Dag mercedesliefhebbers,
Sinds korte tijd heb ik een elektrisch probleem(pje) in mijn Benz (200D uit feb-1982). Het probleem zelf is niet zo groot, de gevolgen wat meer...
Mijn accu loopt langzaam leeg. Mijn idee is: ergens een kabeltje langs de massa of een kortsluiting.
Even een korte geschiedenis van het probleem:
- Bij het terugplaatsen van de binnenbekleding (links) vd kofferbak ging de verlichting van de kofferdeksel uit. Al snel kon ik concluderen dat er een zekering uit was (nr. 2). Dit is de zekering van de klok, de binnenverlichting, de kofferdekselverlichting en de antenne (bij mij zit ook de radio op deze 'groep').
- Bij het terugzetten van een stukje koperdraad als zekering (had even geen zekering ter beschikking), bleek mijn accu na een paar dagen stilstand ver leeg. Ik hoorde wel de startmotor beginnen, maar deze kreeg te weinig vermogen van de accu om de motor aan de praat te krijgen. Een snelle hulp van een andere auto aan de startkabels liet mijn auto dan ook direct weer 'grommen.'
- Mijn conclusie is: er is ergens in 'groep 2' een kabelbreuk. Maar waar? Is dat ontstaan door het terugplaatsen van de plastic binnenbekleding van de koffer of was dat toeval?
- Ik wilde wel weten hoe erg mijn accu werd leeggetrokken. Een amperemeter schakelen op de plaats van de zekering vertelde mij dat er een stroom van 120 mA loopt (binnenverlichting uit, kofferdekselverlichting uit, klok wel aan). 120mA lijkt me voor alleen het klokje in het dash erg veel. Dus: er loopt ergens een lekstroom weg.
Best irritant. Maar mijn vraag is: hoe kan ik het probleem boven tafel krijgen? Hoe ga ik te werk zodat ik erachter kom waar de kortsluiting zit? Is dit te meten met een amperemeter of moet ik meer systematisch te werk gaan en dat stuk voor stuk delen uitsluiten? Hoe doe ik dat? Om nu heel mijn stroomboom overhoop te halen lijkt me geen pretje.
Om het probleem even te omzeilen is het verwijderen van de betreffende zekering een doeltreffende oplossing. Maar wat blijkt? Na een paar dagen zonder deze zekering te rijden, stopt na een poosje mijn alarmlichten (!) weer een dag verder stoppen mijn richtingaanwijzers. Hoe kan dit?? Bij het terugplaatsen van een zekering zijn alle problemen wat dit betreft verdwenen.
En als laatste: ik heb een vraagbaak voor 'mijn' soort Mercedes, maar daar staat niet op dat de radio op die groep hoort. De zekering die eruit knalde is ook een die een hogere waarde had (16 A stond erop) dan degene die in het boekje staat (8A).
De laatste vraag hieruit voortvloeiend is: kan ik ervan uitgaan dat het afgedrukte schema ook in mijn auto zo hoort of zijn daar in de loop van verschillende jaren veranderingen in gekomen?
Best veel vragen, ik begrijp het. Maar ik hoop toch wat tips te krijgen over hoe ik dit probleem het beste kan tackelen.
Met vriendelijke groet, Peter Paul.