Ik dacht dat R12 internationaal verboden product was geworden? Iets met broeikasgassen en ozonlaag (allez eigenlijk zowat alle freons) en dat dus feitelijk koelkastvullers (feitelijk ook een airco maar die dan een kast/kamer koelt) dat ook niet meer mogen hebben (maarja oude stock, vergeten vat ergens in de stokageruimte, oude installatie laten leeglopen, ...) :
http://nl.wikipedia.org/wiki/DichloordifluormethaanR12 is opgevolgd door R134a. Hiervoor geloof ik zou er geen retrofit moeten toegepast worden (vervanggas), alleen de olie en oliefilter moeten vervangen worden. Ook de vulnippels zouden anders zijn. Sommigen zeggen dat je rubber slangen moet vervangen en rubber afdichtingen, anderen niet. De reden hiervoor is dat de moleculen van R134a anders zijn en dus makkelijker door die rubberen afdichtingen gaan. Ik weet niet of dit zo is. Wel is het voordeel van R134a dat het in het overgrote deel van de Aircostations te verkrijgen is en dat eenmaal omgebouwd het bijvullen/hervullen eenvoudig is.
Nu is R134a niet perfect en hebben ze verder gezocht. Er is dan R413a en R437a. Dit zouden de opvolgers zijn van R134a, maar zonder de nadelen (dus geen dichtingen en slangen vervangen). Dit gas is moeilijker te verkrijgen, maar als het minder zou lekken, moet je minder bijvullen.
Eerlijkheidshalve : ik heb geen airco, dus ook geen ervaring.
Veel info komt van
Persoonlijk zou ik gaan voor een opvolggas van R12 omdat het milievriendelijk is (lekje), eenvoudiger (en dus goedkoper) te verkrijgen, niet illegaal in je airco, je ondertussen je airco-systeem eens volledig nakijkt en kleine probleempjes (lekke slang, afdichting, olietekort, ...) ziet en oplost, ...
Welk gas precies : wie heeft wat en wie is daar content van? (Wegens geen airco : geen ervaring)