[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Koppeling grijpt te laat aan : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:50

Koppeling grijpt te laat aan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppeling grijpt te laat aan

Berichtdoor Gerwin » 26 mei 2011, 21:29

Hallo,

Zoals de topic titel al zegt grijpt mij koppeling niet lekker aan. Voor het ontkoppelen hoeft het pedaal maar een paar cm in getrapt te worden. Dit rijdt voor geen meter. Ook slipt de koppeling bij zwaarder belasten, bijvoorbeeld wanneer er met aanhanger of wat sportiever gereden wordt.

De auto, een W123 300 mei 1983, de laatste serie, net 165000km op de klok. De auto wordt dagelijks gebruikt, is niet lui en geniet van het voorjaar ;). Een half jaar geleden heb ik de volledige koppeling inclusief drukgroep en lager vervangen. Er zit een nieuwe Sachs in. Na vervangen bleek de druk groep versleten samen met het toplager. Het gerammel bij stationair zonder voet op de koppeling was voorbij. Ook de gever en nemer cilinder zijn net voor het vervangen van de koppeling vervangen inclusief leidingwerk. De plunjerstang op de gever cilinder is maximaal terug gesteld met behulp van de excenter bout op het pedaal.

Mijn idee,
Het hele koppelings systeem staat te krap, de koppeling wordt voortdurend bekrachtigd door het pedaal systeem.

De vraag,
Is dit verder af te stellen of heeft iemand van de Goeroe's enig idee waar het precies in zit?

Bijgevoegd een paar plaatjes van het vervangen van de koppeling, drukgroep etc.

Groet Gerwin,

Ps iets met Bollen...

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties...
CIMG1879.JPG
Oude drukgroep
CIMG1879.JPG
Oude drukgroep
Bijlagen
CIMG1872.JPG
Momentje?
CIMG1878.JPG
Versnellingsbak met spline-as
Gerwin

Re: Koppeling grijpt te laat aan

Berichtdoor Govert » 26 mei 2011, 21:38

Aan de bovenkant van de geverkoppelingscylinder zit een instelmoer. Daarmee kan je aangrijppunt instellen.

Hieronder zie je een plaatje zoals het bij een W115 zit, bij de W123 is het iets anders, maar niet veel. Het staat in het werkplaatshandboek onder werkje 29-315 beschreven.

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerwin » 26 mei 2011, 22:03

Klopt, zit net zo bij mijn W123. Dit is de benoemde excenter bout. Het stellen is gebeurt maar heeft helaas weinig effect.
Gerwin

Berichtdoor Govert » 26 mei 2011, 22:47

Mijn ervaring met een zeer vroeg aangrijpende koppeling was dat het correct afstellen (dus niet het compleet terugdraaien) van de excenterbout het gewenste effect had.

De koppeling heeft het nooit goed gedaan?

Het enige andere wat ik kan bedenken is dat de koppelingscylinders niet juist zijn/van ongelijke grootte zijn, of dat één van de koppelingscylinders niet goed werkt.

Haal de nemercylinder er eens af, als de koppeling dan terugkomt, zit het in het hydraulisch systeem, anders in de koppeling zelf.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 26 mei 2011, 23:44

Volgens mij komt het pedaal ook bij gedemonteerde nemer ook omhoog door de veer onder het pedaal, maar ik kan het mis hebben. Belangrijk is dat de druk in het systeem tussen gever en nemer weg moet zijn als het pedaal in de ruststand is, dus tegen de aanslag aan zit. Dit zorgt ervoor dat de stift van de nemer, onder invloed van de tegendruk van de drukgroep, helemaal in de nemer kan terugtrekken. Je kan dat ook 'veroorzaken' door de ontluchtingsnippel en beetje open te draaien.
Verder kan het zijn dat de stift van de nemer simpelweg te diep in het het koppelingshuis steekt.

Andere vraag: heb je bij het vervangen van de gever de stift/plunjer, of hoe dat ding ook heet, ook vervangen?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Tinus60 » 27 mei 2011, 00:05

Gerwin,

Aan de koppeling en frictieplaat zal het probleem wat je hebt niet liggen want bij het monteren hiervan stond het diafragma van de koppeling in de goede positie.(dus voldoende spanning)
Dus als de koppeling nu slipt bij geringe belasting komt doordat het lager het diafragma indrukt waardoor hij gaat slippen.
Het moet dus in de afstelling zitten of gever en nemer.

Groet,
Tinus60
Tinus60

Berichtdoor Gerwin » 27 mei 2011, 09:02

Goede morgen,

Bedankt voor jullie tips, een hele bevestiging van een scala aan mogelijkheden.

Bij het vervangen van de gever is geen stif, stangetje vervangen. Het zou kunnen dat de gever verkeerd is. Nemer past maar 1 type op ivm excentrische flens.

Volgens mij, als ik in de manual kijk op de bollenclub, staan er twee methodes van afstellen beschreven. Een met de excenter bout en een die de hoeveelheid olie in het systeem aanpast. Het idee van druk in het systeem, af laten lopen ga ik als eerste proberen vandaag. Werkt dat niet ga ik op zoek naar de afmetingen en nummers van de gever en zijn stang.

Bedankt voor de tips,

Gerwin
Gerwin

Berichtdoor Govert » 27 mei 2011, 10:10

Er staan twee methoden beschreven, maar het afstellen gaat altijd met de excenterbout.

Methode 1 zet je de excenterbout in een bepaalde positie en meet je de vrije slag.

Methode 2 zet je het pedaal in een bepaalde positie, dan draai je de excenterbout totdat er bij de nemercylinder vloeistof uit het ventiel stroomt (gevercylinder wordt bediend), dan draai de excenterbout weer terug totdat er geen vloeistof meer stroomt (gevercylinder staat dicht/wordt niet bediend).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 27 mei 2011, 14:09

Even ter aanvulling van het verhaal van Govert. Ik heb naar aanleiding van dit topic voor het eerst begrepen wat er precies staat in WIS 29-315.
Het afstellen van de excenterbout heeft tot doel om de stift van de gever zover uit de cilinder te laten komen dat het koppelingssyteem drukloos wordt als het pedaal in ruststand is. Bij methode in moet je dat meten, methode 2 is nauwkeuriger door het pedaal de benodigde vrije slag te laten zakken en vervolgens te kijken wanneer de stift de opening naar het voorraadvat net afdekt. WIS beschijft dit met behulp van ontluchten vanaf de ontluchtingsnippel aan de nemer zijde, en Govert beschijft het als je het andersom doet, dus druk zetten op het voorraadvat met bijvoorbeeld een Easybleed.

Onderstaande verhaal was eerst fout, eb heb ik rechtgezet in . Het onderstaande verhaal slaat niet op de 4-bak van ZF die in de auto van gerwin zit, maar is wellicht toch interessant.
Concentrische flens op de nemer is van een Getrag bak hebt. De 5-bak (717.400) is op de de 300(T)D toegepast, als 4-bak werd de ZF(716.005) geleverd.
In de Teilekatalog wordt overigens voor de nemer een verschil gemaakt tussen 4- en 5-bak. Ik ben er vrij zeker van dat alle Getrag bakken een zelfde bevestiging hebben van de nemer, beide met concentrisch geplaatste bevestigingsbouten.

Ik zou beginnen met de nemer los te nemen en te kijken of te stift spanningloos is (dus kan je hem met de hand op z'n plaats duwen).

Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 21 dec 2011, 14:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor Gerwin » 27 mei 2011, 18:01

Goede avond,

Het koppelings systeem was niet drukloos, het is ooit ontlucht met een easy bleed systeem. Nu lijkt het erop dat je op deze manier druk op het hele systeem kan zetten en dus ook de nemer cilinder kan bekrachtigen.

Het probleem is inmiddels opgelost, vrij eenvoudig. Auto op de brug, slangetje op het ontluchtingsventieltje van de nemer, even losdraaien. Er kwam een klein beetje olie uit, onder behoorlijke druk. Ook hoorde ik de koppeling terugkomen. Nu zit het aangrijpingspunt op een heerlijk normaal punt wat schakelen een genot maakt. Bedankt voor de tips allemaal!

Casper tot morgen?

En de tip van mij: let op bij het koppelingssysteem ontluchten middels druk!

Groet Gerwin,
Gerwin

Berichtdoor Trouwkoets » 27 mei 2011, 18:29

Gerwin, mooi werk!
Maar ik denk dat de stift van de gever te lang is en bij pedaal in ruststand de weg naar het voorraadvaatje afdekt.
Ik denk niet dat ik er morgen ben. Moet met een band met een schroef erin naar de bandenboer. Misschien kom ik even langs.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Gerwin » 27 mei 2011, 23:30

Het zou kunnen, maar wel vreemd. De cilinder op het pedaal komt bij de Mercedes Dealer vandaan en is chasis nummer erbij gezocht. De stangetjes hebben een bol kopje en zijn dus helaas niet in te korten. Is er iemand hier die weet hoe lang het stangetje zou moeten zijn, of waar dit te vinden is? Zit er uberhaupt bij verschillende modellen of over de jaren verschil in de gever cilinders en stangetjes dat iemand weet?

Groet Gerwin
Gerwin

Even wat recht zetten

Berichtdoor Trouwkoets » 03 jun 2011, 21:15

Gisteren met Gerwin gesproken en onder mijn auto doorgelopen.
De auto van Gerwin heeft idd een ZF 4-bak, zoals verwacht. Op de 300D/TD is tot serie einde de ZF 4-bak geleverd, op de rest Getrag. (De Getrag 5-bak was een optie).
De ZF heeft de nemer met de uit het midden geplaatste bevestiging. De Getrag 4- en 5-bakken hebben een nemer met een 'concentrische' bevestiging.

Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 21 dec 2011, 14:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor klash016 » 20 dec 2011, 23:54

hallo Gerwin,

ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb. Er zit een nieuwe koppeling in, maar het aangrijppunt zit hoog en is vrij zacht. Ik vermoed dat er te veel olie in het systeem zit waardoor de koppeling altijd een beetje bediend wordt. Olie eruit laten lopen kan toch ook gewoon via de koppelinggevercilinder of niet ?

groeten Ron
klash016
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1970

Keer terug naar Techniek