door Limpsalot » 15 nov 2009, 12:55
Heeft iemand al eens geprobeerd de scheur in het spruitstuk met koper te solderen?
Dit vond ik via google:
Kopersolderen ???
Ja, kopersolderen. De smelttemperatuur van koper is ongeveer 1000 C.
Alles boven de 400 C is hardsolderen.
De smelttemperatuur van ijzer is ongeveer 1500 C.
Gietijzeren uitlaatspruitstukken kun je bijvoorbeeld veel beter
kopersolderen dan lassen. Koelribben op een gietijzeren cylinderkop,
zoals van een oude motorfiets, ook.
Goed passend maken, goed schoonschuren, juiste vloeimiddel kiezen,
materiaal goed heetmaken (roodgloeiend, acetyleenbrander bijvoorbeeld),
de hittepunt van de vlam niet op de soldeer richten.
De uitzettingscoefficient van koper ligt iets hoger dan van ijzer, waardoor er een zekere opvang van de spanningen tijdens het heet worden plaatsvindt, en de scheur dus mogelijk niet meer verder gaat.