter denk ik. Naast het speciale Mercedes hulpmiddel zullen er ook universele hulpmiddelen zijn.
Kettingspanner weer monteren.
Kijk uiteraard op de werkplaats CD voor een juiste en complete beschrijving van de werkzaamheden.
Je andere vragen:
tandwielen vervangen: het is toen niet gebeurd, bij extreme slijtage kan ik me er iets bij voorstellen, maar lijkt me onnodig. Dit is een inschatting, echte kennis heb ik hier niet over.
Geleiders kan je gewoon laten zitten. Kettingspanner moet wel verwijderd worden, anders lukt het niet. Geleiders kunnen ingesleten zijn, maar of dat de werking van de geleiders verhinderd betwijfel ik. Kettingspanner hebben we bij de vervanging van de kettingspanner wel vervangen, maar ik vraag me af of het echt nodig was. Het is een olie-gevulde veer met een raster. De spanner zet zich telkens vast in een volgende positie. Bij een nieuwe ketting begin je weer opnieuw, het drukstuk duw je er weer van achter in. Kijk even op de Werkplaats CD of de kettingspanner vervangen dient te worden en misschien zijn er anderen met andere ideeën over het vervangen van het een en ander.
Waterpomp en thermostaat hebben niets te maken met je ketting, kunnen separaat van elkaar vervangen worden indien nodig. Heb je koelingsproblemen?