[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Bekleding reinigen met Autoglym : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 10:39

Bekleding reinigen met Autoglym

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Bekleding reinigen met Autoglym

Berichtdoor Dromer » 05 aug 2010, 09:37

Het is natuurlijk een doodzonde om dit verhaal te posten zonder foto’s. Maar na lang nadenken heb ik besloten dat het delen van de ervaring belangrijk genoeg is.

Toen ik mijn 200D kocht, zaten er een paar lelijke vlekken her en der verspreid op de bekleding, met name op de achterbank. Ik heb me altijd weten te beheersen dit met 'huismiddeltjes' te lijf te gaan. Ik weet niet wat jullie ervaring is maar ik heb in het verleden dingen stuk gemaakt terwijl het de bedoeling was, ze schoon te maken. Ik was tot de conclusie gekomen dat het schoonmaken van de bekleding aan een professional moest worden overgelaten. Maar ik heb deze auto eigenlijk gekocht met in het achterhoofd, zelf te doen wat ik zelf kan, en dat is eigenlijk nog niet zo’n gek principe. Een paar weken geleden moest ik in verband met wat onderhoud naar de automaterialenzaak (altijd een feest als je daar iets te zoeken hebt hè, want dat geeft gelegenheid om lekker rond te neuzen) en ik zag daar producten van Autoglym staan, een product dat mij door een collega-autoliefhebber was aangeraden. Ik verkeerde tot dan toe in de veronderstelling dat dit alleen online te koop was. Dus een flacon aangeschaft. Kost ongeveer € 7. Op een zonnig weekeinde zou ik dan eens ‘een proefje doen’. Dat is ook een beetje de reden dat er geen fotorapportage is, ik zou alleen maar even ‘proberen’ en dat ontaardt dan, en dan heb ik vieze handen en kunnen er geen foto’s meer worden gemaakt. Miijn gezellin was met iets anders bezig.

Goed: de achterbank dus eruit: twee palletjes losdrukken en dan komt na wat pielen en voorkomen dat de gordel blijft hangen, de achterbank los. Let op: het stalen frame aan de onderkant van de achterbank is van tamelijk scherp metaal. Met beleid vastpakken. Ik heb de bank op zijn kant neergezet in de zon. Dit om te voorkomen dat het vocht te diep in de bank doorsijpelt en ervoor te zorgen dat alles snel weer droog is. De ruimte onder de bank nu stofzuigen. Verborgen schatten kwamen helaas niet aan het licht: een knoop, een frietzakje van Mc Donalds en een door een passagier recent verloren pakje sportlife was de schrale oogst; terwijl ik had gehoopt op minstens een vergeten Bildzeitung uit 1983.

Daarna heb ik de achterbank met de plantenspuit nat geneveld. Niet te zuinig, maar ook niet overdrijven. Dan een paar spuitjes autoglym op een schuurspons (alleen de zachte kant gebruiken!) en de bekleding lekker insponzen. Op de vlekken heb ik nog wat extra autoglym gespoten en met een tandenborstel de zeep flink in de structuur van de stof borstelen, waar het vuil in de stof gedrongen is. Ik hoef jullie denk ik niet te vertellen: met beleid! Dus niet raggen maar meer rustig maar gestaag borstelen. Even laten intrekken. Met een natte doek het schuim wegwrijven, nog een beetje natnevelen en zo goed als het gaat droogwrijven. Van een afstandje is te zien, dat de vlekken nog niet helemaal weg zijn; de procedure herhalen. Beschouwelijk plaatsnemend op de bijrijdersstoel gaan we nu kijken hoe de bank droog wordt. Doe dit dan ook op een warme dag (laten we hopen dat die nog komen dit jaar) want dan droogt het lekker snel. Desalniettemin duurt dit toch nog wel even. Eenmaal droog bleek dat de vlekken er perfect zijn uitgegaan! E.e.a. weer inbouwen in omgekeerde volgorde. Tevreden neuriend.

Het mb-tex van de rest van de stoel is overigens ook heel goed met autoglym schoon te maken, eigenlijk al het plastic en stof. Omdat het lastig droogt denk ik dat het voor de hemel wat minder geschikt is.

Als het weer warm wordt wil ik de bestuurdersstoel er nog uithalen en uitgebreid schoonmaken. Daar zal ik dan foto’s van maken.

Ik heb, maar dit terzijde, stoelhoezen in Polen laten maken om de stoelen, eenmaal schoon, duurzaam te beschermen tegen nieuwe vervuiling.

Veel schoonmaakplezier!

Dromer
Dromer

Re: Bekleding reinigen met Autoglym

Berichtdoor Dromer » 27 sep 2011, 23:41

Zo we zijn inmiddels een jaar verder, het wachten was even op geschikt weer voor het wassen van het laatste varkentje, de rugleuning van de achterbank.

1.jpg
Eerst de zitting eruit wippen

Daarna de rugleuning verwijderen. Daarvoor heb ik het forum nog even geraadpleegd...kon het derde schroefje even niet vinden. Semrick heeft dat gelukkig ergens beschreven.

3.jpg
Beetje frunniken...vooral niet forceren...het komt los

De benodigdheden klaarmaken, in mijn geval Autoglym en een fles heet water met spuitkop. Nu hebben wij een plantenspuit, die voor dit doel ideaal zou zijn, ware het niet dat mijn vriendin die gebruikt om een knoflook-extract over de tuinbloemen te spuiten. Het zou slakken weghouden. Nu ben ik niet vies van een beetje knoflook maar of de Benz er ook naar moet ruiken is weer iets anders. Dus maar even geimproviseerd met een water fles een een geleend spuitkopje.

2.jpg
En een emmer heet water, een spons, een schone tandenborstel, en een doekje

De losgemaakte bank heb ik op een ladder geplaatst, voor een goede werkhoogte, goed zicht op het werkstuk, en heel belangrijk, schuin. Dan loopt het water niet je bank zelf in...de oplettende kijker ziet dat mijn vriendin met een ander nuttig werkje bezig was. Maar ieder moet doen waar hij het beste in is!

4.jpg
Op de goede hoogte, en schuin!

5.jpg
Ja, daar doen we het dus voor: vlekken!

Hoe je te werk moet gaan, zie de beschrijving boven. Nagenoeg alle vlekken zijn eruit gegaan!

6.jpg
Work in progress. Zonodig een paar keer herhalen, en heb geduld.

Tenslotte toen alles droog was, heb ik nog een hoes over de leuning geplaatst (niet zo tevreden over, maar het is voor een goed doel: bescherming van een bank en nieuwe vlekken tegengaan), en na enig frummelen de leuning er weer in gekregen. De geleiderails van het schuifdak nog gepoetst, tijd vol maken...

8.jpg
Waarna er loon naar werken was

Dank voor jullie aandacht en succes bij de eigen reinigings-operaties!

Groet Dromer
Dromer

Berichtdoor 280E1983 » 28 sep 2011, 00:00

Goeie instructie post! Ik heb ook allerlei vlekken op m'n stoelen (die er uiteraard al zaten voordat ik er ooit in ging zitten) die ik er eigenlijk uit wilde laten halen door een professional met stoom ofzo. Maar nu ik dit zo zie (had je eerste bericht nooit gelezen, zolang nog niet lid) ga ik wachten op de eerste de beste warme droge zonnige vrije dag ( :o paar maandjes wachten nog?? :P) om dit ook maar eens te gaan doen. Dan zal dat beide stoelen en de bank worden... ach weer wat te doen he!

Léon
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Hans230CE » 28 sep 2011, 21:56

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Dromer » 29 sep 2011, 09:04

Het is erg belangrijk dat alles goed weer droog kan worden. In deze tijd moet je vroeg beginnen en laat het dan maar rustig een paar uur in de zon staan.

Succes!
Dromer

Keer terug naar Interieur