Hallo Reinder,
Een jaar of 30 geleden reed ik al in een 200D, gewoon voor heen en weer naar het werk, en daar heb ik een of keer twee een nieuwe uitllaat onder gezet geloof ik. De eerste keer een romax, daarna een originele. Van enige vermogenswinst heb ik niets gemerkt, maar wat mij wel opviel was dat ik met een originele ongeveer 25 a 30 km verder kwam op een tank. Het was goed te vergelijken omdat ik elke dag dezelfde route reed. Dit zou inderdaad kunnen wijzen op iets vermogenswinst, maar of je daar iets van merkt (die ~4%) dat denk ik niet. Maar als je naar de levensduur van een uitlaat kijkt dan bespaar je aan brandstof zo ongeveer de complete uitlaatpsrijs. Dus ALS je een nieuwe nodig hebt zou ik een originele nemen, maar als je geen nieuwe nodig hebt dan brengt het je (bijna) geen winst. In ieder geval zo weinig dat je het verschil niet merkt.
Ik heb ruim 300.000 km gereden met die auto, dus ik heb wel enige tijd gehad om het te kunnen vergelijken. Een 200D wordt nooit een stoplichtsprinter, geniet daarvan
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten,
Willem