Sind een weekje is mijn 280CE terug van de reparatie uitgevoerd door Bosch Service Küpers te Linnich Duitsland.
Het was een pittige rekening maar dubbel en dik de moeite waard, hier dus mijn beloofde verslag.
De problemen waren dus:
Een hoop gesputter en zwart gekwalm tijdens de koudstart en loop, eenmaal warm leip het allemaal redelijk maar stationair ook niet echt met liefde en veel te ruw. Na het volledig warmrijden en de motor afzetten starte hij nog goed maar liep niet meer stationair. Ik moest het dan met 2 voeten tegelijk aan de praat houden en zo enige kilometers rijden en dan ging het weer. Verbruik was 1 op 5,5 tot 6 en dan rijdend als een ouwe sok met alzheimer light, flink gassen werd het al snel 1 op 4.
Der Meister zelf heeft er zeker 80 km mee gereden zag ik op de dagteller heeft de wagen ook op de testbrug gezet en aangesloten aan alle meetapparatuur.
Diagnose luide als volgt.
Verkeerde bougies, Kraftstofspeiger kapot, Warmlaufregler kapot, Zusatzluftschieber kapot en een vacuumlek in de Unterdruckdose?
Die laatste is nr 30 op onderstaande tekening
Na de reparatie heeft Der Meister met mij persoonlijk een testritje gemaakt van een 10 kilometer en alle ruimte genomen al mijn vragen te beantwoorden. Het gaf allemaal een zeer profesionele indruk had het gevoel zeer serieus genomen te worden. A fijn, hij vond de motor bijzonder goed presteren voor zijn leeftijd en heeft nog steeds een optimale compressie. Hij vond het zeker de moeite waard om er nog geld in te steken. Na wat ik bij hem op het erf en in de werkplaats heb zien staan durfde ik qua mijn carosse verder niets te vragen. Mijn benzje ziet er bijzonder goed uit vind ik maar viel geheel in het niets bij de overige oldtimers in concourstaat die daar aanwezig waren .
Hij vertelde mij dat de zusatzluftschieber niet lekker meer loopt, maar dat dit voorlopig verwaarloosbaar is.
Deze staat nu halfopen en blijft meestal zo staan, soms doet ie het wel dan weer niet. Deze is alleem maar nodig wanneer het echt koud gaat worden. Ik moest maar even afwachten tot de winter en als er dan problemen ontstaan met starten deze pas (laten) vervangen. Hij adviseerde wel met klem een nieuwe te nemen ook al kosten ze € 300, want na 30 jaar zijn ze allemaal wel gaar.
Dat laatste gaat ook op voor 80% van de warmlaufreglers. Deze is bij mij dus gereviseerd bij de Boschwerkstat in Frankfurt, daar deze nieuw niet meer leverbaar is.
Nu naar de rekening
Testen van de motor, compressiedrukmeting en brandstofdrukmeting en onstekkingscomponenten doormeten.
Uitwisselen van de delen en opnieuw afstellen van brandstofsysteem en onstekingssysteem.
€ 528
Revisie Warmlaufregler € 498
Kraftstofspeiger € 159
Unterdrukdose € 39
Verzenkosten revisiedelen € 25
6 nieuwe bougies € 24
Samen met BTW € 1500 ...... Weg vakantiegeld
Maar lopen als een tierelier koudstart, warmstart alles loopt perfekt. Soms denk ik staand bij een verkeerslicht, loopt de motor nu wel? Zo lekker zacht stationair dat het bijna niet te voelen is en ik even op de oliedruk moet kijken om me te overtuigen. Verbruik is gedaald naar 1 op 8 bij de eerste meting bij 250 km gemengd verkeer en dan ook even flink gegast zo nu en dan. Dus dat gemiddeld verbruik gaat nog wel dalen.
Kortom ik ben dus weer een zeer tevreden klant en nog trotsere eigenaar van een W123 Coupe dan voorheen.. Natuurlijk een flinke smack poen, maar het meeste zat nog in de onmisbare kapotte onderdelen. Laatst nog bij een andere oldtimer liefhebbende garage geweest waar ik € 300 (zonder rekening) betaald heb voor zoekwerk en het stellen van de kleppen. Waar dus geen diagnose uit gekomen is enkel dat het probleem nog steeds bestond. We gaan ons er eens in verdiepen was eigenlijk de diagnose. Met alle respect maar dat is op de lange rit niet goedkoper dan een echte profie met alle juiste spullen en know how voorhanden, iemand die weet wat ie doet.
Oh btw, ik had het onderdeel nummer van de Kraftstofspeiger bij de classic benzclub opgevraagd, en kost deze volgens die database € 256 bij de benzdealer.. Ik vraag me af waar Meister Küpers ze vandaan tovert maar das bijna € 100 goedkoper..