door Govert » 10 aug 2011, 19:50
Differentieelolie vervangen is bij de W123 verdwenen uit de reguliere onderhoudscyclus, maar het kan wel eens verstandig zijn om te vervangen na al die tijd. Vroeger werd er om de 60.000 km vervangen.
Differentieel warm rijden (25 km of meer).
vulbout losdraaien met imbus 14 mm. Op de onderstaande foto is het de bovenste opening, waar een beetje olie uit stroomt.
Dan de aftapbout losdraaien, op de bovenstaande foto is dat waar de imbus insteekt.
Als die eruit wordt gedraaid, komt er ongeveer een liter olie uitlopen, dus je hebt een bak nodig om het op te vangen. Nog mooier is als je een trechter met een zeef gebruikt, dan kan je zien of er ijzerdeeltjes meekomen.
Het beste werkt het met een brug of smeerkuil, maar oprijbokken gaat ook (altijd bokken gebruiken, nooit alleen een krik).
De bouten zitten vaak vast, waardoor je een wringijzer of verlengingen nodig hebt om het los te draaien.
Aftapbout weer vastdraaien (daarvoor gebruik je geen verlenging of wringijzer). Er zit wel eens een ring tussen, kan je eventueel vernieuwen.
Door de vulopening ongeveer een liter SAE 90 of SAE 85W90 hypoide differentieelolie vullen, totdat de olie uit de vulopening loopt. Het vullen gaat het beste met een pomp of cardanspuit, maar het kan ook met een assistent en een slangetje. Sommige flessen hebben een mooie vulspuit.
Vulplug weer erin draaien.
Oude olie naar de milieustraat brengen.
Laatst bijgewerkt door
Govert op 13 aug 2011, 00:18, in totaal 1 keer bewerkt.