door WitteMercedes280e » 19 okt 2011, 14:20
LPG vrienden,
Gisteren een heel verhaal gedicht, moest ik met het posten opnieuw inloggen, alles weg Zucht... Maar goed, een nieuwe poging:
Volgens mij is er hier heel veel sprake van herhaling van zetten, alles is al gezegd maar ik spui zonder gene mijn kennis nogmaals. Rijden op LPG wordt enorm onderschat. En laten we dat zo houden, kan ik tot einde der dagen op LPG blijven rijden.
Ik heb zelf mijn 280E (M110) gekocht met 186dKm op de teller. Ik ben toen gaan rijden en kreeg mijn eerste backfire bij 192dKm. Heel eerlijk, toen was de lol er wel even af. Ik besef terdege dat je die ervaringen niet wilt. De dealer alles weer rechtgebogen en aangesloten. Bleek dat de kleppen er wel erg abominabel bij zaten. Kleppen hadden weinig tot geen klepspeling. Een backfire is dan ook heel logisch. De hele handel gesteld en de wagen reed weer als een zonnetje. De Luchtmassaweger was wel kapot, maar dat was die sowieso al, de wagen reed er niet minder om. Niks aan het handje dus, de wagen liet mij geen een keer in de steek. bij 197dKm stonden de kleppen allemaal nog prima. Zonder meer het gevolg van rustig rijden.
Met 202dKm de kleppen weer gesteld (met hulp van govert, de dieselkoning). Toen leek het al alsof een klep zich nog slecht liet stellen. Maar de wagen liep wederom perfect, niks geen geneuzel of problemen. De M110 loopt gewoon goed op gas. Bij 207dKm weer kleppen gesteld en geconcludeerd dat inderdaad 1 klep niet meer te stellen was. Toen heb ik een kleprevisie laten uitvoeren en dat is wellicht de mijn beslissing ooit. 1 Klep was krom, 1 klep ingeslagen. Ik ben sindsdien van mening dat je bij ombouwen naar LPG direct je kleprevisie moet uitvoeren. De motor loopt veel soepeler, beter en vooral constanter:
- voor de kleprevisie moest ik om de 5dKm kleppen stellen, deze waren flink verlopen, zeker de uitlaapkleppen. Ik moest tevens om de zoveel kilometers olie bijvullen en als ik een keer de kickdown had gebruikt dan voelde je dat direct aan de performance van de auto. Dan stond ie stationair veel meer te schudden.
- Na de kleprevisie loop ik nog steeds de kleppen na om de 5dKm. Stellen moet nog steeds maar ik heb nooit meer afwijking dan 0.05(mm). Dat is zonder meer positief voor de M110. Ik heb vorige week de kleppen gesteld (na 5dKm) en ik heb geen druppel olie bij hoeven vullen. Hij stond net iets boven de helft tussen beide streepjes in. Dus wellicht had er 1 litertje bij gekund maar dit is ten opzichte van voor de revisie een wereld van verschil. En toen ik zaterdag de auto wegbracht voor een kleine beurt, heb ik op benzine bij het betreden van de A44 de wagen voluit laten lopen. Hij tipte toch wel vrij soepel de 280Kmh aan. Ik denk als ik iets langer was doorgereden, de auto de 200 had kunnen raken. Die dikke BMW X5 achter mij was verrast dat hij mij bijna niet voorbij kwam. Ook die mannen moeten hun plek kennen (in hun trekker, haha)
Backfire heb ik sindsdien niet meer gehad (en hoop ik niet meer te krijgen). Volgens mij is backfire een gevolg van de stand van de kleppen en de ontsteking. Niks meer en niks minder. Dus als je kleppen goed zijn en goed sluiten en je ontsteking staat goed, dan kan er weinig mis gaan. Dit onderschrijft wel dat je M110 in goede conditie moet zijn voordat je er gas inbouwt. Is dat het geval, kan je weinig gebeuren is mijn devies. Als het mengsel te arm is heeft dit mijns inziens geen impact op backfire kans. Wel kunnen je kleppen gaan verbranden, dat kan dan weer de bekende problemen opleveren.
Wel is de rijstijl denk ik bepalend voor je succes. Ik rij uiteindelijk heel rustig. Ik rij rustig tot de motor goed warm is en ook dan probeer ik structureel niet boven de 4000rpm te komen. Incidenteel met de kick-down kom ik wel eens hoger maar nooit voor langere tijd. Dit betekent dus dat ik cruisesnelheden van tussen de 100 en 120 aanhoud met uilopers naar 130. Ik denk eerlijk gezegd dat harder rijden ook prima kan met deze motor op LPG maar dan gaat het verbruik mij flink tegenstaan. Ik rijd nu gemiddeld 1(l):6,9(l) maar als ik eens wat flinker doorrij, dan ga ik naar de 1(l):6,5(km). En volgens mij neemt dit exponentieel af met de snelheidstoename, dus ik ben daar voorzichtig mee. Met dit verbruik en de prijs van 0,649 (€/l) kom ik op een kilometerprijs van net onder de 10ct/km. Dat is niet slecht mannen. De dieselaars doen dit niet veel beter. Dat geloof ik niet.
Ik lees ook van mensen dat ze starten op benzine. Volgens mij maakt dat niks uit. als je geharde klepzittingen hebt, dan kunnen je klepzittingen tegen de hoge temperatuur en hebben niet meer de smering nodig die vroeger in geloode benzine zat. Heb je die niet, dan zou je veel beter op benzine kunnen gaan rijden als die warm is. Ik denk niet dat die koude start op benzine veel uitmaakt. het argument van je systeem gevuld houden is volgens mij ook niet waar. Je systeem en leidingen zijn altijd gevuld met benzine volgens mij. Het is eerder dat je injectoren vuil kunnen worden. Daarvoor is af en toe op benzine rijden voldoende. Dit is onafhankelijk van of je een koude motor hebt of niet. Ik start in ieder geval gewoon op gas en blijf daar ook op rijden. Slechts af en toe rij ik wat benzine kilometers.
Dus resumerend:
- De M110 is geschikt voor LPG mits de motor in goede conditie is (dit geldt denk ik voor alle motoren)
- Als je gas inbouwt, eigenlijk direct je klepzittingen harden dat scheelt je enorm veel ellende. Als je het in en uitbouwen zelf kan, dan kost het je ook nog eens weinig.
- LPG brandt heter dan benzine, dit moet je in je achterhoofd houden. Heel hard rijden (of veel toeren maken) levert op gas meer slijtage op, zeker als je mengsel niet goed is. Dus als je een sportauto wilt, gewoon lekker op benzine blijven rijden. Zoek je luxe en comfort, ombouwen die handel!! Ik heb een toerenteller ingebouwd en probeer altijd een beetje tussen 3000 en 3500 rpm te rijden.
- LPG start eigenlijk onder alle omstandigheden. In de zomer en de winter. Alleen rij je in de winter, als gevolg van de andere mengverhouding propaan/butaan onzuiniger.
- De M110 is gewoon een onverwoestbaar blok. Je moet ze allemaal op LPG kunnen laten lopen, daar zijn ze degelijk genoeg voor.
- als je eens een backfire hebt gehad, dan kan je er donder op zeggen dat je LuchtMassaWeger naar de kloten is. Die kan je nog wel fixen maar zal het nooit meer helemaal perfect doen. Dus als je nog geen BF hebt gehad, houden zo!!
- En o ja, de bosch/beru discussie. Ik denk ook dat Bosch superieur is. Ik heb nu boegiekabels van Bosch. Die waren echter wel 180€ (oef). Verder is alle meuk van Beru en ik heb daar geen slechte ervaring mee. Ik geloof gewoon niet dat dit de succesfactor is voor rijden op LPG. Maar goedkoop is duurkoop, wat houdt je tegen om alles Bosch te installeren. Baat het niet dan schaadt het niet is hier het devies.
Tot zover mijn bescheiden mening....
groet,
Vincent.