Na heel lang zoeken (zie en ) heb ik dan uiteindelijk toch een W123 300TDT (1981)gekocht!
Hij is absoluut niet mooi en er mankeert van alles aan:
- Dakraam lekt een beetje (zit al wel een andere bak in)
- Cruise control werkt niet
- Centrale deuvergrendeling werkt niet (hele vacuumsysteem is afgekoppeld)
- Niveauregeling werkt niet
- Motorkap en zijschermen voor zijn martzwat gemaakt (vorige eigenaar wilde hem helemaal matzwart gaan maken, zonde !)
- Airco werkt niet
- O ja en de carresorie is ook zeer slecht. Er is hier en daar al wat aan gelast. En ook veel roest op de bekende plekken.
Ik hoor jullie al denken. Tjonge jonge wat een schroot heeft die jongen gekocht. Zijn er ook nog + punten? Jazeker:
- De prijs die ervoor betaald heb
- Motor en automaat lopen verassend goed. Beste eigenlijk van alle auto's die ik totot nu toe gereden/bezichtigd heb. (Pas nog een exemplaar voor de grap wezen bezichtigen met een vraagprijs van bijna 9000 euro, die reed en remde voor geen meter !)
- Auto heeft nog apk tot maart.
-Verlichting, ruitenwisser, lampje achterin werkt allemaal !
- Alle 4 de electrische ramen werken ook nog.
De vorige eigenaar heeft de auto 4 jaar gereden en was echt van het type: "Het hoeft niet mooi te zijn al hij maar (goed) rijd". Dat is ook een beetje mijn motto zoals jullie in de andere topic's hebben kunnen lezen. Voor mij is het grootste belan van een auto dat hij me van A naar B brengt. Uiterlijk speel natuurlijk ook mee, maar wel op de 2e plaats. Dit lijkt me een goed exemplaar om mee te beginnen en te kijken of het "oldtimer-rijden" wat voor me is, en vertrouwd te raken met de techniek van een (W123) Mercedes. De auto helemaal restaureren hoeft van mij niet, en daar is ook de carroserie te slecht voor denk ik. Maar wil hem wel goed rijdbaar maken en vooral lekrvij
Mijn voorlopige lijstje:
- Kleppen stellen , motor nalopen, vloeistoffen verversen.
- Niveauregeling nakijken/fixen
- Dakraam rubbers en snorren vervangen
- Cruisecontrol nakijken
- Airco repareren
- Carosserie lekvrij maken
Daarna wellicht nog een keer de motorkap en zijschermen weer in orginele kleur herstellen.
Al met al een flinke hobby auto en hoop hier nog veel kennis te vergaren. Aangezien ik er niets van onderhoudsboekjes of iets dergelijk bij heb, ga ik daar eerst maar eens na op zoek. V Als iemand zin heeft om een keer helpen te sleutelen dan hoor ik graag. Heb namelijk wel de tijd en ruimte (overdekt en verwarmd) maar (nog) weinig kennis. Zoek dus een goede leermeester. Uiteraard hoeft dit niet voor niets, voor niets gaat de zon op
. Vooral bij de nivearegeling kan ik denk best wat hulp gebruiken. Ben woonachtig in het land van Maas en Waal , nabij Nijmegen en Den Bosch. Andersom kan natuurlijk ook, als ik bij iemand terecht kan dan hoor ik het ook graag.
Nou maar eens op zoek naar een paar goede manuals.
Gr.