Hallo Benzers,
Al enige dagen kamp ik met een voorgloei probleem.
Wat is de situatie? Als de ik 's ochtends wil starten, dan draai ik de sleutel tot de voorgloei-stand, maar dan wordt er niet gegloeid en gaat het lampje van de gloeiers ook niet aan. Tot dusver heb ik genoeg accu gehad om gewoon net zolang door te starten tot de motor aanslaat, maar goed is dit natuurlijk niet.
Vervolgens rij ik met mijn auto een goed stuk, en is de motor warm. Dan zet ik de motor uit. Als ik dan weer wil starten dan gloeien de gloeiers wel gewoon, en gaat ook het lampje gewoon branden.
Wat heb ik tot dusver getest?
> Gloeibougies doorgemeten, allen om en nabij de 1 ohm gemeten tussen massa en de stekker die richting relaiskastje gaat, bedrading naar gloeiers is dus ook het probleem niet.
> Met een warme motor (dus wanneer het gloeien gewoon werkt), heb ik de aansluitingen gemeten van het relaiskastje. In het schema van Haynes genummerd 1 t/m 4 en 30 zijn dit:
1: richting zekering (mij niet geheel duidelijk waarvoor), deze geeft gewoon 12,5 V spanning.
2: Contactslot starten: tijdens starten geeft deze impuls van 12,5 volt
3: Voorgloeilampje: tijdens branden van voorgloeilampje geeft ook deze 12,5 V
4: Massa: maakt massa
30: Constante 12V stroom, ook goed.
Zelfde proces ga ik morgen ochtend met een koude motor en hopelijk niet werkende gloeiers nog eens herhalen, en kijken wat ik dan meet.
Wie kan mij vertellen wat die 1e aansluiting precies inhoud en wat ik daar zou moeten meten? Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik heb het vermoeden dat het probleem zit in het relais, dat deze wel contact maakt als de omgeving warm is ofzo, hoewel hij ook voorgloeid na een uur of 3 stilstaan, en dan is de omgeving van de motor zeker niet zo warm meer. Hoewel misschientoch warmer dan na een nachtje buiten in deze koude julimaand.
Wellicht interessant om te melden is dat de auto dit probleem eerst niet had, maar dat toen het voorgloeien tergend lang duurde.
Het schema van Haynes wat ik erop na heb geslagen begint op bladzijde 279. Mochten er verschillende drukken bestaan; we hebben het over een 300TDT, een amerikaan, met chassisnummer 123.193.
Dank voor het meedenken,
Laurens