door rverhoeven » 24 maart 2011, 01:13
Zo weer een sleuteldsag achter de rug..... Maar met succes!!
Als eerste ben ik naar de Mercedes dealer hier gereden om een banjobout te halen, M8..deze hadden ze helaas niet op voorraad, maar om 1530u zouden ze em in huis kunnen hebben, gelijk maar besteld..
Daarna doorgereden naar het postkantoor om mijn Kadett c te schorsen..
Thuis aangekomen duik ik gelijk de schuur weer in om te gaan sleutelen, vandaag 3 items op mn lijst:
1-koelwatersysteem aansluiten (ivm aansluiting in de kop die vast zit)
2-olieleiding aansluiten van dieselpomp(na half vier dus ivm banjobout)
3-Gloeibougies werkend maken
Als eerste ben ik begonnen met mijn koelsysteem, ik heb een inbusdop 17 gehaald om deze uit de kop te draaien, na een aantal maal voorzichtig de kracht op te voeren, bleef er geen beweging in komen, dus maar met brute kracht, JA hij beweegt...........helaas, dol gedraait, nu krijg ik die afblinddop er helemaal nooit meer uit als de motor in de auto blijft...gelijk maar even verder gekeken dan mijn neus lang is.
Onder het uitlaatspruitstuk en achter de startmotor, zie ik een stekker zitten met een motorvoorwarm ding erin..hier ging een lichtje branden bij mij, ik draai deze eruit, en kan hier iets maken voor mijn koelslang. nadat de voorwarmplug eruit is, ben ik deze gaan bestuderen, en ben tot conclusie gekomen dat deze bij het oud ijzer mag..er staat 115volt op, amerikaans dus, nou hier hoeven we de blokken niet vorstvrij te houden..
Even een hydrauliek koppeling gevonden met konische draad met 3/4" aansluiting.
Klaar en nu door naar de gloeibougies..
de gloeibougies... tot mijn verbazing kom ik tot ontdekking dat ik 2 types in mijn hand heb..de snelgloeiers en de langzaamgloeiers, respectievelijk M12 en M18...UITDAGING!!! met in mijn achterhoofd dat het blok vandaag moet lopen)
even op internet kijken..er zijn conversie gloeibougies op de markt, M18 snelgloeiers, deze moet ik bestellen, maar even kijken of ik de oude gloeiers aan de praat krijg...nee helaas niet op een of andere manier.
Ow het is tijd om mijn banjoboutjes op te halen, zo gezegt zo gedaan...thuis de boel gemonteerd en klaar
Nu kan ik nog steeds niet starten zonder voor te gloeien...even denken hoor, JA ik heb het, remreiniger, ven erin spuiten, doorstarten en...en....en...plof plof plof, hij loopt!!! jippie, even de leidingen ontluchten en van cilinder 2 de leiding vervangen omdat deze niet goed was.
Hij loopt als een zonnetje!!
Ik blij
Morgen eerst ff gloeibougies bestellen, monteren en ik ben klaar!!