Het is nu 24 nov 2024, 20:29
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door W123Stefan » 10 mei 2011, 20:21
Goedendag iedereen,
Voor mijn schuifdak heb ik voor alle zijden nieuwe rubbers gekocht en voordat ik aan het vervangen begin wil ik graag het volgende weten (zie foto):
Moet de complete schuifdakbak worden losgemaakt om het voorste rubber te kunnen vervangen? Zoja dan moet ik waarschijnlijk ook het schuimrubber vervangen dat tussen het dak en de bak zit.
BvD,
Stef
-
W123Stefan
-
door CTeodor » 03 jun 2011, 08:40
Hoi Stefan,
Als je in Friesland, woont , bel even Max Benz in Gorredijk (TEWI Auto's Gorredijk).
Hij kan jou heel goed daarmee helpen.
Vorige week heeft hij mijn bak voor de zonnedak vervangen.
vg
Cristi
-
CTeodor
-
door The White Rider » 03 jun 2011, 08:56
Die voorste rubber kan je er zo uithalen, de schuifdaksnorren langszij ook. Die zitten niet tssn je dak en de bak, maar in een uitsparing in je dakopening zelf.
Even de zoekfunctie gebruiken. Staan diverse topics op het forum in woord en beeld
-
The White Rider
-
door W123Stefan » 03 jun 2011, 19:20
Jongens bedankt voor de reacties.
Het forum had ik wel doorgezocht maar kon geen beschrijving/foto`s vinden van vervanging van het voorste rubber. Ik heb ondertussen een handleiding besteld bij Kent Bergsma in de USA. In zijn handleidingen staat inderdaad ook beschreven dat je de bak niet hoeft te verwijderen. Dat scheelt me dus een hoop werk. Voor het achterste rubber moet het dak er wel uit maar dat geeft me mooi de gelegenheid om alles daaronder te reiningen en opnieuw te smeren.
Van e.e.a. zal ik ook wat foto`s gaan maken.
Groet,
Stef
-
W123Stefan
-
door Diospuszta » 04 jun 2011, 22:24
ik heb ook die vraag gesteld over de voorste rubber.
Wat mijn ervaring over de rubbers en snorren is,schuifdak uitbouwen ,snorren verwijderen.
Als je de bak niet hoeft te laten zakken dan als eerste de voorste rubber vernieuwen al weet ik nog niet hoe je die dan in de rail kunt krijgen.
Ben erg benieuwd.
Als die rubber er in zit dan vervolgens de snorren monteren.
Als laatste het schuifdak( met nieuwe rubber) achterop monteren.
Monteer je eerst het schuifdak dan heb je kans met het vastzetten van de snorren dat je met het laatste schroefje vastdraaien je schuifdak beschadigd.
Diospuszta
-
Diospuszta
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 546
- Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
- Roepnaam:
- Type wagen: 300TDT
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door W123Stefan » 05 jun 2011, 15:24
Wat betreft de "schuifdaksnorren" is het zo dat de rail, waar de snorren ingeklemt zitten, los te halen is ZONDER de laatste schroef te verwijderen die onder het schuifdak zit (wanneer het dak niet wordt verwijderd). Met die laatste schroef dus nog op zijn plek is de snor te vervangen.
Stef
-
W123Stefan
-
door Diospuszta » 06 jun 2011, 18:30
Ik heb bij mijn 300TDT toch maar de schuifdakbak aan de voorzijde 4 boutjes en aan de zijkanten 2 boutjes los gemaakt.
De bak kwam vrij vlot los (5 mm naar beneden) en kan de rubber er zo inleggen, eventueel een randje kit ertussen en vastschroeven, scheelt in ieder geval een heleboel gefrut.
Diospusta
-
Diospuszta
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 546
- Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
- Roepnaam:
- Type wagen: 300TDT
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door W123Stefan » 06 jun 2011, 21:51
Diospusta,
Je hebt dan wel een en ander aan bekleding moeten weghalen zeker?
Heb je een origineel rubber gebruikt of een aftermarket? Het schijnt dat een niet origineel rubber te stug is om zonder demontage van de bak, het te vervangen.
Stef
-
W123Stefan
-
door Diospuszta » 07 jun 2011, 21:10
Hallo Stef,
Ik heb mijn hele auto onderhanden genomen (spuitwerk) dus de chromen beugels moesten van het dak.
Ik heb een originele rubber gebruikt, ik gebruik NOOIT imitatie, maar kreeg hem er met geen mogelijk in, dus weer een nieuwe rubber.
Ik had maar 10 minuten nodig om de bak te laten zakken, want alles was toch al los.
Maar met de wetenschap die ik nu heb zou ik net als in jouw situatie toch de moeite nemen om de bak te laten zakken.
Dus die bovenplaat moet er dan af (met zonnekleppen) en bij de twee deuren twee rubbers demonteren om de hemel een stukje los te maken.
Ik heb aan de zijkant van de bak 2 boutjes aan elke kant losgemaakt je kunt proberen aan elke kant maar 1 boutje er uit te halen,misschien zakt hij dan net ver genoeg.
Dan heb ik aan beide zijde een houten spietje er tussen geduwd om het tijdelijk omlaag te houden om de rubber er tussen te leggen.
Het lijkt veel werk maar het scheelt een hoop frustraties.
Laat even weten hoe je het uiteindelijk gefikst hebt.
Diospusta
-
Diospuszta
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 546
- Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
- Roepnaam:
- Type wagen: 300TDT
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door W123Stefan » 16 jul 2011, 01:41
Ik wil er nog even bijzeggen dat ik een originele rubber heb gebruikt. Dit rubber is heel soepel en daardoor heel goed te verwerken. Het andere voordeel is dat het precies de goede maat heeft. Dit rubber kost € 23,80 bij de MB dealer.
Stef
-
W123Stefan
-
door Diospuszta » 16 jul 2011, 21:27
Hallo Stef,
ik vind het knap van je,ben er ook lang mee bezig geweest, maar is me dus niet gelukt.
Veel zweet gekost zonder succes.
groet Diospuszta.
-
Diospuszta
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 546
- Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
- Roepnaam:
- Type wagen: 300TDT
- Bouwjaar: 1972
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten