als je iets eens een keertje kort zegt is het altijd iets minder genuanceerd en stoot je altijd iemand voor het hoofd...vooral met dingen als LPG en motorolie als onderwerpen:P
Maar goed, met de liefhebbers hier is het natuurlijk anders, natuurlijk kan een auto heel goed op benzine en gas lopen.ikzelf denk inmiddels dat het beter is om vrijwel alleen op LPG te rijden, een van de redenen om af en toe toch op benzine te rijden is vooral om te zorgen dat de zaak in het brandstofsysteem voor benzine niet verstopt.Er zijn ook veel mercedessen die op een gegeven moment (door/na storingen) alleen op LPG willen lopen en starten.
De gevolgen voor je cilinderkop; zonder geharde kop zullen ze altijd wat inslaan, daar kun je op wachten, alleen dat kan ook heeeel lang duren.Vooral met goed onderhoud/ regelmatig goed kleppen stellen/ rustige rijstijl etc..Verbaast me eigenlijk maar ik heb inmiddels verhalen gehoord van mensen die op een oude kop van 1978 van een 280 3 ton op gas hebben gehaald.Dat vind ik heel bijzonder...Altijd opnieuw onstaat dan de discussie wanneer mb dan geharde klepzittingen is gaan gebruiken, dat blijft altijd vaag maar moet rond 1983- 1984 zijn.Inderdaad zijn veel motoren bedoeld geweest voor loodhoudende benzine waarbij lood zorgde voor een goed warmte geleidend laagje zodat de kleppen minder heet werden/ niet verbranden etc...
LPG verbrand wel veel heter idd. Dus vandaag de dag zonder lood EN op LPG kan ik me goed voorstellen dat de oude koppen zonder geharde zittingen en kleppen het wel zwaarhebben , vooral bij hard doortrappen op de snelweg...Maar zoals ik al boven zei; ik lees ook verhalen over mensen die daar zonder problemen 3 ton mee hebben gehaald...Zoals amerikanen zeggen: YOUR MILEAGE MAY VARY
ik denk dat vandaag de dag LPG eigenlijk een prima oplossing is, alleen als je het inbouwt moet je er rekening mee houden datde kans dat je een (kop) revisie nodig gaat hebben tussen nu en 250.000km vrij groot is. Maar ja op benzine kan er net zo goed van alles kapot gaan in die tijd, alleen rij je ws veel minder km de komende tijd dan omdat benzine zo duur is.
Dus ik denk dat mensen niet zo bang moeten zijn voor LPG, met ("groot")onderhoud zoals koprevisies krijg je bij veel km toch altijd vroeg of laat te maken, of het nu op LPG is of benzine.
JUST MY 2 CENTS
Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/04/29 00:22