Via de mail heb ik contact met Gaby, een nieuw clublid die zich, doordat de site nog niet optimaal draait, nog niet aan kan melden.
Hij is in het bezit van een 300TD waarvan de motor opeens slecht gaat lopen. Hij schreef er zelf dit over;
Ik heb een 300TD uit 1981 en nou stopte hij ermee eerst hield hij in met rijden
dat voelde ik.En toen was ik gelukkig bijna thuis op 200 meter na toen ging hij steeds langzamer rijden tot
hij stilstond en toen stopte hij ermee.Geprobeerd om weer te starten toen schudde de motor heel erg heen en weer.
Ik heb later de volgende dag alle vloeistoffen nagekeken en ik zag daar niks aan hij had wel wat gelekt op de plaats waar hij stopte
het was een beetje blauwig.Luchtfilter nagekeken was het ook niet.Ik heb overdag geen tijd en avonds zie ik niks hier.
Wat zou dat kunnen zijn ik dacht eerst misschien geen diesel meer omdat ik hem aardig leeg had gereden volgens de meter
nog een kwart tank ik heb er nog 10 liter diesel bijgegooid voor de zekerheid maar hielp niks
Via de mail heb ik al aangegeven dat het mogelijk een verstopt tankfilter is of poreuze brandstofleidingen waardoor er lucht bij de brandstof komt.
Wie kan hier nog meer zinnigs over zeggen?
Gaby woont overigens in Vinkeveen dus als iemand daar in de buurt zich geroepen voelt om eens naar zijn 300TD te kijken dan horen we dat natuurlijk ook graag.
En voor Gaby nog wat plaatjes om mijn mail te verduidelijken.
Hieronder zie je hoe een verstopt tankfilter er uit ziet.
IMG_050a.JPG
En zo ziet hij er uit als je hem schoongemaakt hebt.
IMG_050b.JPG
Om het tankfilter te verwijderen moet je eerst de tank leeg laten lopen. Dat kan door de auto op te krikken. Als je dan van onderen onder de auto kijkt zit het tankfilter van onderaf in de brandstoftank geschroeft. Aan de filter zit een brandstofleiding en als je die los maakt loopt de diesel als het goed is weg. Die kun je opvangen in een grote jerrycan. Als het filter echter verstopt zit dan loopt de diesel er slecht uit. Dan weet je wel dat je goed zit en dat het filter e oorzaak is. Stroomt de diesel na het losmaken van de brandstofleiding meteen goed door dan zit je filter waarschijnlijk niet verstopt en kun je jezelf de moeite van het demonteren van de filter besparen.
Hieronder zie je het voorfilter waarover ik het had. Als de motor draait moet deze geheel of nagenoeg geheel gevuld zijn met diesel. (er kan een luchtbel achterblijven zoals je ook op de foto ziet maar dat is niet ernstig).
Er mogen geen kleine luchtbelletjes te zien zijn want dan wordt er ergens lucht in de brandstofleiding getrokken en dat zorgt er voor dat de motor slecht gaat lopen.
IMG_050e.jpg
Hier onder zie je voor de duidelijkheid de locatie van het voorfilter van iets verderaf.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben mail me dan maar dan plaats ik ze hier wel voor je.
IMG_050d.JPG