Hallo allemaal,
Mijn naam is Saskia en ik woon in Haarlem, sinds afgelopen maandag ben ik de trotse bezitster van een Mercedes W123 300D Station uit 1981 met 248000 km op de teller.
Volgens mij heb ik een nieuwe hobby en ik heb er zin in!
Nadat ik al een paar jaar toch steeds maar weer even marktplaats heb gecheckt om alvast te kwijlen bij een wagen als deze is het nu dan zover.
Na het voortijdig overlijden van mijn Renault Express moest er met spoed een andere wagen komen, ik had niet gedacht inmiddels voldoende budget te hebben, maar heb toch deze wagen kunnen bemachtigen.
Voor zover ik het weet is dit het verhaal: Ze is in 2006 hiernaartoe gehaald uit Zwitserland, dus ik ga ervan dat dat toen de moeite waard was. Gelukkig hebben ze geen pekel in Zwitserland, dus dat scheelt aanzienlijk in roest. Degene die haar hierheen heeft gehaald, heeft het blok gereviseerd (dit vind ik wat onduidelijk, dus ik hou het op nagekeken) omdat hij op plantenolie wilde rijden, er zitten nog allerlei slangen her en der om een extra tank te kunnen plaatsen, maar die wil ik er wel weer uit hebben. Het OM 617 blok loopt netjes naar mijn mening. Wij rijden al heel lang rond in een Mercedes 508 uit 1978 met een OM314 blok, dat nu helaas is overleden, maar het prima deed totdat de oliepomp het begaf
en ik heb dus vele uren naar een Mercedes blok geluisterd en er zelfs 1 gewisseld, wat overigens zeer leerzaam was, maar ik dwaal af.
De remmen zijn gedaan, er zit een nieuwe accu in, de dynamo is vervangen, net als de einddemper en er is iets vervangen aan het een veersysteem wat ik nog niet helemaal begrijp en wat volgens mij ook niet helemaal naar behoren werkt.
De carrosserie is een ander verhaal, ik zie geen roest, maar er is wel al flink aan gelast her en der, rechtsvoor is er een heel ander stuk in gekomen, net als links achter, ik denk dat de dorpel aan de bestuurderskant ook is vervangen. De achterklep is verrot, maar daar vind ik vast een andere voor. Helaas is hij over"geverfd" in een ietwat dubieuze kleur groen, maar niet minder jaren '80. Degene die dit heeft gedaan was niet zo'n goeie schilder, dus daar wil ik uiteindelijk wel wat aan doen.
Ik heb veel vertrouwen in het blok, maar ik zie ook een boel klusjes in eerste instantie in comfort, sleutels die missen, 2 kale banden, doorgezakte stoelen en een zijspiegel die op een wat lompe manier is gerepareerd en verder nog best wat dingen waarvan ik eerst maar eens een lijstje ga maken.
Ik kan me zo voor stellen dat ik best wat informatie en tips kan gebruiken en hoop dat hier te kunnen vinden en uiteindelijk te kunnen geven.
Grtzzz,
Saskia