door Govert » 21 apr 2011, 18:36
Een 230 met M115 motor heeft een fan die altijd meedraait. Je zou eventueel een visco of een electrische koppelbare fan kunnen monteren, maar dat lost het probleem van een oplopende temperatuur in de file niet op. Als de motor lage toeren maakt, dan zal de fan ook langzaam draaien, ook al heb je een visco of electromagnetische fan.
De verbrandingstemperatuur van LPG is iets hoger dan benzine, het is dan ook niet verwonderlijk dat de temperatuur wat hoger is dan op benzine.
Verder is een temperatuur van tussen de 90-100 graden normaal voor benzine-modellen, de thermostaat gaat pas open bij 87 graden en is volledig open bij 100 graden. De 230E met de electromagnetische fan schakelt op dat moment pas de fan aan.
Omdat mensen die 100 graden maar hoog vinden (terwijl het normaal is), worden allerlei "oplossingen" bedacht: rijden met de verwarming aan, schakelaars monteren op het dashboard.
Als je echt wat meer luchtkoeling wilt hebben, moet je een electrische fan monteren, bij voorbeeld aan de voorkant van de radiateur, als je geen airco hebt heb je daar ruimte. De electrische fan werkt onafhankelijk van het motortoerental en kan je dus erg hard laten draaien. Nodig is het niet. Als je problemen hebt met de temperatuur in de file kan je de motor ook verhoogd stationair laten draaien.