Hallo,
Dank alvast voor dit handige forum !
Ik ben Gerlof, 40jaar, woon in Amsterdam en heb sinds een maand dus m'n eerste Mercedes.
Een oude zilvergrijze 280C uit 77, automaat met schuifdak, op 100l LPG, voor weinig van marktplaats.
Al geruime tijd volg ik dit forum en het heeft me niet alleen overtuigd voor een Mercedes te kiezen, maar ook al daadwerkelijk verder geholpen baas van m'n auto te worden!
De auto is er behoorlijk aan toe qua roestblasen en erger op het plaatwerk en de motor tikt behoorlijk, ook loopt ie stationair en in z'n werk niet lekker, in het begin niet vooruit te branden en is ie aan de voorkant veel te veel verlaagd. Tevens ontbraken de gordels achterin (heb een dochtertje van 5), zonder stereo, was de ventilatie stuk, heel veel accessoire-verlichting defect, kofferbak slot stuk, claxon deed het niet... en dan nog de verborgen gebreken... hij sloeg ook nog wel eens af en startte moeilijk.
Maar... nu 2000km verder, heb ik al veel gedaan en ben er al redelijk aan gehecht! Hij cruist (tussen het gepruttel door) heerlijk, heeft toch nog wel behoorlijk wat power en het open schuifdakkie is subliem!
Maar, ik ben een verwend ventje, want ik kom van een coupe deville uit 70 (7,7l 8cil) en ik kijk nog steeds naar dezen te koop... kijk maar eens:
ik ben dus een weekly cruiser, want voor mijn werk hoef ik niet meer te rijden en ga op fiets naar kantoor. Ik ben wel een aanpakker en leg de prio bij het cruisen en de cruise stijl, niet de show of bling!
Eerst heb ik gelijk de kleppen gesteld, toen de compressie laten meten... was weer helemaal goed (allemaal bijna 11bar)!, en gaspedaal stangetjes afgesteld (scheelde enorm! weer power) toen heb ik de gordels achterin geplaatst, de ventilatie deels gefixt, claxon- sleepcontact en ring gerepareerd. Later met een stukje plastic ook nog het portier sluiten verzacht (moest eerst met enorme knal).
De auto pruttelt nog steeds behoorlijk, maar ben nu vrijwel zeker dat ik eerstde ontsteking moet nakijken... hoorde gister echt de vonk tikken in de verdeler, juist als ie even op een pootje minder liep. De Contactpuntjes zagen er ook wel redelijk oud uit. Nieuwe dus. Dus dat wordt de klus voor komende week: ontsteking afstellen...
Ik heb voor hulp en onderdelen Thimo in Krommenie gevonden: Een liefhebber, die een paar dagen per week bijklust in eigen werkplaats.
Ook het gas laten afregelen (ik heb een oude 100l installatie met oude zavoli verdamper), staat nog op mijn wenslijstje voor een soepele start en mooi lopen van de motor.
Toen ik bij Wouda kwam voor gas afregelen, werd ik gelijk weer weggestuurd...eerst goed lopen!
De bougies, en -kabels zijn nog niet zo heel oud, verder wel hier een daar een draadje vernieuwd en nuldraadjes toegevoegd.
En.. ik heb nu stereo; een orginele Mercedes autoradio cass. speler sound 4000 van grundig ('98) (1 euro met Koninginnedag); moest nog wel de code unlocken, maar dat ging prima met serienummer via internet.
Helaas is de antennekabel ergens nog slecht, doorverbinding onder achterbank vermoed ik.
Ook heb ik gelijk nog wel wat vragen:
a) ik heb de Haynes Automotive repair manual 280 123 series 1977 thru 1981, maar ik mis nog best wel veel info. Tekeningen van de ventilatie klepjes bijv. Hoe zit dat met die CD of software eigenlijk?
b) op het ene plaatjes voor staat 123 050 12 000517 op het andere: 37 7163772; 123050 12 00517 2; 735G M02; 260 420 590 waar slaan al die getallen nou op?
Maar het bloknummer kan ik niet vinden, ik heb mechanische ontsteking en een gewone carburateur met luchtfilter dwars over het blok en dubbele nokken as. een 110 motor, maar welke precies? (in het stuur stond mai1977) dat is denk ik niet met het 110.923 blok?
Zo ook de automaat...is dat een 722.111? ik weet het niet? hoeveel traps moet ik hebben? 3 toch? Hooggetoerd is ie in iedergeval wel !
eerste toelating kenteken staat op deel 1: 22-06-1977 (is dat voor mijn auto of de soort auto?)
Ik hoop een mooi blogje met mijn project hier ergens kwijt te kunnen, hoop veel met velen te delen of helpen en het lijkt me leuk eens een Mercedes treffen op te zoeken.
een heel verhaal, maar wel zo handig lijkt me!
tot snel,
Gerlof