[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
de groene 470 : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 11:14

de groene 470

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

de groene 470

Berichtdoor Gewoon Ik » 08 nov 2010, 22:54

Aangezien mijn boot een nieuw bovendekje verdient (althans van kleur) en ik vermoed dat er hier een deel mensen wel in geïntereseerd te zijn. Hij is nog altijd in het bezit van zijn originele gelcoat en is nog nooit geverfd geweest, wel heb ik de onderkant een nieuw laagje gegeven nadat ik er krasjes had ingevaren :whistle:

Eerst wat informatie over mijn boot zelf. Het is van type een 470. De lengte is 4m70, omdat ze in de zeilsport behoorlijk goed zijn in namen bedenken, zo is er nog de 4M, de 420, de 490, de 505, ...
Het is een boot van polyester, maar de stootrand en de bovenkant van de spiegel is nog van hout, ook zijn er nog wat houten spanten te vinden in de voorcaisson. Het roer en het zwaard zijn massief hout, dus geen multiplex.
De boot is gebouwd in 1978 in de Franse werf Jean Morin (deze bestaat niet meer, althans ik kan er toch geen gevens meer over vinden) en is ontworpen om olympisch te kunnen varen. Mijn boot zou het gedaan hebben, maar al vrij snel werd hij louter gebruikt als recreatie.

De tuigage is wat verouderd, de hedendaagse boten hebben veel meer regelmogelijkheden, maar ik kan ook al één en ander regelen. Eigenlijk alles wat nodig is, maar het staat nog allemaal in het midden of ter hoogte van de mast.

Nu enkele foto's van mijn boot in volle glorie

De rechtse is de mijne, de linkse is een mooie gele van een maat, die ook op de foto staat.

De werken zelf

Er is al een luikje open, de andere moet nog open. Alle caissons moeten open, zodat ze kunnen drogen.

Wat is dat? Water in mijn voorcaisson? Dit kan/mag niet, maar de reden weet ik al. De boot buiten in de regen en de dopjes er niet instoppen en dan loopt het water er simpelweg in.

Met spons en zeemvel het water uit de caisson halen en in een emmertje doen. Wat een hoeveelheid water.

En ook de poes zag dat het goed was

Na het drogen, moet elke klem, blok en ander onderdeel dat erop staat ervan gehaald worden

En de kapotte onderdelen komen eraan. Ik heb zo de indruk dat mijn boot met sjieken aan elkaar hangt. Hier een onderdeel van mijn overloop dat kapot is. Tijdens het zeilen komen hier toch wel vrij grote krachten op.

De laatste zeilreis naar het meer van Grevelingen zijn er zo een paar onderdelen losgekomen waaronder mijn zwaardbout die plots een goede twee cm korter werd en hierdoor gaan wandelen gegaan is. Maar er zat nog genoeg draad op de bout om de boel tijdelijk aan elkaar te houden.

Het merendeel van de klemmen e.a. hangt vast mt M4-boutjes die in een soort van poprevet met schroefdraad aan de binnenkant. Dit is echt handig, behalve als het binnenin je caisson afbreekt, dan is het vloeken en prutsen en nog meer vloeken.

Heeft er iemand trouwens een idee hoe dit heet en waar ik dit kan vinden (oppassen geen galvanisé)

De batterijen van de kodak waren plat, dus morgen neem ik een foto zoals ik gisteren geëindigd ben. Ik moet nog vier klemmen verwijderen waarvan die dingetjes afgebroken zijn en nog een heel deel poprevetten uitboren. Dit is niet gemakkelijk, omdat het gat in het polyester niet groter mag worden, dan moet dit toegemaakt worden met epoxy (of polyester, maar dan moet het al een groot gat zijn) en moet er opnieuw geschuurd worden, ...

Morgen komt er weer een update.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: de groene 470

Berichtdoor The White Rider » 09 nov 2010, 08:30

Dat noemen ze klinkmoeren. Die heb je in alu, galva en rvs en in verschillende schroefdraaddiameters.

Die zien er zo uit:

En je hebt er zo een tang voor nodig:

Je kan ze kopen in de beter ijzerwinkel, zo'n tang kan je eventueel ook huren.
The White Rider

Berichtdoor Gewoon Ik » 09 nov 2010, 09:30

aha merci, nu ik weet dat ze dit niet hebben in de Brico, eens mijn leverancier van mijn bazaar inlichten met de vraag of hij eraan kan komen.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Hans230CE » 09 nov 2010, 13:54

Nu weet ik waarom je een W123 wil hebben, je wilt gewoon nog iets erbij waar water inloopt:P

Zegt mateke, als je nu eens kijkt bij A tot Z (al is dit de juiste naam niet) in de Prins Albertlaan hier in OST, is schuin tegenover de roeiclub op de hoek met de Oudenburgsestnw. Als die het niet hebben, dan hebben ze het niet in Europa.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re: de groene 470 -> geschuurd

Berichtdoor Gewoon Ik » 09 nov 2010, 18:49

Ik heb de naam en foto doorgemaild naar mijn hofleverancier en die gaf een geruststellend geluid, dus ik kan er zo waarschijnlijk aankomen.

Vandaag heb ik ook niet stilgezeten.

Eerst een foto van het werk dat ik gisteren gedaan heb

Dan al die haakjes die vasthangen met poprevetten uitgeboord. Omdat ik het gat niet groter wil maken en het aluminium poprevetten waren die er al 32 jaar inzitten, heb ik er ook een deel met de beitel afgeslaan.

Nu zijn er nog drie zaken die er niet afwillen, geen poprevetten. Ik was het beu. Ik heb al een plastiek klem kapot gemaakt en de boutkoppen eraf geslepen, ik wou er geen drie kapot maken, dus die staan er nog op.

Schuren.
Eerst bootje naar buiten, want anders zijn ze thuis niet zo blij met een garage vol met fijn stof.

Dan machine in gang en hup, op laag toerental met een relatief afgesleten 120 de gelcoat opruwen.

Na het groen, de houten schuurlijst. Korrel 100 en hoger toerental en de lak vliegt er zo af. Zie het verschil, links al gedaan, rechts moet nog.

De hele schuurlijst en zo wordt gedaan met dit machien. Helaas niet van mij, maar geleend van een maat.

Dit is het resultaat.

Er zit wel nog een klein laagje lak, waardat de schuurlijst en de boot elkaar ontmoeten.

Dit dient voorzichtig verwijderd te worden en gelukkig heb ik daarvoor het juiste machien

Voorzichtig hanteren en traag toerental is dit het resultaat. Ook valt er af en toe wat vochtigheid uit de lucht, maar gelukkig niet veel.

Nadat de hele boot is geschuurd met de machine, zijn de hoekjes en lastige plekjes waar de machine niet aan kan, opgeruwd met de hand.
Het gevolg is een stoffige boot. Helaas voor mij is er wat zwevend vocht en plakt het stof aan de boot, opzuigen gaat niet.
Ik heb dan de keuze tussen ontvetter of water en spons.

Aangezien er morgen toch nog met epoxy gewerkt wordt en elk plekje lokaal ontvet zal worden is er gekozen voor water en spons.

Welk kleur had de boot weeral?

De boot terug naar binnen waar ze mooi kan drogen om morgen alle krasjes, putjes en andere zaken met epoxy eruit te halen.

Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 09 nov 2010, 23:50

Mooi verslag. Heb zelf 30 jaar geleden ook een 470 gehad. Een oranje, weet niet meer of het een Lanaverre of een Nautivela was..... merken die compleet zijn weggevaagd toen begin jaren '80 Vanguard (USA) de 470 ging bouwen. Veel betere kwaliteit, Harken beslag, enz. Ook Vanguard is no more.
Het water in het vooronder is op te lossen door een klein loosgaatje op het diepste punt te maken. Verder een inspectiedeksel in 1 van de luikje van het 'schutbord'. Afgebroken beslag van de overlooptrimmer: Die is niet kapot gegaan door het varen, maar door de voet van de fokkenist die te hard uit de trapeze naar binnen is gekomen. Origineel vervangen door iets anders, mogelijk zelf klussen, probeer bevestiging aan de luchtkast te vermijden, beter aan de overloop zelf.
Investeer niet al teveel in de boot, besteed liever wat meer tijd en eventueel geld aan het staand en lopend want. Je zal de eerste niet zijn die z'n mast verspild door een gebroken stag.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Gewoon Ik » 10 nov 2010, 10:46

Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Gewoon Ik » 11 nov 2010, 21:01

Er zit al heel wat epoxy op en de rand tussen schuurlijst en boot is vrijgemaakt (toch aan de bovenkant). Er zijn foto's van, maar ik heb geen goesting om de boel nu op te loaden en een verhaaltje te vertellen. Ik zal zaterdag of zondag een update maken.
Vandaag heb ik er trouwens niets aan gedaan, behalve eens gaan kijken en over mijn bootje gewreven.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Keer terug naar Van alles en nog wat....