Je zegt je hebt ooit een backfire gehad hebt en daarmee je luchtweger krom is geslagen.. Dat zegt op zich dat het een behoorlijke knal geweest moet zijn
.. Mogelijk is hierdoor ook een van de slangen van het vacuumsysteem beschadigt.. Wanneer je de wagen eens op de brug zet of er onder kruipt en kijk dan eens met een zaklampje net achter de distributeur (verdelerkap) onder het blok naar boven. Daar zit de extra luchtschuif en nog een bypasklepje (deceleration shutoff valve) in je vacuum circuit. Die laatste weet ik niet zeker bij 1980 uitvoering, de mijne is 1982 en heeft 'm wel. Deze heeft geen klemmen, daar kunnen de slangen met een zulke knal gemakkelijk vanafspringen. Resultaat is valse lucht, benzine is gevoeliger voor valse lucht dan LPG.. Iets hoger onder je inlaatspruitstup zitten ook nog eens 2 slangen aangesloten links en rechts bij de inlaat combi waar ook de stationair stelschroef en koudstartinjector inzit.
Al dit rubber is van boven niet te zien, waarschijnlijk net zo oud als de wagen zelf en kan allemaal gemakkelijk kapot knallen tijdens een backfire. Kl*terij is dat wanneer je hier aan werken wil moet je de luchtweger uitbouwen en zelfs dan is het geen geammakelijk klusje.
Maar om daar de gehele slangenkermis te vervangen is na 32 jaar geen overbodige luxe..
Ook adviseer ik je dit boekje aan te schaffen
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... OC:NL:1123 De mijne komt deze week binnen, ik zal anders de scanner eens aan de praat helpen en dit boekje gelijk maar digitaliseren
(maar dan moet je even geduld hebben). BTW de aanbieder van dat boekje verkoopt ook gereviseerde K-Jet luchtwegers en brandstof verdelers etc.
schrik niet van de prijzen..
Ik zelf zit met een soortgelijk probleempje en vertoont mijn m110 ongeveer dezelfde symptomen.. Heb alles wat binnen mijn macht ligt gecontroleerd, gedaan en vervangen, maar het probleem bestaat nog steeds. Ik vermoed dat de brandstofdruk "Im Eimer ist" en helaas beschik ik niet over de juist emeet apparatuur. Ik heb dus eieren voor mijn geld gekozen en gaat de Benz over 2 weken naar de Bosch Classic service in Duitsland en laat daar de boel eens goed doormeten en afstellen. Voor zover dat dit nog mogelijk is, ik ben bang en houd er rekening mee dat ik diep in het buideltje kom te tasten om dit op orde te krijgen.
Wanneer het gebeurt is zal ik verslag doen van hun bevindingen en eventuele reparaties.. Maar dat duurt nog 3 weken..