door Trouwkoets » 09 dec 2010, 13:22
Even inhaken op het verhaal van Bob.
Hij heeft gelijk voor wat betreft de radiatordop. Zorg dat je een goede radiatordop hebt die zorgt voor (ongeveer 1 bar) overdruk. Dat voorkomt ellende.
Maar dat is niet specifiek onderdeel van de M102 koeling, want algemeen toegepast op alle W123's. De magneetkoppeling en de termoschakelaar wel.
Koelvloeistof gaat onder normale atmosferische omstandigheden koken bij ongeveer 150 graden. De drukopbouw is wel belangrijk omdat de temperatuur van het koelwater in de kop lokaal veel hoger wordt, en dus daar kan gaan koken. Dan ontstaat er een luchtbel die de doorstroming ernstig verhindert. Bovendien zal de druk in het systeem toenemen wat resulteerd in lozing van koelvloeistof via het (defecte) ventiel in de dop, wat de toestand nog verder verslechterd.
Het toevoegen van een expansievat aan het systeem vergroot niet de koelcapaciteit van het systeem. Vloeistof die normaal geloosd wordt via het ventiel in de dop wordt nu opgevangen, en dat is een voordeel. Nadeel van het toevoegen kan zijn dat de druk niet voldoende toeneemt bij stijgende temperatuur door een groter volume lucht in het gesloten systeem (weet niet of dat zo is), wat juist een nadeel kan zijn. Verder zal een niet optimaal functionerend koelsysteem pas later aan het licht komen dan bij de klassieke opstelling.
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 14 feb 2011, 11:20, in totaal 1 keer bewerkt.