Hoi,
Bij mij weten worden aggregaten (zoals een waterpomp) nooit rechtstreeks aangedreven door de motor. En dat is vast niet zonder reden.
Normaal gesproken zal koelvloeistof in een goed gedimensioneerd (en goed functionerend) koelsysteem dat op druk werkt zoals bij een W123 en waarschijnlijk ook bij de Unimog nooit gaan koken. Wel zal bij het stijgen van de druk vloeistof worden geloosd om de druk niet te ver op te laten lopen.
Volgens mij is op het forum wel eens geschreven dat koelvloeistof bij een overdruk van 1 bar een kkokpunt heeft boven de 150 graden.
Dus Coen zou eens moeten kijken of in de Unimog die overdruk wel wordt bereikt. En wellicht eens kijken naar de toestand van de radiator. Als er al vaker voor langere tijd water in de motor is gebruikt in plaats van koelvloeistof dan kan wellicht het hele koelsysteem een spoelbeurt met citroenzuur gebruiken. Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat de radiator na die spoelbeurt niet meer dicht is.
@Gewoon ik: Het was geen typefout hoor, slechts bedoeld om je aandacht te trekken
. Overigens zal jij vroeg of laat ook te maken krijgen met een defecte termoschakelaar van de ventilator van de M102.