door The White Rider » 01 apr 2011, 11:59
Hoi Jim.
Ik zal even kort uiteenzetten wat je doen moet:
1: je koopt de wagen in NL. Je moet krijgen van de NL-eigenaar: een factuur of aankoopbewijs (mag handgeschreven zijn) + de 2 kentekens en de papieren versies hiervan (3 delen)
2: je gaat met de 2 gele kentekens + de papieren delen hiervan naar een kantoor van de RDW. Hier krijg je het juiste formulier om in te vullen voor uitvoering van je wagen. Dit formulier vul je in en geef je daar af aan het loket. Je krijgt dan de juiste uitvoerdocumenten mee, netjes afgestempeld voor uitvoer. (= uitvoerverklaring + de papieren kentekendelen afgestempeld voor uitvoer) Hier zit ook 1 formulier bij voor de (ex) NL-eigenaar, soort van bewijsje dat het voertuig uitgeschreven is (anders moet die belasting blijven betalen op de wagen)
punt 2 kan ook via een VWE-kantoor (= bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie) Wat is hier het voordeel van? Via de RDW kost die uitvoer je 11,5 euro en kan je niet anders dan je nieuwe wagen op een aanhanger transporteren. Dit omdat de RDW je wel een uitvoerkenteken kan geven, maar geen verzekering hierop. Jij als Belg kan geen NL wagen verzekeren in België, en ook niet in NL. Geen optie dus.
Via een VWE-kantoor kan je dat WEL. Zij hebben een formule voor uitvoering + uitvoerkenteken + verzekering voor 14 dagen, kost je wel 75 euro.
Je kan dan met die nr-platen veilig verzekerd je nieuwe Benz naar huis rijden.
3: met de papieren die je kreeg van de RDW/VWE + je factuur/aankoopbewijs ga je naar een Belgisch douane-kantoor. Hier krijg je een formulier 'aanvraag tot inschrijving' waar de douane een 'vignet 705' opkleeft en wat stempels opzet. Kost dacht ik een paar cent.
4: dan maak je een afspraak met de Mercedes-Benz homologatiedienst in Sint-Pieters Leeuw zie hier:
Dit moet omdat je een Belgisch gelijkvormigheidsattest nodig hebt. Je laat je douane-papieren hier zien, je identiteitskaart en je factuur/aankoopbewijs, je hebt een uurtje geduld en dan krijg je je gelijkvormigheidsattest. Kost is 100 euro. Ze ponsen dan ook een nieuw identificatieplaatje onder je motorkap. LET OP: als je je afspraak krijgt zal dit al snel enkele weken wachten zijn, dus je uitvoerkentekens gaan dan al vervallen zijn. dat wordt dus op de aanhanger of met garage-platen.
4: nu moet je een 2dehandskeuring oftewel keuring voor verkoop laten uitvoeren. Dit is in een gewoon keuringsstation. Zij vullen een appart vakje in op je 'aanvraag tot inschrijving' LET OP: bij een voertuig dat wordt ingevoerd kan dit ENKEL met garage-platen! Je mag je wagen dus NIET met de aanhanger naar daar brengen, zonder garage-platen kom je er niet in!
5: als dit allemaal achter de rug is, nog even langs je verzekeringsagent en je kan je nummerplaat aanvragen en rijden maar!
Adressen van de RDW of de VWE vind je via Google, keuringsstations en douanekantoren ook. Punt 2 doe je meestal samen met de verkoper als die een beetje van goeie wil is, maar kan ook alleen.
Nog 1 ding: als je een projectwagen koopt, wacht dan met de douane-procedure. Waarom? Eens bij de douane gepasseert zit er een termijn op je formulieren en moet je wagen binnen x-aantal maanden (weet niet meer of het 3 of 6 was) ingeschreven zijn. Ga dan gewoon door punten 1 en 2 en wacht met de rest, hier staan geen termijnen op.
Succes!