[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Motor warm gelopen, hoe testen? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:42

Motor warm gelopen, hoe testen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor warm gelopen, hoe testen?

Berichtdoor coen » 30 maart 2011, 19:53

Hallo,

Ik had vandaag een probleempje. Ik reed weg van mn werk, en hij reed gewoon normaal. Even later zag ik de temp. meter heel langzaam stijgen, later bleef hij rond de 85 graden hangen, soms 90 maar nooit hoger. Ben gewoon doorgereden naar huis, omdat ik altijd dacht dat de motor pas kookt bij 100 graden. Toen ik thuis kwam zette ik hem uit en 3 seconden later blaast hij een paar liter koelvloeistof uit de overloop bij de vuldop, tezamen met heel veel stoom en een geluid dat het duidelijk was dat hij kookt. Heb hem een tijdje laten staan, ben eerst gaan eten en toen ik terugkwam was hij gezakt naar de 70 graden. Ik de tuinslang erin om hem weer netjes te vullen, en hem daarna weer gestart. Liep er even omheen totdat ik zag dat de koelvin niet draaide. Nogal logisch dus dat hij warm werd, de v snaar was erafgelopen. Die er weer om gelegd en hem gespannen en hij draaide weer netjes mee.

Nu heb ik in het verleden nogal wat problemen gehad met de koppakking (zie mijn andere topic: kop demonteren unimog) en nu vrees ik dus voor de koppakking. Er zit geen water door de olie en hij trekt gewoon normaal, heb ik dan dus geluk gehad of kan hij wel verbrand zijn? De temperatuur blijft netjes onder de 80 graden. Ben erg bang voor de koppakking of denken jullie dat het mee zal vallen?
coen

Re: Motor warm gelopen, hoe testen?

Berichtdoor Govert » 30 maart 2011, 20:48

Het gaat nog steeds om de Unimog?

De motor zal, als er koelvloeistof is gebruikt en de radiateurdop nog goed is, pas koken bij 120+ graden, zelfs bij alleen water gebruiken zal door de opgebouwde druk door het gesloten koelsysteem het systeem ruim boven de honderd graden koken.

Niet alleen doet je koelvin het niet meer, belangrijker is dat de waterpomp het dan ook niet meer doet. Je krijgt dan nauwelijks stroming. De temperatuurmeter zou de temperatuur in de kop moeten meten, dus als het daar niet boven de 90 graden is geweest, dan is er niet zoveel aan de hand. Het is wel vreemd dat de zaak dan toch is gaan overstromen, misschien is de temperatuurmeter niet goed meer. Of door de geringe stroming door de uitgevallen waterpomp kunnen er ook rare dingen gebeuren: het koelwater in het blok wordt heel warm, maar daarbuiten koelt het alleen maar af, gevolg is een groot temperatuurverschil.

Zit de V-snaar niet ook over de dynamo? Dan zou het dynamolampje toch ook moeten aangaan?

Een lekke koppakking merk je vrij snel: constante overstromende radiateur of een grote stoomwolk. Je kan het op verschillende manieren testen: door druk te zetten op het koelsysteem met een pomp of een CO-meting van de koelvloeistof.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor coen » 30 maart 2011, 21:51

Ja het gaat nog steeds om de unimog.

Hm, dus als de koppakking lek is dan zou ik het al wel gemerkt moeten hebben? Heb al wel weer 5 km gereden zonder problemen...

Nou, het zit wel iets anders bij een unimog, die heeft heel veel snaren die allemaal maar 1 pully aandrijven. De vin heeft een aparte v-snaar vanaf de waterpomp, daar zit weer een dubbele op en die ene komt van de dynamo, en die daarop zit is ook weer een dubbele en komt van de krukas, enz...
coen

Berichtdoor Govert » 30 maart 2011, 22:53

De waterpomp is dus gewoon blijven draaien? Dan is er niet zoveel aan de hand, de koelvloeistof heeft dan gewoon gecirculeerd. De koelvin heeft alleen zin bij lage snelheden (en hoge belasting) en stilstand.

Gebruik je eigenlijk wel koelvloeistof? of alleen water? Is je radiateurdop wel goed? of oud?

Een echt lekke koppakking merk je: of er lekt compressie uit de cylinder in het koelsysteem, waardoor daar de druk te hoog wordt, de radiateurdop gaat open en spuit koelvloeistof. En dat gebeurt dan altijd, elke keer als je de motor laat lopen. Of er komt koelvloeistof in de cylinder of in een oliekanaal. Je krijgt dan een stoomwolk uit de uitlaat (koelvloeistof verdampt in de cylinder) of je krijgt een witte olie-emulsie (olie en koelvloeistof). De koelvloeistof verdwijnt dan ook. Bij een klein lek duurt het allemaal wat langer dan bij een groot lek.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor coen » 31 maart 2011, 22:03

Ja, de waterpomp is gewoon blijven draaien.

Er zat koelvloeistof op, heb er nu gewoon water op gegooid want het vriest nu toch niet meer laten we hopen...

Radiateurdop is nog gewoon de originele denk ik, ik heb hem nog nooit vernieuwd.

Maar goed, vandaag weer 80 km gereden en geen van de verschijnselen gemerkt die je opnoemt, dus heb geluk gehad denk ik...
coen

Berichtdoor Govert » 31 maart 2011, 22:14

Koelvloeistof is ook nodig voor bescherming tegen roest en voor verhoging van de kooktemperatuur. Gebruik dus altijd koelvloeistof (bescherming tussen -26 en -40 graden C), ook omdat je kan vergeten dat er alleen water in zit als het weer winter wordt.

De dop op de radiateur zorgt voor een drukverhoging (1 tot 1,2 bar), waardoor de kooktemperatuur ook verhoogd wordt. Als de veer te slap wordt, dan vindt die drukverhoging niet meer plaats.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Gewoon Ik » 01 apr 2011, 08:59

Je hebt je koppakking toch vervangen bij het demonteren van je kop?
Van efjes te warm te worden zal die wel al niet kapot zijn.

Heb je toen je kop eraf was even in die koelkanalen gekeken? Ze zagen er toch niet verstopt uit (voor zover je dat kan zien)?

Je radiator ziet er toch nog goed uit, geen platgeslagen lamellen of andere? De doorstroming in je radiator is toch ook goed (zit niet opgevuld met al rommel die je liever niet hebt)

Misschien ook een denkpiste, maar hoe ziet je waterpomp er van binnen uit? Ik heb al pompen genoeg gezien waarvan de impeller volledig weg is en dat ze verwonderd zijn hoe het komt dat de pomp niet meer pomp. Ze draaien hem open en het is duidelijk hoe het komt dat de pomp niet meer pompt. (Sjah zeewaterpompen slijten gelijk hell)
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor coen » 01 apr 2011, 17:41

Ja, de koppakking is vervangen.

Ik heb ook in de koelkanalen gekeken en de radiateur is nog goed, maar zoals ik al zei is de oorzaak al gevonden, hier hoef ik niet meer naar te zoeken. De waterpomp is bij de revisie ook uit elkaar geweest, en dat zag er allemaal nog piekfijn uit.
coen

Berichtdoor Gewoon Ik » 04 apr 2011, 10:01

Ah de oorzaak is gevonden!

Mag ik vragen wat de oorzaak is (gewoon uit interesse eigenlijk)
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 04 apr 2011, 11:06

@gewoon ik: Volgens mij staat in het eerste bericht dat de batterijen van de v-snaar van de ventilator vervangen moesten worden
Trouwkoets

Berichtdoor Gewoon Ik » 04 apr 2011, 11:48

Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 04 apr 2011, 19:45

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Gewoon Ik » 04 apr 2011, 22:07

Owkee

Hetgeen je zegt klinkt logisch, maar dan zou Mercedes er toch aan moeten gedacht hebben.
Een unimog is voornamelijk een ding dat in lowgear gebruikt wordt, dus dat een lage topsnelheid nodig heeft. Als die in het veld ploetert of een dood gewicht sleurt dan levert de motor een hoog vermogen, maar gaat het geval niet snel vooruit.
Mercedes had dat als doel voor ogen toen ze de unimog ontwikkeld hebben, dus dan zouden ze ook aan het koelsysteem gedacht moeten hebben. Dat het enkel zou afhangen van de ventilator lijkt mij dan sterk, want dan is er geen back-up systeem in case of. Zeker omdat de ventilator aangedreven wordt door een riemoverbrenging en niet rechtstreeks door de motor. Want hogere toeren is meer vermogen (zeker als je in het veld rijdt, jaag je de motor wel in toeren als je vast dreigt te komen zitten).

Dat het systeem niet onder druk komt kan wel een probleem vormen.

Nu ik wil wel dat niemand zich aangevallen voelt door wat ik hier allemaal typ (sorry Trouwkoets, maar ja het was zulke grappige zin, geef eerlijk toe ...), maar ik vind het toch raar.

Aja Govert bedankt voor dat van de W123, dit wist ik niet en zal ik (proberen te) onthouden, na een zware inspanning, altijd de motor even laten stationair afkoelen (beter toepassen voor alle motoren denk ik)
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 04 apr 2011, 22:40

Ventilatoren worden meestal via een riemoverbrenging aangedreven, of je moet een electrische ventilator hebben. Op zich werkt het wel, want hoge toeren betekent hoge ventilatorsnelheid en dus veel koeling. Die aandrijfriem kan breken, maar met preventief onderhoud en inspectie is dat niet zo waarschijnlijk. En als de riem al breekt, dan heb je dat snel door (temperatuur loopt op bij belasting en lage rijsnelheid) en heb je er zo een nieuwe op. Een backup systeem is dan niet echt nodig. Eventueel kan je een dubbele riem installeren (zoals op bepaalde W123s).

Uiteindelijk is een koelsysteem gebaseerd op een luchtstroom langs een warmte-wisselaar (radiateur).

Overigens werd de Unimog ook op de markt gebracht als een voertuig waar ook hoge snelheden mee konden worden bereikt, zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Volgens mij reden we toen 80 km/u.

Als ik in de zomer wel eens stop om te tanken, na het rijden op de snelweg, was bij het wegrijden de temperatuur wel eens opgelopen tot 105 graden. MB raadt het koelminuutje (met verhoogd stationair) vooral aan als de temperatuur al flink was opgelopen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 05 apr 2011, 07:03

Hoi,
Bij mij weten worden aggregaten (zoals een waterpomp) nooit rechtstreeks aangedreven door de motor. En dat is vast niet zonder reden.
Normaal gesproken zal koelvloeistof in een goed gedimensioneerd (en goed functionerend) koelsysteem dat op druk werkt zoals bij een W123 en waarschijnlijk ook bij de Unimog nooit gaan koken. Wel zal bij het stijgen van de druk vloeistof worden geloosd om de druk niet te ver op te laten lopen.
Volgens mij is op het forum wel eens geschreven dat koelvloeistof bij een overdruk van 1 bar een kkokpunt heeft boven de 150 graden.
Dus Coen zou eens moeten kijken of in de Unimog die overdruk wel wordt bereikt. En wellicht eens kijken naar de toestand van de radiator. Als er al vaker voor langere tijd water in de motor is gebruikt in plaats van koelvloeistof dan kan wellicht het hele koelsysteem een spoelbeurt met citroenzuur gebruiken. Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat de radiator na die spoelbeurt niet meer dicht is.
@Gewoon ik: Het was geen typefout hoor, slechts bedoeld om je aandacht te trekken :-). Overigens zal jij vroeg of laat ook te maken krijgen met een defecte termoschakelaar van de ventilator van de M102.
Trouwkoets

Berichtdoor Gewoon Ik » 05 apr 2011, 12:06

Aaah merci mannen. Ja ik kon maar denken he. De motoren waarmee ik af en toe te maken krijg zijn allen watergekoeld (en veel groter : ABCkes van 1800kW bijvoorbeeld) en daar is dat wat anders (welke ventilator???)

Mja spaar me van al die problemen want ik heb er al genoeg :blink:

Coen : wat Trouwkoets zegt van die overdruk zou ik eens controleren, indien in orde : probleem omgelost en anders : werk!
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor coen » 05 apr 2011, 19:10

Dank voor alle reacties.

En tja, over die overdruk, die is alleen met een meter te bepalen lijkt me? En die heb ik niet...

Heeft trouwens wel altijd koelvloeistof in gezeten, ik ken de vorige eigenaar dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Inmiddels heb ik er al heel wat kilometertjes opzitten, met koelvloeistof, en geen problemen gehad dus dan moet het goed zijn toch?
coen

Berichtdoor Govert » 05 apr 2011, 19:34

Je moet voor de overdruk eigenlijk twee dingen testen: of het koelsysteem dicht is, dat doe je door er druk op te zetten en dan te kijken of er ergens druk (en koelwater) verdwijnt. De tweede test is van de radiateurdop, die moet je testen op de juiste openingsdruk, dat kan met een adapter en een pompje.

Veel eenvoudiger is de radiateurdop te vervangen, zeker als die er een beetje oud uitziet.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Keer terug naar Techniek